پروژه حقوق با موضوع بررسی حقوق تجارت. doc

پروژه حقوق با موضوع بررسی حقوق تجارت. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 153 صفحه

 

مقدمه:

تجارت در شکوفائی اقتصاد کشورها نقش عمدهای را ایفاء مینماید؛ بنابراین اصل حقوق تجارت یکی از مهمترین رشتههای حقوق خصوصی محسوب میشود. اگر توسعة ماشینیسم و تحولات اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، ملاحظه میشود که به علل مذکور، روابط اجتماعی مردم بیش از پیش متعدد گردیده است و در نتیجه امروزه در اغلب کشورهای جهان به استثنای بعضی از کشورها مانند انگلستان، هلند، ایتالیا و سوئیس (هرچند که تأسیسات حقوقی خاص تجار در ممالک اخیر دیده میشود)، حقوق مدنی قستی از حقوق خصوصی را تشکیل داده است و رشتههای دیگری از قبیل حقوق تجارت، حقوق دریائی، حقوق هوائی هر یک به طور مستقل و تحت حاکمیت مقررات مخصوص خود عمل مینمایند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که اگر قوانین خاص مواردی را پیشبینی نکرده باشند در این صورت به قواعد عام حقوق مدنی مراجعه میشود.

 

تعریف حقوق تجارت داخلی

1- حقوق تجارت یا حقوق بازرگانی، مجموع قواعدی است که امور مربوط به تجار و شرکتهای تجارتی و روابط و معاملات تجارتی را تنظیم مینماید و دولت ضامن اجرای آن است. به عبارت دیگر آن قسمت از حقوق که بر روابط و امور تجارتی حاکم است، حقوق تجارت نامیده میشود.

 

مقام حقوق تجارت داخلی

2- حقوق تجارت یکی از رشتههای حقوق خصوصی است. حقوق،‌ همانطور که میدانیم، به دو شعبه حقوق ملی یا داخلی و حقوق بینالمللی یا خارجی منقسم میشود. حقوق خارجی دارای دو رشته عمده است، حقوق بینالملل عمومی و حقوق بینالملل خصوصی، حقوق بینالملل عمومی روابط دولتها با یکدیگر و روابط آنها را با سازمانهای بینالمللی و حقوق بینالملل خصوصی روابط افراد کشور را با بیگانگان یعنی اتباع سایر دولتها تنظیم میکند.

 

3- حقوق داخلی به دو رشته حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم میگردد. حقوق عمومی بر روابط افراد یک کشور با دولت مربوط به آن حکومت میکند و دارای رشتههای مختلف با عناوین حقوق اساسی، حقوق اداری، حقوق مالیه، حقوق کیفری یا حقوق جزا و آیین دادرسی مدنی و کیفری میباشد. حقوق کار و حقوق تعاون را نیز میتوان در زمره رشتههای آن قرار داد. حقوق خصوصی روابط افراد یک کشور را با یکدیگر تنظیم و بر آن حاکم است، عمدهترین رشته حقوق خصوصی حقوق مدنی است. حقوق تجارت نیز یکی از رشتههای آن است. حقوق دریایی و حقوق هوایی را نیز ار رشتههای حقوق خصوصی به شمار میآورند.

4- بدینترتیب حقوق تجارت از رشتههای حقوق خصوصی بوده و در حقوق داخلی مقام دارد و لذا اصولاً تنظیم روابط افراد را با یکدیگر عهدهدار است معذالک موارد  متعددی در حقوق تجارت وجود دارد که حاکم بر مرابطات و مناسبات تجار و شرکتهای تجارتی با دولت است مانند ثبت شرکتهای تجارتی، ورشکستگی تاجر و شرکتهای تجارتی و تصفیه امور آنها پس از ورشکستگی، استفاده از علائم تجارتی و غیره، و از این جهت حقوق تجارت با حقوق عمومی ارتباط و مقارنه دارد.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

