لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه154
فهرست مطالب
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
دانشکده فنی و مهندسی
گروه صنایع
پروژه تحقیقاتی جهت اخذ درجه کارشناسی
رشته مهندسی صنایع
موضوع :
برنامه ریزی تولید
( اجرای سیستم تولید به هنگام JIT )
استاد راهنما:
جناب آقای مهندس خلیلی
تهیه و تنظیم :
مصطفی سعیدی
تقدیر و تشکر :
بدین وسیله از راهنمایی های استاد گرانقدر
جناب آقای مهندس خلیلی تقدیر و تشکر به عمل می آورم.
و همچنین از
کلیه کارکنان و پرسنل تولیدی شرکت ریخته گر و آهنگر فن آور ( رافکو) که در گرداوری این پروژه کمال همکاری وهمیاری رابا اینجانب داشتند کمال تشکر را دارم.
تقدیم به
تمام کسانی که
آموخته ها را در"دنیای واقعی"
به "عمل"
تبدیل می نمایند .
فهرست :
بخش اول اهداف و رویکرد های سیستم تولید بموقع JIT 1
1-1 مقدمه 2
2-1 رویکردها و نگرش ها به JIT 3
3-1 اهداف رویکرد JIT 5
1-3-1 ضایعات صفر 5
2-3-1 موجودی صفر 7
3-3-1 زمان Set up یا آماده سازی صفر 7
4-3-1 زمان پیشبرد صفر 10
5-3-1 جابجایی صفر 12
4-1 عناصر کلیدی رویکرد JIT 13
1-4-1 تطابق طرح محصول با تقاضای بازار 14
2-4-1 تعریف خانواده های محصول و تولید جریان مبنا 15
3-4-1 رابطه با تامین کنندگان در محیط JIT 20
بخش دوم اشنایی باسیستم مورد مطالعه ( شرکت ریخته گر و اهنگر فن اور(رافکو) ( وضع موجود ) 23
1-2 مقدمه 24
2-2 معرفی شرکت 24
3-2 واحد های اصلی شرکت(چارت سازمانی) 24
4-2 برنامه اصلی تولید MPS (موجود شرکت) 26
5-2 خط تولید فعلی شرکت 29
6-2 سیستم برنامه ریزی تولید فعلی شرکت 43
بخش سوم تکنیک های طراحی سیستم تولیدی JIT 52
1-3 مقدمه 53
2-3 تکنیک های طراحی سیستم تولیدی JIT 53
1-2-3 تکنیک های برنامه ریزی تولید 55
الف -1-2-3 تطابق ماهانه 56
ب -1-2-3 تطابق روزانه 61
2-2-3 تکنیک های ساده سازی فرآیند ساخت و کاهش زمان های پیشبرد 63
الف-2-2-3 کاهش زمان صف 67
ب-2-2-3 بچ یا دسته های کوچک تولیدی و انتقالی 68
3-2-3 تعادل خط 71
4-2-3 کنترل خودکار سطح تولید 73
5-2-3 استانداردهای عملیاتی 74
6-2-3 همکاری دو جانبه 78
7-2-3 کاهش زمان حمل و نقل 78
8-2-3 کاهش زمان آماده سازی(Set up)
9-2-3 رویکرد JIT به زمان انجام فرآیند 79
10-2-3 استفاده از منابع تولیدی 84
الف-10-2-3 نیروی کار انعطاف پذیر 85
ب -10-2-3 تجهیزات انعطاف پذیر 85
11-2-3 طراحی محصول برای سادگی در ساخت و مونتاژ 86
بخش چهارم طراحی سیستم کانبان شرکت مورد(شرکت رافکو)
88
1-4 مقدمه 89
2-4 سیستم کانبان 89
3-4 سیستم های کششی وفشاری مدیریت تولید 90
5-4 انواع کارت های کانبان 95
1-5-4 کانبان برداشت 96
2-5-4 کانبان تولید 96
6-4 جریان کارت های کانبان 101
7-4 جریان کارت های کانبان در خط تولید(شرکت مورد مطالعه) 106
8-4 جریان کارت ها ی کانبان در یک ایستگاه کاری 112
9-4 عملکرد کانبان 119
10-4 ارتباط با فروشندگان توسط سیستم کانبان 122
11-4 کانبان به عنوان یک تکنیک بهبود کیفیت 123
بخش پنجم خرید وتحویل بهنگام 124
1-5 خرید به هنگام 125
2-5 تفاوت بین خرید سنتی و به هنگام 125
3-5 انتخاب عرضه کننده 131
1-3-5 منافع مشتری 131
2-3-5 منافع عرضه کننده 132
4-5 معیار و انتخاب عرضه کنندگان 134
5-5 تحویل به هنگام 142
1-5-5 بهبود تحویل به مشتری از طریق تعریف و حل مشکل 143
2-5-5 بهبود تحویل به مشتری با پیش بینی و برنامه ریزی نیازمندی های توزیع 148
6 منابع 151
چکیده :
تولید بهنگام( JUST-IN-TIME : JIT ) امروزه بعنوان یک تکنیک جدید برنامه ریزی تولید و نیز نگرش فلسفی مدیریت بطور گسترده ای با استقبال شرکت ها مواجه شده است.
