دانلود مقاله مبانی و اهمیت گرمادهی مادون قرمز

دانلود مقاله مبانی و اهمیت گرمادهی مادون قرمز

 

مشخصات این فایل
عنوان: مبانی و اهمیت گرمادهی مادون قرمز
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 16

این مقاله درمورد مبانی و اهمیت گرمادهی مادون قرمز می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله مبانی و اهمیت گرمادهی مادون قرمز

 مقدمه :
در دنیای فرآوری مواد ، حرارت ودما ، پارامترهای مهمی هستند چه مواد فولاد ، شیشه ، وسایل الکترونیکی ، مقوا ، غذای منجمد ، تایر و یا کاغذ باشند ، در مرحله ای از فرآیند تولید ، حرارت داده می شوند یا از آنها گرفته می شود .کنترل این فرآیند حرارت دهی و دمای ماده ، برروی کیفیت محصول ، مصرف انرژی ، محصول نهایی مخارج عملیات وبهره وری تأثیر می گذارند . .....(ادامه دارد)

مبانی ترمومتری مادون قرمز
هر شیء از خود  انرژی تابشی متساعد می کند و شدت این تابش دمای آن شی است . حسگرهای اندازه گیری دمای غیر تماسی ، به سادگی شدت این تابش را اندازه گیری می کنند . رابطه کلی انرژی تابشی ( شدت ) ، تابعی از دما و طول موج یک بدنة سیاه است . این منحنی های تابش جسم سیاه توسط قوانین پایه در فیزیک توضیح داده شده اند . و بطور انتخابی به عنوان پایة ترمومتری مادون قرمز بکار گرفته شده اند . این تابش مادون قرمز شبیه به تابش مرئی است ( 45/0 تا 75/0 میکرون ) بجز مواقعی که دارای طول موجهای بیشتر می باشد این شامل فتونهایی است که شکلی از انرژی می باشند که با سرعت نور ( 108×83571030/9 فوت بر ثانیه ) در خط مستقیم سیر می کنند . و میتوان آن را منعکس کرد و یا با اشیایی آن را انتقال داد این انرژی تابشی قابل دیده شدن و احساس شدن است که گرمای خورشید و یا یک اجاق الکتریکی و یا شعله  مثال .....(ادامه دارد)

فرآیند انتخاب (گزینش):
ترمومتری تک طول موج کل انرژی تابش شده زا شیء را در یک طول موج معین اندازه گیری می کند. این حس گرها به صورتهای قابل حمل، ترانسمیترهای 2 سیمی، سیستم های آن لاین و آلات کاوشگر وجود دارند. که معمولاً همراه با سیستمهای هدف گیری بصری، خط لیزر، غیر هدف گر، لنزهای فیبری، خنک کننده های آبی، لنزهای کانال هوا و سایر وسایلی است که محل نصب و کار با آن را ساده می سازد. سنسورهای آن لاین دارای خروجی خطی 4 تا 20MA هستند که برای هدایت کردن صفحه نمایش ها، کنترل کننده ها، ثبت کننده های داده ها و یا کامپیوترهای از راه دور بکار می روند. کاربردهایی که عملیاتهای تولید ساده را پوشش می دهند شامل شبکه های تحرک کاتر، پلاستیک، لاستیک، منسوجات و همچنین فرآیندهایی که اندازه گیری دمای محصول در مقابل دمای هوا یا گرم کن می تواند ظرفیت پذیرش را افزایش داده و کیفیت محصول را به طور پایدار افزایش می دهد. انتخاب واکنش طیفی مادون قرمز و محدوده دما از طریق کاربرد خاص مشخص می شود و بسیار واضح .....(ادامه دارد)

 شروع کردن :
برای شروع یک برآورد با استفاده از ترمومتری مادون قرمز ، بنا نهادن اهداف مشخص برای بهتر کردن فرآیند عملیات و تحلیل مقدار و اندزاة‌ حرارت نسبت به آن اشیاء بسیار مهم می باشد این فوائد می توانند به شکل ذخیره های قابل اندازه گیری هادی باشند
که بر اساس افزایش ظرفیت پذیرش ، کاهش مقادیر دور ریز ، کیفیت بهتر و پایدارتر ، دخیره و صرفه جویی انرژی و استفاده بهتر از تجهیزات اصلی بوجودمی آیند این پروژه ها باید برای مککل شدن مهندسی مجدد بررسی شده و کمک کنند تا جمع آوری داده های محصول برای کنترل آماری پروسه (SPC) و یا برای گواهینامه ISO9000 امکان پذیر شوند
در زمینه‌ انتخاب یک ساختار حسگر ، تعداد زیادی از جنبه های طراحی و خصوصیتی وجود دارند که برای ساده کردن حسگرها استفاده می شوند تا درهر عملیاتی بکار گرفته شوند . متعاقباً انتخاب مایحتاج مناسب برای عملیات برای ایجاد .....(ادامه دارد)

