دانلود مقاله بررسی وضعیت ایمنی کار در صنایع، موانع و پیشنهادها

دانلود مقاله  بررسی وضعیت ایمنی کار در صنایع، موانع و پیشنهادها

 

تعداد صفحات : 17 صفحه    -   

قالب بندی :  word    

 

 

 

چکیده

نگارنده­ی این مقاله به عنوان یک بازرس کار، که نظارت بر اجرای آیین نامه­های حفاظت فنی را در کارگاه­ها برعهده دارد، دریافت­ها و نتایج مشاهدات خود را که طی سالیان حضور در صنایع مختلف در خصوص وضعیت ایمنی درکارگاهها کسب کرده است، به نگارش در می­آورد، بر همین اساس، روش تحقیق در این مقاله، بازدید میدانی می­باشد.

در این مقاله، ابتدا به رابطه­ی جدایی ناپذیرِ وضعیت ایمنی صنایع و سطح تکنولوژی در آن­ها پرداخته و ضمن مرور تاریخچه­ی کوتاهی از مشکلات صنعت کشور، وضعیت ایمنی در صنایع، موانع و مشکلات ایمن سازی مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی در جهت رفع آنها ارائه خواهد شد. موانع مورد بررسی عبارتند از: 1- فرسودگی صنایع 2- فقدان فرایند علمی و ملی برای تامین نیروی کار 3- ضعف فرهنگ ایمنی 4- عدم کنترل ایمنی تجهیزات و تکنولوژی در مبادی تولید و واردات 5-پوشش غیر مسئولانه و غیر علمی بیمه های مسئولیت و حادثه 6- مشکلات اقتصادی درکارگاهها 7- تضعیف ساختار نظارت دولتی بر ایمنی صنایع.

در پایان مقاله نتیجه می گیریم، به عزمی ملی با حضور چند نهاد و وزارتخانه برای حل مشکلات ایمنی صنایع کشور نیازاست.

 

کلمات کلیدی: صنعت - ایمنی - تکنولوژی - اقتصاد - نظارت

 

مقدمه

وضعیت ایمنی در صنایع ما مجزا از سایر اجزای صنعت نبوده و همان شرایطی که بر وضعیت اقتصادی ، تکنولوژی و بازار فروش هر صنعت ما به لحاظ قوت یا ضعف حاکم است، بر وضعیت ایمنی آن نیز جاری است. شاید مؤلفه های آماری موجود، وضعیت ایمنی در صنایع ما را در حال ارتقا نشان دهد، اما این ارتقا آنچنان محسوس نیست که بتواند صنعت ما را به حد مطلوب ایمنی ارتقا دهد. از مشخصه های ایمنی در صنعت ما، این است که برعکس کشورهای پیشرفته­ی صنعتی، تعیین کننده ترین عامل در حوادث کشور ما شرایط ناایمن است نه خطای انسانی، و این یعنی غالب صنایع ما به­لحاظ ایمنی شرایط خوبی ندارند. مراجعه به آمار حوادث ناشی از کار که از مراجع ذیصلاح مانند سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار منتشر می شود، مؤید وضعیت نامطلوب ایمنی در صنایع ما بوده و ناراحت کننده­تر این که آمارهای ارائه شده از سوی سازمان­های تأمین اجتماعی و وزارت کار در خصوص حوادث ناشی از کار تفاوت زیادی داشته و هر یک به فراخور منافع سازمانی خود آمار را جمع آوری و ارائه می نماید؛ به عنوان مثال تأمین اجتماعی تعداد بالای حوادث را نشانی از آمار بالای خدمت تلقی می کند و وزارت کار، تعداد کم حوادث را نشان از موفقیت سیاست گذاری های خود در بخش ایمنی می داند و با همین پیش فرض، برخی حوادث غیر ناشی از انجام کار یا جزئی در سازمان تامین اجتماعی، ناشی از کار تلقی شده و بسیاری از حوادث ناشی از کار به دلیل گزارش نشدن به وزارت کار، ثبت نمی شوند.

از آن جا که هیچ مشکلی بدون داشتن اطلاعات و تحلیل صحیح حل نمی شود، مطمئنا می توان فرض نمود که صنعت در کشور ما به لحاظ ایمنی وضعیت خوبی نداشته و به منظور رسیدن به دلایل این عقب ماندگی و ارائه­ی راه حل،  با پذیرفتن بی­چون و چرای این فرض، در این مقاله به دلایل، ریشه­ها و ارائه­ی راه حل خواهم پرداخت.

بررسی وضعیت ایمنی کار در صنایع مختلف، بدون داشتن یک درک صحیح از وضعیت صنایع کشور میسر نخواهد بود و بررسی وضعیت صنعت کشور نیز بدون شناخت عوامل داخلی و خارجی بر اقتصاد کشور غیر ممکن است و در صورتی که بدون درک این مسائل اصرار داشته باشیم تا صرفاً و مستقلاً به بررسی مبحث ایمنی در صنعت بپردازیم، مطمئناً به مجموعه­ای از داده­ها و اطلاعات خواهیم رسید که به خودی خود یا فاقد ارزشند و یا به تحلیل و ارائه­ی راه حل منتج نمی شوند.

 



خرید و دانلود دانلود مقاله  بررسی وضعیت ایمنی کار در صنایع، موانع و پیشنهادها


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.