بطور کلی JIT نوعی فلسفه تولیدی است یا یک هدف بسیار ساده یعنی:" اقلام مورد نیاز را با کیفیت مورد نیاز، به مقدار مورد نیاز و دقیقا در زمان مورد نیاز" تولید کنید.
تقسیم بندی های انجام شده در ادبیات موضوع JIT دامنه گستردهای در برمیگیرد
از جمله :JIT بعنوان یک استراتژی ،JIT بعنوان مدیریت کنترل موجودی ، مجموعههای خرید JIT و مدیریت تولید JIT استقرار JIT و ارتباط JIT و منابع انسانی و … که همگی بعنوان مجموعهای از فنون مرتبط با JIT بررسی میشود. انچه که در این مقاله بدان پرداخته شده رویکرد JIT به سیستم های تولیدی و مقوله برنامه ریزی توید است .
در این تحقیق ضمن بررسی سیستم تولیدی JIT و نظامهای مرتبط با ان به بررسی اهداف تولید بموقع JITوتکنیک های طراحی سیستم تولیدی JIT به صورت عملی پرداخته شده است.
در بخش سوم به مطالعه وضعیت موجود سیستم تولیدی یک کارخانه مورد مطالعه " شرکت ریخته گر و آهنگر فن آور ( رافکو )" پرداخته و سپس در بخش چهارم به تطبیق سیستم تولید بهنگام JIT با سیستم تولید شرکت پرداخته شده بطوریکه تکنیک های طراحی سیستم JITبرای خط تولید شرکت بصورت عملی تشریح شده است .
حاصل کار اینکه در هر مورد با دادن راهنمائی ها و مشاوره به مدیریت شرکت به اجرای سیستم JIT طراحی شده اقدام گردید.
در بخش چهارم نیز با طراحی سیستم کارت های کانبان( واضح ترین صورت پیاده سازی سیستم JIT) برای خط تولید شرکت مورد مطالعه اقدام به تشریح کارکرد سیستم کانبان طبق خط تولید فوق گردیده است.
در بخش پنجم نیز مطالبی در مورد خرید و تحویل بهنگام که امور پشتیبانی سیستم تولید بهنگام هستند به اختصار اورده شده است
بخش اول :
اهداف و رویکرد های سیستم
تولید بموقع JIT
1-1 مقدمه:
با موفقیت کارخانجات ژاپنی در بازارهای جهانی توجه بسیاری از شرکت های غربی به این موفقیت ها معطوف شد. بسیاری معتقدند که سنگ بنای موفقیت ژاپنی ها در تولید JIT(تولید بموقع) است.
بطور کلی JIT نوعی فلسفه تولیدی است یا یک هدف بسیار ساده یعنی:" اقلام مورد نیاز را با کیفیت مورد نیاز، به مقدار مورد نیاز و دقیقا در زمان مورد نیاز" تولید کنید.