 مثال دیگر موردی است که یک شی با دود و یا گرد و خاک پوشیده شده ویا پنجره فی مابین کثیف شده است . زمانی که صفحه میانی که در کاهش انرژی تابشی خود از نظر طیفی ویژه وخاص نباشد تحلیل و آنالیز به همان صورت باقی می ماند که دقت و وطل موجه تحت شرایط عملیات مورد تأثیر قرار نگرفته باشد ترمومترهای در طول موجه کاربردهای زیادی در صنعت و تحقیقات وجود دارند این ترمومتها حسگرهخای ساده و منحصر به فردی هستند که می توانند خطاهای عملیات را که شامل شرایط جسم خاکستری می باشند را  کاهش دهد .
بیشتر این ها شامل عملیاتهای  با دمای بالا می باشد ولی حسگرهای دو طول موجه در دماهای به پایین 300°F (150°C) قابل عمل می باشند همچنین ترمومترهای چند طول موجه وجود دارند که برای مواد غیر خاکستری بکار می روند که گسیل با تغیرات طول موج متغیر است در این کاربردها ، یک تحلیل کامل و جز به جزء از خصوصیات سطح محصول وجود دارند که در ارتباط با گسیل در برابر طول موج در .....(ادامه دارد)



خرید و دانلود دانلود مقاله مبانی و اهمیت گرمادهی مادون قرمز


دوره آموزش 504 (جلسه اول)

دوره آموزش 504 (جلسه اول)

دوره آموزشی 504

زمان جلسه : 30 دقیقه

فرمت :ogg، صوتی

حجم : 4.8 مگابایت

جلسه :اول

 



خرید و دانلود دوره آموزش 504 (جلسه اول)


دانلود تحقیق تاثیر موسیقی بر روح و روان

دانلود تحقیق تاثیر موسیقی بر روح و روان

اگر باور داشته باشیم که موسیقی زبان فطرت انسان است، آنگاه برایمان آسان خواهد بود تا تاثیر موسیقی را بر روح و روان، عواطف و به طور کلی زندگی بشر درک کنیم. موسیقی، انسان را در رویاها و آرزوها و احساساتش فرو می برد. هیچکس نمی تواند برای آغاز "موسیقی درمانی" زمان مشخصی را تعیین کند. شاید مبالغه نکرده باشیم اگر بگوییم که تاریخچه موسیقی درمانی به قدمت حرف های ارسطو و افلاطون است. اگرچه به قولی از نظر علمی "نت نویسی" حدود 50 سال است که ما با این دستاورد جدید آشناییم. با این حال استفاده بشر از موسیقی با توجه به ابزار قابل دسترس او، کاری آسان بوده است. ریتم و ملودی که از ارکان اساسی موسیقی اند، در سرشت انسان وجود داشته است. همانطور که در فیلم هایی که به نمایش زندگی قبایل اولیه می پردازند، با مراسم و آیین هایی روبرو هستیم که در آنها موسیقی عامل مهمی برای فرونشاندن ترس ، اضطراب ، غم و یا افزایش شادی  است

 

 

طرح مسئله  :

 

در مغز انسان مرکزى براى دریافت موسیقى وجود دارد که درست در پشت پیشانى قرار دارد، و این همان نقطه‌اى است که وظیفه یادگیرى و ابراز احساسات انسان را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل بین موسیقى ، یادگیرى ، کنترل و ابراز احساسات رابطه مستقیمى وجود دارد. دانشمندان در یافته‌اند که افراد در موارد مختلف واکنشهاى متفاوتى به یک موسیقى مشابه نشان می‌دهند، زیرا شرایط احساسى گوناگون انسانها در زمانهاى متفاوت باشد. اما آیا تنها شرایط احساسى ماست که باعث شفابخشى یا بیمارى زایى موسیقى در وجود ما می‌شود؟ یا این مسأله به ذات موسیقى و نوع آن نیز بر می‌گردد؟ اولین مطلبى که باید بدانیم این است که اصلا چه اتفاقى می‌افتد که یک موسیقى بر ذهنو روح و روان  ما تاثیر می گذارد؟

 

 

بیان مسئله  

 