تعریف حقوق تجارت داخلی

مقام حقوق تجارت داخلی

سابقه مقررات تجارت داخلی در ایران

منابع حقوق تجارت داخلی

ب- ثنویت یا دوگانگی حقوق مدنی و حقوق تجارت

اول- تسهیل گردش ثروت

دوم - اصل سرعت

سوم - دلایل و انواع آن

چهارم - اسناد تجارتی

پنجم - شدت عمل در مورد تاجر یا شرکت تجارتی بدهکار

ششم - مداخلة دولت در امور تجارتی

هفتم - وحدت حقوق تجارت

ج- تاریخ حقوق تجارت

اول - در دورة قدیم

دوم - در روم

سوم - در دورة اسلامی 

چهارم - در قرون وسطی (از قرن 6 تا 1453 م)

پنجم - دورة جدید

ششم - دوره معاصر

هفتم - نتیجه

د- تعریف حقوق تجارت، قلمرو و منابع آن

اول- تعریف حقوق تجارت و قلمرو آن

1- تعریف حقوق تجارت

2- قلمرو حقوق تجارت

دوم - منابع حقوق تجارت

1- قانون

2- رسم و عادت تجارتی و مقررات شغلی

3- رویة قضایی و عقاید علماء حقوق

بخش دوم

اعمال تجارتی - تجار

الف- اعمال تجارتی

نتیجه

اول - اعمال تجارتی ذاتی یا حرفهای

1- فعالیتهای مبادلاتی

2- فعالیتهای صنعتی

3- فعالیتهای مالی

4- خدمات واسطه تجارتی

بنگاه حقالعمل کاری

بنگاه دلالی

بنگاه عاملی فروش

بنگاه انجام امور مراجعین در مقابل اجرت

مؤسسه عملیات حراجی

ب- تجار «تاجر و شرایط اشتغال به تجارت و الزمات تجار»

اول - تاجر

1- تعریف

2- فوائد تعریف تاجر

3- شرایط تاجر بودن

- مزدبگیران

- قائم مقام تجارتی

- سایر نمایندگان تجارتی

- عاملین تجارتی

- کسبه جزء و پیشهور

دوم - شرایط اشتغال به تجارت

سوم - الزامات تجار

بخش اول

سابقه تاریخی دفاتر تجارتی

بخش دوم

دفاتر تجارتی و نحوه تنظیم و نگهداری آنها

الف- دفتر روزنامه

ب- دفتر کل

شرکت آب معدنی … (سهامی خاص)

ج- دفتر دارائی

د- دفتر کپیه 

هـ- دفتر ثبت تجارتی

و- پلمپ دفاتر تجارتی

تعاریف و اصطلاحات تجارت الکترونیکی

فعالیت یا کار و کسب الکترونیکی

تجارت الکترونیکی

نشر الکترونیکی

انجام خدمات الکترونیکی

خرید با طی مراحل

مرحله ماقبل قرارداد

مرحلة قرارداد

مرحلة سفارش

مرحلة تدارک و اجرا

مرحلة‌ تسویه حساب

مرحلة پس از معامله

خرید آنی و دیداری

تقسیمبندی اقلا مورد تجارت

کالاها و خدمات

اقلام مورد معاملة دیجیتال و مادی

میزان فرآوردهسازی  اقلام مورد تجارت

فرآوردههای استاندارد

کالاها

فرآوردههای سفارشی موردی

فرآوردههای سفارشی

کالاها و خدمات دیجیتال

فضای بازار

انواع فضاهای بازار

تجارت بین بنگاه با بنگاه B2B

تجارت بنگاه با دولت (B2G) / دولت با بنگاه (G2B

تجارت واحد تجاری (بنگاه) با مصرفکننده (B2C)

تجارت مصرفکننده با مصرفکننده (C2C)