سیستم JIT ابتدا در اوایل دهه 1960 توسط تائیچی اونو در شرکت تویوتا Toyota به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن خواسته های مشتری با حداقل تاخیر معرفی و به کار گرفته شد. به همین دلیل تائیچی اونو اغلب به عنوان پدر نظام تولید بهنگام نامیده می شود. این نظام در طول بحران نفتی سال 1973 مورد حسایت وسیعی قرار گرفت و سپس از آن توسط بسیاری از سازمانهای دیگر انتخاب گردید.
این روش بر روی افراد، کارخانجات و سیستم ها متمرکز بود. JIT در آغاز به عنوان روشی برای کاهش سطوح موجودی انبارهای ژاپنی مطرح بود امروزه JIT به یک فلسفه مدیریتی شامل مجموعه ای از علوم و در اختیار گرفتن یک سری از اصول و تکنیک های تولید گسترش یافته است.
تولید بهنگام در صورتیکه به شکل مناسب در یک سازمان بکار گرفته شود ظرفیت تقویت مزیت رقابتی سازمان را در بازار به شکل اساسی با کاهش اتلاف ها و بهبود کیفیت محصول و بهره وری تولید دارا خواهد بود.
در ژاپن زمینه های فرهنگی قوی درارتباط با ظهور JIT وجود دارد. توسعه JIT در کارخانجات تولید تویوتا متاثر از همین فرهنگ قوی بوده است. اخلاق کار ژاپنی یکی از این عوامل است. اخلاق سخت کوشی در مدت کوتاهی پس از پایان جنگ جهانی دوم ظهور نمود و به عنوان یک قسمت مکمل در موفقیت اقتصاد ژاپنی ها دیده شد.
2-1 رویکردها و نگرش ها به JIT:
JIT را می توان از سه نظر متفاوت مشاهده کرد:
دیدگاه نخست سیستم کنترل کف کارگاه در JIT بوده و به واسطه استفاده از کارت های کابنان نمایان ترین جلوه از رویکرد JIT را دارا می باشد.
تکنیک کابنان، شروع به تولید و جریان مواد را با هدف تولید مقدار صحیحی از اقلام(و قطعات، زیر مونتاژها یا قطعات خریدنی دقیقا در محل صحیح و دقیقا در زمان صحیح کنترل می نماید.
دیدگاه دوم ایجاد زمینه مناسب برای بکارگیری کابنان بوده که مجموعه ای از تکنیک در زمینه محصول و فرآیندهای تولیدی است. ایجاد این زمینه، امکان پیاده سازی سیستم کابنان را تضمین می نماید.
این مجموعه تکنیک ها شامل طراحی سیستم تولیدی، تمرکز بر روی موارد مرتبط با بازاریابی، فروش، طراحی محصول، مهندسی فرآیند، مهندسی کیفیت، چیدمان کارخانه، و مدیریت تولید بوده، تا اجرای JIT را تسهیل نماید.
سومین و مهمترین دیدگاه یا سطح، فلسفه تولیدی JIT می باشد که پایه و مبنای طراحی، آماده سازی و اجرای سیستم تولیدی JIT مجموعه ای از ا
در حقیقت تفاوت اصلی بین انواع 802.11 ها در لایة فیزیکال آنهاست.
مفاهیم لایةفیزیکی بی سیم:
لایه فیزیکال 802.11 اساساً مکانیزمهای ارسال را برای MAC فراهم میکند به علاوه بر آن اعمال ثانویهای همچون تشخیص وضعیت محیی بیسیم و گزارش آن به MAC را هم انجام میدهد. فراهم آوردن این مکانیزمهای ارسال مستقل از MAC، در هر دو لایة فیزیکی و MAC توسعه یافته است. این استقلال بین MAC و PHY عاملی است که باعث افزایش نرخ انتقال بالاتر در 802.11 b , 802.11a و 802.11 g شده است. در حقیقت لایة MAC برای همه فیزیکالها یکسان است.
