اقدام پژوهی آموزگارابتدایی چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم ؟

اقدام پژوهی آموزگارابتدایی چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم ؟

این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 37 صفحه می باشد.

اقدام پژوهی حاضر شامل کلیه موارد مورد نیاز و فاکتورهای لازم در چارت مورد قبول آموزش و پرورش میباشد و توسط مدیر سایت طراحی گردیده است. این اقدام پژوهی کامل و شامل کلیه بخش های مورد نیاز در بخشنامه شیوه نامه معلم پژوهنده می باشد.

چکیده

نوشتن و انشا نعمت عظیمی است که با هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه نیست. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. از این نکته می توان استفاده کرد که برای خوب نوشتن باید بتوان خوب خواند و خوانده ها را خوب فهمید تا بتوان نوشت.

در پایان این پژوهش نتایج زیر بدست آمد :

دانش اموزان به درس انشا علاقه مند شدند.اکثر فراگیران در درس انشا فعال شدند.کلاس ها برای معلمان دیگر خسته کننده و ملال آورنبود.در میان دانش اموزان و معلمان بیشتر شد.این شکل کار زمینه های رشد اجتماعی فراگیران را نیز فراهم می سازدانسان های متفکر و خلاق و نقاد را به بار می آورد.عادت به مطالعه و بررسی و تحقیق را را نیز فراهم می سازد.گنجینه لغات فراگیران افزایش می یابد.افزون بر نگارش ، مهارت سخن گفتن بسیاری از آنها بهبود خواهد یافت.خلاقیت فراگیران را افزایش یافت.

مقدمه

 

انسان تنها آفریده ای است که می تواند منظور خود را با زبان و به وسیله نمادهای کلامی و گفتاری، به دیگران انتقال دهد. او یاد گرفت که از تصاویر نیز به عنوان نمادهای ارتباطی استفاده کند و دوباره آموخت که بنویسد. واقعاً قابل تحسین است که انسان گفتن را به نوشتن تبدیل کرد و این یعنی ثبت و ماندگاری کلام و گفته ها. شاید اگر کلام خداوند هم در ادیان مختلف، نوشته نمی شد، به شکل امروزی در اختیار جامعه قرار نمی گرفت

نوشتن و انشا نعمت عظیمی است که با هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه نیست. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. از این نکته می توان استفاده کرد که برای خوب نوشتن باید بتوان خوب خواند و خوانده ها را خوب فهمید تا بتوان نوشت. این منطقی است که هر کسی خوانده اش را خوب بفهمد، می تواند آن را به زبان خودش، خیلی خوب بنویسد. .

(انشا درس روییدن در خود-رئوفی 1390)

 اگر معلمان جامعه به تفکر خلاق و منطقی و انتقادگر معتقد و متصف بوده و در پی اعمال این تفکر باشند، بالطبع باعث انتقال به افراد تحت آموزش خود شده، آنان نیز به صورت نسبی به این گونه اندیشیدن مسلح می شوند

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی , یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد. از آنجا که یکی از اهداف درس فارسی در دوره ی دبستان تقویت مهارت تفکر خلاق در فراکیران است و یکی از اهداف مهم در دوره ی ابتدایی می باشد ما خود را  موظف به انجام این کار می دانیم لذا تصمیم گرفتیم با کمک  انشا تفکر خلاق را در فراگیرانم بهبود بخشیم . امید است در سایه ی رحمت حق تعالی از عهده این کار بر بیاییم.

فهرست مطالب

چکیده. 5

مقدمه: 6

معرفی خود: 7

تعریف واژگان و مفاهیم: 9

انشا از نظر لغوی: 9

—انشاء چیست؟. 9

—تعریف مهارت تفکر خلاق: 10

تعریف دانش آموز. 12

پیشینه علمی. 13

هفت گام اساسی تا انشا نویسی. 15

فعالیتی برای افزیش درک مطلب دانش آموزان دوم ابتدایی. 15

2 ) مشکل اسا سی و مهم انشا. 19

کتابخوانی. 19

گام چهارم :انشا کوتاه. 21

گام پنجم:تقویت حس بینایی. 21

تقویت حس شنوایی. 22

نوشتن انشای بلند. 22

گام ششم:انشای گروهی یاانشای مشارکتی. 22

سکوی پرتاب به دنیای نوشتن. 22

خلاصه ی یافته های اولیه. 23

«چند نکته درباره ی نگارش». 24

«اصول ومبانی انشا». 24

«انواع انشا». 25

«معیارهای ارزشیابی». 25

گردآوری اطلاعات ( شواهد 1). 26

ملاک های ارزشیابی. 27

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن. 28

آموزش آیین نگارش به دانش آموزان. 29

تبدیل کلاس به کارگاه نوشتن. 29

گردآوری اطلاعات ( شواهد 2 ). 30

3- ارزش یابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار. 30

نتیجه گیری: 32

پیشنهادات. 33

منابع: 34

 



خرید و دانلود اقدام پژوهی آموزگارابتدایی چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم ؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.