نظامهای فراسازمانی

مواضع راهبردی

کاربرد انفعالی ابزارها

کاربرد راهبردی ابزارها

تعریف حقوق تجارت الکترونیکی

تجارت

تجارت داخلی

حقوق تجارت

قلمرو حقوق تجارت

تجارت الکترونیکی

طرفهای تجارت

طرفهای تجارت الکترونیکی

1- تجارت بین یک شخص حقیقی و یک سیستم کامپیوتری

2- تجارت بین دو سیستم کامپیوتری

اهمیت حقوق تجارت الکترونیکی

1- روشها و ترتیبات نوین

2- بعد فرامرزی

3- سرعت تحولات

4- گذار به جامعة اطلاعاتی

تعریف تاجر در حقوق ایران

غیرتجاری بودن معاملات غیرمنقول

اصل تجاری بودن معاملات تجار

1- اعمال تجارتی ذاتی یا حرفهای

2- اعمال تجارتی موضوعی

3- اعمال تجارتی تبعی

الزامات تجاری

لزوم ثبتنام تاجر در دفتر ثبت تجارتی

منابع حقوق تجارت الکترونیکی

1- قانون

2- قوانین ملی

3- قوانین منطقهای

4- قوانین بینالمللی

5- عرف و عادت تجاری

6- مقررات خاص و متحدالشکل که به عنوان قانون حاکم انتخاب میشوند

7- اصول کلی حقوق

8- آرای دادگاهها و مراجع داوری

9- عقاید علماء حقوق

مقدمه

پیشینة تجارت الکترونیک

موقعیت تجارت الکترونیکی در جهان

تاریخچه تجارت الکترونیکی

رشد تجارت الکترونیکی

تأثیر فناوری اطلاعات بر بازار و بازاریابی

سرمایهداری بدون اصطکاک

پیمانکاری فرعی و سایر ترتیبات غیرسنتی

1- پیمانکاری فرعی

2- مشارکت

3- ادغام

4- مبادلات

آینده تجارت الکترونیکی

جهانی شدن و غیرمادی شدن تجارت

1- تعریف جهانی شدن

2- تاریخچه جهانی شدن

حمایت شرکتها و کشورهای بزرگ از روند جهانی شدن

حمایت مصرفکنندگان از جهانی شدن

نقش فناوری در جهانی شدن

ارتباط و تأثیرات فناوری بر بازار، بازاریابی و تجارت

بازاریابی

موانع و چالشها

سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران

1- هدف

2- اصول

3- سیاستهای اجرایی

بودجه اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی

دورنمای تغییر مقررات

20 اصطلاح مهم تجارت الکترونیکی

مرجع تصدیق یا گواهی

سرویسدهنده تجاری

مجموعة دادة درخواستی

مدیریت روابط مشتری (CRM)

پول دیجیتال

گواهی دیجیتال

کیف پول دیجیتال

ارائه صورتحساب الکترونیکی و پرداخت (EBPP)

تبادل الکترونیکی دادهها (EDI)

برنامهریزی منابع بنگاه (ERP)

چک اینترنتی (Netcheque)

پست الکترونیکی درخواستی opt-in-E-mail

دفعات مراجعه به وب سایت (Page impression)

رمزنگاری کلید  عمومی RSA encryption

معاملات الکترونیکی مطمئن SET

چرخ خرید Shopping Cart

رمزنگاری مطمئن و چندمنظوره S-Mime encryption

رمزنگاری (Secured Sockets Layer) SSL

کارت هوشمند

استاندارد هماهنگکنندة (XAML) معاملات آنلاین

چرخه تجارت الکترونیکی

طرح مطلب

بازاریابی در اینترنت

فعالیت پیش از خرید

فرآیند انجام معامله

تسویه حساب

خدمات پس از فروش

اعتماد به کالاهایی که ر‌ؤیت نشدهاند

چگونگی سفارش

اعتماد نسبت به پرداختها

اعتماد به تحویل

اعتماد به خدمات پس از فروش

قابلیت اعتماد اینترنت

انواع تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی بینالمللی

لوازم تجارت الکترونیکی

امنیت وب

امنیت در تجارت الکترونیک

حمایت مصرفکننده در تجارت الکترونیکی

وضع مقررات تجاری

 

منابع و مأخذ:

منابع حقوق تجارت داخلی

7- منابع حقوق تجارت ایران عبارتند از

- قرآن مجید.