هر یک از لایه های 802.11 دارای دو زیر لایه می باشند:
PLCP در واقع یک لایه handshake است که واحدهای داده پروتکل MAC را قادر میسازد که بین ایستگاههای MAC روی PMD انتقال داده شوند، که روش انتقال و دریافت داده در محیط بی سیم میباشد. تا حدی، می توان PMDرا به عنوان یک سرویس انتقال بی سیم تصور کرد که توسط PLCP کنترل می شود. زیر لایههای PLCP و PMD بر مبنای انواع 802.11 متغیر هستند. همه PLCP با صرفنظر از نوع فیزیکی 802.11، دارای دادههای اولیهای که واسط برای ارسال دادههای هشتتایی بین MAC و PMD را فراهم میکنند، بعلاوه دارای توابع اولیهای است که MAC را قادر میسازد که زمان شروع ارسالش را به فیزیکال اعلام کند و فیزیکال را قادر میسازد که به MAC زمان کامل شدن ارسالش را اعلام کند.
در جهت دریافت، توابع اولیه PLCP از فیزیکال به MAC نشان می دهند که چه زمانی شروع به دریافت ارسال از ایستگاه دیگر کردهاند و چه زمان ارسال کامل شده است. برای پشتیبانی از (CCA) Clear channel assesment ، همه PLCPها مکانیزمی برای MAC تدارک دیدهاند که موتور CCA را reset کرده و برای فیزیکال وضعیت جاری محیط بیسیم را گزارش بدهد.
به طور کلی plcpها در 802.11 برطیق دیاگرام زیر عمل میکنند. وضعیت عملیاتی پایه، بر اساس روش Carrier sence clear channel assessment (CS/CCA) است. این رویه شروع سیگنال را از ایستگاههای مختلف تشخیص میدهد و معلوم میکند که آیا کانال برای ارسال افراد است یا خیر. به محض دریافت یک TX و آغاز دادخواست، با تغییر PMD از دریافت به ارسال به وضعیت انتقال تغییر حالت داده و واحد داده پروتکل Plcp را میفرستد. PLCP Protocol dataunit (PPDU) سپس، تصور می کند که TX تمام شده و به وضعیت (CAICCA) بر میگردد. PLCP وضعیت دریافت را زمانیکه رویه CS/CCA هدر PLCP و پریمبل آن را تشخیص میدهد، درخواست میکند اگر PLCP خطایی را تشخیص دهد، خطا را به MAC نشان میدهد و رویه CS/CCA را پیش میبرد.
فایل ورد 55 ص
1- بخش امانت، مخزن و مخزن کتابهای کمک درسی
2- بخش ثبت نام و امور دفتری
3- بخش مرجع و خدمات اطلاعاتی
4- بخش خدمات فنی
5- بخش کودکان و نوجوانان(کتابخانه جوانه)
6- بخش نشریات ادواری
7- ایستگاه روزنامه خوانی
8- تالار مطالعه آقایان
9- تالار مطالعه خانم ها
10- بخش منابع دیداری - شنیداری
1 . بخش امانت، مخزن و مخزن کتابهای کمک درسی
امانت : ارتباط با مخاطبان و امانت کتاب جز مسئولیتهای اصلی بخش امانت است. کتب موجود در این بخش به اعضای کتابخانه به مدت 2 هفته امانت داده می شوند (-> شرایط بهره گیری از کتابخانه). سیستم امانت دهی کتابها کامپیوتری است . این روش ضمن اینکه سهولت و سرعت امانت مواد را تامین می کند به کتابدار این امکان را می دهد که بتواند اعضا را در لیست انتظار قرار داده و یا دیرکرد و جریمه آنها را حساب کند. بخش امانت تنها بخش کتابخانه است که به علت تعداد زیاد مراجعان بصورت یک روز در میان به خانم ها و آقایان سرویس دهی می کند(روزهای زوج آقایان، روزهای فرد خانم ها و جمعه ها هر دو گروه).
برگه دان عمومی: بمنظور دستیابی مراجعین به اطلاعات منابع موجود در کتابخانه، برگه دان های موضوعی، پدیدآورنده و عنوان در مجاور میز امانت تدارک دیده شده است. همچنین اعضا می توانند با استفاده از کامپیوتر بصورت مستقل به جستجوی منابع کتابخانه بپردازند.
2. ثبت نام:
این بخش اور اداری کتابخانه و نیز امور مربوط به ثبت نام اعضا را انجام می دهد. افراد متقاضی با مراجعه به این بخش و دریافت فرم ثبت نام به عضویت کتابخانه خاوران در می آیند. ثبت نام کو دکان و نوجوانان بصورت مستقل در بخش کودک و نوجوان انجام می گیرد(-> شرایط بهره گیری از کتابخانه).
