تحقیق درباره بررسی اقتصادی زمینه‌های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی

تحقیق درباره بررسی اقتصادی زمینه‌های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 57 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

مقاله ی حاضر بر‌گرفته از گزارش یک تحقیق پیمایشی است با عنوان "بررسی و شناسایی زمینه‌های تشکیل و توسعه تعاونی‌های پرورش گل و گیاهان زینتی" که توسط مؤلفین این مقاله و با پشتیبانی مالی اداره کل تعاون، در سال (1386) در استان قم انجام شده است. این تحقیق با هدف مطالعه‌ی زمینه‌های اشتغال‌زایی، پس از بررسی وضعیت موجود تولید و توزیع گل و گیاه زینتی در استان قم، به ارزیابی اقتصادی کشت گل و گیاه در این استان می‌پردازد.

اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و کارشناسان مربوطه در استان و محلات از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده است. در مرحله‌ی دوم با استفاده از تکنیک‌های ارزیابی طرح‌های اقتصادی از جمله POP، NPV، PI، IRR (720) به بررسی سوددهی اقتصادی طرح‌ها و چگونگی جریان نقدینگی پرداخته شده است.

در این تحقیق به‌طور کلی سه بعد مورد توجه است: نوع گل، مسقف یا غیرمسقف بودن سیستم کشت و ملکی یا اجاره‌ای بودن زمین کشت گل. در یافته‌های تحقیق بر توجیه اقتصادی کشت گل‌های زیر در مناطقی از استان قم تأکید شده است: گل رز به‌صورت مسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره، گل مریم و میخک غیرمسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره‌ی زمین، گل رز مسقف با احتساب هزینه‌ی اجاره‌ی زمین، گل داودی مسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره‌ی زمین، گل مریم و میخک غیرمسقف با احتساب هزینه‌ی اجاره، گل داودی مسقف با احتساب هزینه‌ی اجاره، گل رز غیرمسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره، گل باغچه‌ای و پتوس (گل آپارتمانی) مسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره لحاظ شده اند.

 

واژگان کلیدی: کارآفرینی، اشتغال‌، فرصت شغلی، ارزیابی اقتصادی، گل و گیاه زینتی، گلخانه، استان قم


با توجه به شرایط اجتماعی، ‌اقتصادی و موقعیت ویژه‌ی استان قم در امر زیارت و جهانگردی لازم است از پتانسیل‌های فراوان این استان به خوبی استفاده کرد. در راستای حل برخی از مشکلات اقتصادی از جمله معضل بیکاری، می‌توان به تشکیل و راه‌اندازی شرکت‌های مختلف از جمله ‌شرکت‌های تعاونی توجه و اهتمام خاصی داشت. با توجه به استفاده‌ی ایرانیان از گل و گیاهان زینتی در بسیاری از مراسم و مناسبت‌ها به نظر می‌رسد از جمله زمینه‌هایی که در این استان می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد، پرورش گل‌ها و گیاهان زینتی است. تصمیم‌گیری در این باره مستلزم بررسی شرایط اقتصادی و اقلیمی استان است. این تحقیق در صدد است تا ضمن انعکاس و مستند کردن وضع موجود و تحلیل و آسیب‌شناسی آن با استفاده از ابزارهای متعارف در ارزیابی طرح‌های اقتصادی، به امکان‌سنجی اقتصادی ایجاد تعاونی‌های پرورش گل و گیاه زینتی در استان قم بپردازد.

از سوی دیگر طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی، شرکت‌های تجاری به هفت دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: شرکت سهامی، شرکت با مسؤولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیرسهامی، ‌شرکت مختلط سهامی،‌ شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف. اولین و مهم‌ترین مرحله در میان مراحل مختلف راه‌اندازی هر یک از این شرکت‌ها شناخت فرصت‌ها است. به‌عبارت دیگر کسی که درصدد است هر یک از این شرکت‌ها را راه‌اندازی کند، لازم است با تحقیق و بررسی،‌ خلاءهای موجود را شناسایی کرده و زمینه‌ی سرمایه‌گذاری همراه با بازده اقتصادی را مورد توجه قرار دهد (احمدپور،‌ 1385، صص 109-90).

این مقاله که منعکس کننده‌ی یک تحقیق در زمینه‌ی ارزیابی اقتصادی کشت گل در استان قم (بخش خلجستان) است،  مشتمل بر بخش‌های مختلفی از جمله مروری بر ادبیات تحقیق، تشریح اهداف، روش انجام طرح، روش گردآوری اطلاعات، قلمرو تحقیق، تشریح وضعیت موجود گلخانه‌ها در این استان، جنبه‌های مالی و ارزیابی اقتصادی طرح یاد شده است.

الف) بررسی جایگاه ایران در صنعت جهانی گل و گیاه

صادرات رسمی گل و گیاه طی چند سال گذشته نرخ تقریباً ثابتی در حدود 5/0 میلیون دلار داشته است. البته نظر به این که اظهار نامه‌های صادراتی بر اساس نرخ‌های سابق پیمان ارزی بوده و با توجه به این که نرخ‌های پیمان حدود یک پنجم قیمت‌های واقعی پیشنهاد شده بود پس می‌توان گفت که ارزش واقعی صادرات رسمی حداقل 5 برابر است. ضمناً قسمت اعظمی از صادرات به صورت غیررسمی و بدون تکمیل اظهارنامه‌ی صادراتی صادر می‌شود. مانند بخش زیادی از گیاهان گلدانی و نهال‌های زینتی شمال ایران که به کشورهای آسیای میانه و ترکیه یا از طریق دریا به کشورهای عربی ارسال می‌شود (ادنانی، 1383، ص 47).

در حال حاضر ایران برخلاف رتبه ی هفدهم در تولید گیاهان زینتی، رتبه ی یکصد و هفتم را در صادرات گل و گیاه دارد؛ این در حالی است که کشورمان با داشتن چهار فصل مختلف در اقصی نقاط کشور در طول یکسال و هم‌چنین طبیعتی بکر نه تنها قادر به تولید یک میلیارد شاخه گل است بلکه با این تعداد تولید می‌تواند صادرات و تجارت گل و گیاه منطقه و برخی بازارهای جهانی را نیز در دست بگیرد.



خرید و دانلود تحقیق درباره بررسی اقتصادی زمینه‌های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.