تحقیق - مقایسة تطبیقی داستان حضرت زکریا(ع) و حضرت یحیی(ع) در قرآن و أناجیل أربعه

تحقیق - مقایسة تطبیقی داستان حضرت زکریا(ع) و حضرت یحیی(ع) در قرآن و أناجیل أربعه

لینک دانلود "MIMI file" پایین همین صفحه 

تعداد صفحات "43"

فرمت فایل : "word"

فهرست مطالب :

 

چکیده

 

طرح مسأله

 

1-زکریا(ع)

 

1-1- داستان زکریای پیامبر در انجیل لوقا

 

1-1-1- بشارت ولادت یحیی

 

1-1-2- ولادت یحیی

 

1-1-3- شهادت زکریا

 

1-1-4- همسر زکریا

 

1-2- داستان زکریا در قرآن

 

1-2-1- بشارت ولادت یحیی

 

1-2-2- همسر زکریا در قرآن

 

1-2-3- سرنوشت زکریا در قرآن

 

مقایسه (نتیجه)

 

2- یحیی (ع)

 

2-1- داستان یحیی در اناجیل اربعه

 

2-1-1- بشارت ولادت یحیی (ع)

 

2-1-2- ولادت یحیی

 

2-1-3- آغاز نبوت و تعالیم یحیی

 

2-1-4- بشارت یحیی به ظهور عیسی

 

2-1-5- ستایش یحیی از عیسی مسیح

 

2-1-6- یحیی و عیسی در اناجیل چهارگانه

 

2-1-7- شهادت یحیی

 

2-2- داستان یحیی(ع) در قرآن کریم

 

2-2-1- بشارت ولادت یحیی و حیات وی

 

2-2-2- اوصاف یحیی

 

2-2-3-یحیی و عیسی مسیح در قرآن

مقایسه(نتیجه)

کتابنامه

بخشی از  فایل  :

 

چکیده

 

داستان زندگی و تعالیم حضرت زکریا(ع) و یحیی(ع) یکی از داستانهای مشترک میان قرآن کریم و أناجیل اربعه می باشد که اگرچه بصورت مختصر و کوتاه در هر دو کتاب طرح شده، ولی نکات عبرت آموز و جنبه‌های تربیتی و سازندة آن در هر دو کتاب به حدی فراوان است که ضمن تقویت زمینه های صلح و همزیستی میان پیروان ادیان توحیدی می تواند چراغ پرفروغی فرا راه دیدگان پیروان اسلام و مسیحیت در جهت تحکیم بنیانهای مشترک عقیدتی قرار دهد.

 

انجیل لوقا، زکریا (ع) را به عنوان کاهنی یهودی و بسیار درستکار و مجری احکام الهی با جان و دل می داند که در ایام پیری توسط فرشتة خدا به ولادت یحیای نبی بشارت داده شد. قرآن کریم نیز، زکریا را به نبوت و وحی وصف نموده که علاوه بر دریافت بشارت اعجاز آمیز یحیی در کهنسالی توسط وحی، کفالت و سرپرستی مریم مقدس(س) را نیز بر عهده داشته است. در اناجیل اربعه، وظیفة یحیی(ع)، تمهید راه برای عیسی مسیح(ع) و تبشیر نسبت به ظهور پیام آور مسیحیت بیان شده است و قرآن کریم نیز یحیی را پیامبری می داند که علاوه بر تصدیق نبوت عیسی (ع)، دارای کتاب آسمانی بوده و در سن کودکی، مقام نبوت به وی عطا شده بود.

 

کلید واژه ها: قرآن، اناجیل اربعه، زکریا، یحیی، مقایسة تطبیقی، داستان.

 

 

 

طرح مسأله:

 

در نیم قرن گذشته، بیشتر متألهان و متفکران ادیان بزرگ، از ضرورت گفتگوی ادیان سخن می گویند و برای بسط و گسترش آن تلاش می کنند. طرح این گفتگو و تبادل نظر جهت ابهام زدایی، از پیامهایی اصلی ادیان و تقویت زمینه های صلح و همزیستی میان پیروان آنها، نقش حیاتی دارد از این رو موضوع نبوت و شرح داستان زندگانی و رسالت پیامبران الهی، از موضوعاتی است که در قرآن کریم و اناجیل اربعه به آن پرداخته شده است. مسأله هدایت مردم و دعوت آنان به پرستش خدای یگانه، بار سنگینی است که بر دوش انسانهای برگزیدة الهی نهاده شده و آنان از طریق اتصال به وحی، مأمور تبلیغ پیامهای الهی و مبارزه با ظلم و فساد پادشاهان و نیز حمایت از ستمدیدگان و پابرهنگان بوده اند. در همین راستا اناجیل اربعه و قرآن کریم، گاه به تفصیل و گاه به اجمال، به بیان داستان زندگی پیامبران الهی و مبارزات سخت آنان با حاکمان و زورگویان جامعه و نیز عابدان و راهبان مقدس مآب و ریاکار معاصر خویش پرداخته و مخاطبان و پیروان خویش را با داستان زندگی و سطح تعالیم و آموزه های آنان و نیز سرگذشت امتهای پیشین آشنا نموده اند.

 

از میان پانزده پیامبری که نام آنها بطور مشترک در قرآن کریم و اناجیل اربعه، ذکر شده است، مقالة حاضر تنها به مقایسة تطبیقی داستان حضرت زکریا (ع) و حضرت یحیی(ع) ابتدا در اناجیل اربعه و سپس در قرآن کریم می پردازد و نقاط اشتراک و افتراق هر یک را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهد. لازم به ذکر است که داستان حضرت زکریا به تفصیل فقط در انجیل لوقا ذکر شده ولی داستان حضرت یحیی (ع) در اناجیل چهارگانه وارد شده است.

 

1-زکریا(ع)

 

1-1- داستان زکریای پیامبر در انجیل لوقا:

 

داستان حضرت زکریا(ع) در انجیل لوقا نسبتاً کوتاه و گذرا آمده و تحت الشعاع داستان حصرت یحیی(ع) قرار گرفته است از لحاظ شخصیتی زکریا، کاهنی یهودی و عضو دسته ای از خدمة خانة خدا به نام اََُبِِیّّا(1) و همسر الیصابات از نسل کاهنان یهود می‌باشد. وی بسیار درستکار و مجری احکام الهی با جان و دل بود. او توسط فرشتة خدا در ایام پیری به ولادت یحیای نبی بشارت داده شد.

 


1- اُبِیّا دسته ای از فرقة اسنیان می باشند. این فرقه، حدود دو قرن پیش از میلاد بوجود آمدند و با خراب کردن اورشلیم، آنان نیز مانند فرقة صدوقیان و بعضی فرقه های دیگر از بین رفتند و جز نامی از ایشان، باقی نماند تا آنکه نیم قرن پیش به سال 1974، برخی آثار مکتوب آنان همراه با نسخه هایی از عهد عتیق که تحریر کرده بودند، در غارهای فلسطین به دست آمد. ر.ک به: آشنایی با ادیان بزرگ، از حسین توفیقی، ص 97.

 



خرید و دانلود تحقیق - مقایسة تطبیقی داستان حضرت زکریا(ع) و حضرت یحیی(ع) در قرآن و أناجیل أربعه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.