3 . بخش مرجع و خدمات اطلاعاتی
در این بخش مجموعه منابع مرجع نظیر دایره المعارفها ، واژه نامه ها، فهرستها، راهنماها و... نگهدارِِی می شوند. این منابع فقط در کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرند و بیرون از کتابخانه به امانت داده نمی شوند (-> شرایط بهره گیری از کتابخانه). کتابداران این بخش با تسلط کامل بر منابع مرجع و بانکهای اطلاعاتی، استفاده کنندگان و پژوهشگران را در امر تهیه اطلاعات هدایت و راهنمایی می کنند .
4 . بخش خدمات فنی
در این بخش سه نوع فعالیت مهم واساسی صورت می گیرد :
الف . انتخاب وسفارش مواد کتابخانه ای ازقبیل کتا ب ، نشریه و سایر منابع مورد نیازکتابخانه و همچنین خرید ودریافت آنها. همچنین امور مربوط به دریافت کتابهای اهدایی، اهدای کتاب به کتابخانه های گوناگون و مبادلات کتاب نیز در این بخش صورت می گیرد.
ب . سازماندهی ( فهرست نویسی و رده بندی )و آماده سازی کتابها. در این بخش فهرست توصیفی و تحلیلی منابع خریداری شده با توجه به استانداردهای بین المللی کتابداری تهیه می شود . کتابخانه از روش رده بندی دهدیهی دیویی استفاده می کند. آماده سازی کتاب شامل چسباندن برچسب حاوی شماره راهنمای کتاب برروی عطف آن، الصاق برگه عودت و قراردادن کارتهای امانت درداخل جیب کتاب است. همچنین برگه آرایی فهرستبرگه های کتابها د ربرگه دان کتابخانه و ورود اطلاعات کتابشناختی کتابها به کامپیوتر در این بخش صورت می گیرد.
ج. فعالیت های دوره ای. این بخش بصورت دوره ای اقدام به وجین کتابها، قفسه خوانی، کنترل و ایندکس سازی برنامه کامپیوتری کتابخانه و... می کند.
5 .کتابخانه جوانه ( ویژه کودکان ونوجوانان )
این بخش به گروه سنی 5 تا 15 سال خدمات ارائه می نماید(-> شرایط بهره گیری از کتابخانه). کتابخانه کودک و نوجوان (جوانه) برنامه های گوناگون فرهنگی ، ادبی و هنری را در قالب مسابقات نقشینه ، قصه ناتمام ، مشاعره، تصویر ناتمام ، مقاله نویسی و... برگزارمی کند. همچنین در طول سال تحصیلی با ارائه نمونه سوالات امتحانی ، کتابهای کمک درسی، و نیز ارائه کتب مرجع جهت تحقیق و پژوهش دانش آموزی، خدمات خود را به گروههای مختلف ارائه می دهد .کتابخانه کودک و نوجوان با برگزار ی اردوها ی تفریحی، بازدید از نمایشگاهها، نمایش فیلم و اهدا جوایز، اعضای فعال خود را تشویق می نماید.
شامل 81 صفحه word
این کتاب داستانی در 104 صفحه از آثار داستانی ارزشمند نویسنده فرهیخته آقای محمد رضا محمدی اصل است که به دوستاران کتاب های آموزنده ی داستانی تقدیم می شود.
دانلود کارآفرینی و طرح کسب و کار شرکت کامپیوتری
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 20
کسب وکار چیست ؟
به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که برای ارائه محصولات یا خدمات با رویکردی مالی، تجاری و صنعتی انجام میپذیرد.
انواع کسب و کار :
کسب و کارهای بزرگ کسب و کارهای کوچک و متوسط کسب و کار اینترنتی یا مجازیاصول چهارگانهی کسب و کار
دانستن نام محصول نام شرکت نام بنیان گذار دانستن مهارتهای لازم
مقدمه :
فعالیتهای مؤسسات بازرگانی در بخش خصوصی و لزوم توسعهی آنها به منظور فراهم ساختن وسایل رفاه عمومی در جامعهی بشری با توجه به رشد افزون جمعیت، نیاز مؤسسات را به سرمایههای کلان بیش از پیش آشکار میسازد.