- احکام و مقررات اسلامی و اصول و قواعدی چون اصل برائت، اصل صحت، اصل استصحاب، اصل لزوم، قاعده لاضرر، قاعده ید، منع دارا شدن غیرعادلانه، جبران خسارت ناروا و غیره.

- منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر.

- اصول و مقررات قانون اساسی.

8- قوانین عادی، از جمله قانون تجارت مصوب 13/2/1311 با تغییرات و ا صلاحات بعدی ‎- قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب 24/12/1347 ‎- قانون راجع به ثبت شرکتها، مصوب 2/3/1310 ‎- قانون ثبت علائم و اختراعات، مصوب 1/4/1310 ‎- قانون مدنی، مصوب 18/2/1307 و 1313 و 1314 با تغییرات و اصلاحات بعدی ‎- قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، مصوب 24/4/1318 ‎- قانون صدور چک، مصوب 16/4/1355 با تغییرات و اصلاحات بعدی ‎- قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب 3/12/1366 ‎- و غیره.

9- مقررات دیگر، از جمله نظامنامه امضاء و پلمپ دفاتر تجارتی، مصوب 10/3/1311 ‎- نظامنامه راجع به کسبه جزء، مصوب 15/3/1311 ‎- آئین‎نامه موادی از قانون تجارت در خصوص امور ورشکستگان، مصوب 16/3/1311 ‎- نظامنامه قانون تجارت در خصوص ثبت شرکتها، مصوب 1311 ‎- ئین‎نامه قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، مصوب 1318 ‎- آئین‎نامه دفتر ثبت تجارتی، مصوب فروردین ماه 1325 با اصلاحات بعدی ‎- آئین‎نامه نصب و ثبت اجباری علائم تجارتی، مصوب 3/2/1328 ‎آئین‎نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم و اختراعات، مصوب 14/4/1337 ‎- تصویب‎نامه قانونی انبارهای عمومی، مصوب 11/6/1340 با اصلاحات بعدی ‎- آئین‎نامه انبارهای عمومی، مصوب 2/10/1340 ‎- آئین‎نامه اجرایی قانون تأسیس بررسی اوراق بهادار، صوب 14/4/1345 ‎- آئین‎نامه نحوه انتخاب بازرس در شرکتهای سهامی عام، مصوب 13/11/1349 ‎- و غیره.

20- عرف تجارتی، قواعد و رسومی که بین تجار رعایت شده و مورد عمل قرار می‎گیرد، نیز از منابع حقوق تجارت به شمار می‎رود.

زیرا قانون تجارت، عرف تجارتی را پذیرفته و در مواردی آن را ملاک قرار می‎دهد. مثلاً موردی که دلال می‎تواند مخارجی را که برای خرج معامله کرده است، مطالبه کند یا موردی که فروشمال به نسیه از طرف حق‎العمل کار، بدون رضایت آمر مجاز است.

11- رویه قضائی، که به موجب آراء هیأت عمومی دیوان عالی کشور ایجاد می‎شود در امور تارتی مانند امور مدنی و جزائی، به منزله قانون بوده و در زمره منابع حقوق تجارت قرار دارد.

12- عقاید علمای حقوق در زمینه امور و مسائل و موضوعات حقوق تجارت و تفسیرهای علمی و اظهارنظر آنان، از لحاظ نقش راهنمائی که دارند از منابع غیررسمی و غیرمستقیم حقوق تجارت به شمار می‎رود.

13- قراردادهای بین‎المللی که از طرف ایران پذیرفته شده‎اند مانند قرارداد عمومی پاریس در مورد حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی،  و غیره را نیز باید از منابع حقوق تجارت ایران محسوب داشت.



خرید و دانلود پروژه حقوق با موضوع بررسی حقوق تجارت. doc


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.