تهیه و تأمین این سرمایهها از عهدهی افراد معدود خارج است. بدین منظور، موسسات باید با انباشتن منابع افراد، سرمایههای کلانی را برای اجرای امور تجاری و تولیدی به وجود آورند. این عمل باعث پیدایش شرکتهای مختلفی شده است.
اولین قانون تجاری که در آن از شرکتهای تجاری صحبت شده است قانون سال 1303 میباشد. سپس در سال 1304 قوانین تجاری خاصی به تصویب رسید که در آن وضعیت شرکتهای تجاری که به چند دسته تقسیم شدند به اختصار بیان شده است. در سال 1310 قانون ثبت شرکتها به تصویب رسید که هدف آن وضع مقررات خاص برای ثبت شرکتهای موجود و تطبیق آن با مقررات قانون تجارت بود.
طبقه بندی کلی واحدهای اقتصادی :
واحدهای اقتصادی به طور کلی از نظر هدف به دو دستهی کلی تقسیم میشوند:
1) واحدهای انتفاعی :
که به قصد انتفاع (سود بردن) از سوی شخص یا گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی تشکیل میشوند و به فعالیت میپردازند. واحدهای انتفاعی از لحاظ نوع فعالیت و بر اساس قوانین ایران به دو دستهی کلی تقسیم میشوند :
الف) واحدهای تجاری انتفاعی :
که اشخاص و مؤسساتی هستند که به قصد تحصیل سود به عملیات تجاری اشتغال دارند مثل : تجار و انواع شرکتها.
ب ) واحدهای غیر تجاری انتفاعی :
اشخاص یا موسساتی هستند که به قصد تحصیل سود به عملیات غیر تجاری اشتغال دارند مثل : دفاتر حقوقی و مؤسسات حسابرسی.
2- واحدهای غیر انتفاعی :
که بدون قصد انتفاع از سوی شخص یا گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در جهت پیشبرد هدفهایی که در مجموعه راستای منافع جامعه است تشکیل میشود و به فعالیت میپردازند. مثل مدارس غیر انتفاعی که پولی را که دریافت میکنند تحویل آموزش و پرورش میدهند و آموزش و پرورش آن هزینه را صرف تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان میکند.
اشخاص :
از منظر حقوقی، اشخاص یا حقیقی هستند یا حقوقی :
در واقع، هر فرد یا هر کس که دارای ذات طبیعی است «شخص حقیقی» نامیده میشود. اما شخص حقوقی متشکل از اعضای مختلف است. به عبارت دیگر شخص حقوقی یعنی عنصری که بتواند از کیفیت و امتیاز «فردیت و ابدیت» برخوردار شود. به همین جهت قانون آن را به عنوان شخص شناسایی میکند. انواع شرکتها (به استثنای شرکتهای نسبی و نظایر آن که مشارکت محسوب میشوند) شخص حقوقی تلقی میشوند. بنابراین اشخاص حقوقی دارای ذات قانونی هستند. شخصیت حقوقی در واقع وجودی فرضی ایست که این وجود فرضی دارای شخصیتی خاص و مستقل میباشد که هیچ گونه ارتباطی با شخصیت تشکیل دهندگان آن ندارد.
شخص حقوقی دارای کلیهی حقوق و تکالیفی است که قانون برای شخصیت حقیقی (افراد) تعیین کرده است. به استثنای حقوق و وظایفی که فقط انسانها دارای آن هستند.
شرکت چیست ؟
شرکت عبارت است از اجتماع دو یا چند نفر که هر یک امکاناتی را (اهم از وجه نقدی، وسایل و ماشین آلات و غیره) با خود به درون اجتماع مذکور آورده و به منظور کسب سود، فعالیت مشترکی را انجام داده و منافع را به نسبتهای معین تقسیم میکنند. در قانون تجارت تعریف صریح و روشنی از شرکت موجود نیست ولی به موجب قانون مدنی شرکت عبارت است از : «اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیای واحد به نحو اشاعه»