ناراحتی های روحی  بیماری بسیار شایع عصرماست ناراحتی های روحی  یک بیماری اختصاصی نیستند بلکه در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود. اختلالات خلق و خوی یا اختلالات عاطفی نامیده می شود، بیمار را دچار آشفتگی اندیشه، آشفتگی عاطفی، تغییر رفتار و بیماری های جسمانی می کند. بسیاری از هنرمندان، موسیقیدانان، نویسندگان و حتی دانشمندان نوسانات زیادی را در خلق خود تجربه می‌کرده‌اند و همین نوسانات عاملی برای خلاقیت آنها در کارهایشان بوده است. بدون تردید، تحریک شنوایی ناشی از موسیقی، میتواند روی حالات جسمانی و احساسی ما تأثیر بگذارد. موسیقی، از توانایی انگیزه بخشی برخوردار است. موسیقی، سوای تأثیرات فیزیولوژیکی، روی روحیه نیز اثر میگذارد که از جمله میتوان به هراس و افسردگی اشاره کرد موسیقی، روی احساس و اندیشه انسان تأثیراتی بر جای میگذارد که از عهده زبان و کلام ساخته نیست. موسیقی میتواند سیستم تدافعی احساس را درهم فرو ریخته و ابراز احساسات را میسر سازد. به همین دلیل، روانشناسان و روانپزشکان برای تخلیه بسیاری از هیجانات پنهان هم چون خشم، از موسیقی استفاده میکنند. اگر بپذیریم که احساسات در زندگی انسان از اهمیت فوق العاده ای بر خوردار است می بایست انتظار داشت که پیوند تنگاتنگی بین هنر و افسردگی وجود داشته باشد .

 

 

هدف موسیقی 

 

 همان‌طور که می‌بینیم شنونده بر موسیقی برتری دارد چون هدف اصلی و اولیه موسیقی این است که بر حالت رفتاری و طرز برخورد شخص اثر بگذارد. اگر شخص به موسیقی غنایی گوش کند، درحالی‌که این موسیقی او را ناراحت می‌کند، این نوع موسیقی نمی‌تواند به او کمک کند که فکر کند چون بسیار سخت است که ذهن بتواند بر آن غلبه کند.

 وقتی شخص به موسیقی زمینه گوش می‌دهد مهم است که موسیقی‌ای که برایش آشناست و آن را دوست دارد باشد و همچنین به او آرامش دهد و این اصلا‌ً خوب نیست که شخص به موسیقی‌ای گوش کند که فرض می‌کند باعث آرامش می‌شود و نیز برایش آشنا نیست.

 

 امروزه استرس و اضطراب، خطری برای سلامتی است. استرس در زندگی روزمره فراوان است و بنابراین ما هر کاری که برای سلامتی خود انجام دهیم مفید است. روشی مهم برای کم کردن استرس در زندگی روزمره، گوش دادن به موسیقی است. سالها پیش قطعه موسیقیهایی منحصرا‌ً به هدف تمدد اعصاب و کاهش استرس خلق شد. مطالعات نشان داده که موسیقیهای Relaxation یا تمدد اعصاب تنشها را کم می‌کند اما گوش دادن به موسیقی انتخابی اثر بهتر و سودمندتری دارد.

 

 مطالعه ای روی ۲۰۵ نفر صورت گرفت تا اثرات موسیقی مینور و ماژور را نشان دهد. موسیقی مینور (گام کوچک) به فرد احساس مالیخولیایی، غم و اندوه و ناامیدی و موسیقی ماژور(گامی بزرگ) بیشتر اوقات احساس خوشحالی، سرزندگی، شادابی، لذت و هوشیاری را به فرد می‌دهد.
 موسیقی وسیله‌ای مفید است و انکار آن دور از حقیقت می‌باشد. موسیقی و سایر هنرها باعث ارزش بخشیدن به زندگی می‌شود و بدون آن تنوعی نیست و حتی در فرهنگ نیز خلل ایجاد می‌شود. موسیقی برای انسان قدرتی است بزرگ‌تر از آنچه تصور می‌شود. با مطالعه بیشتر انسان می‌آموزد که چگونه قدرت آن را مهار نماید و از آن استفاده بهتری کند.

شامل 19 صفحه فایل word قابل ویرایش



خرید و دانلود دانلود تحقیق تاثیر موسیقی بر روح و روان


رابطه رنگ با تیپ شخصیتی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

رابطه رنگ با تیپ شخصیتی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

این فایل به تأیید فرد انجام دهنده رسیده و در صورت درخواست آن فرد پاک خواهد شد.

این سایت برای کمک به پایان نامه های شما راه اندازی شده است. طبیعیست که کل پایان نامه عملاً نیاز شما نمی باشد و تغییرات اساسی برای هر پایان نامه به نسبت نظر استاد با خود شماست.

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 97

فهرست مطالبعنوان صفحهگواهی الفسپاسگذاری بتقدیم جفصل اول: طرح تحقیقمقدمه 1موضوع پژوهش 2بیان مسئله 2هدف پژوهش 5فرضیه پژوهش 6اهمیت مساله 6متغیرهای تحقیق 9تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 9تعریف رنگ 9تعریف عملیاتی شخصیت 11 فصل دوم: ادبیات (پیشینه) تحقیقبخش اول: رنگ هامقدمه 13تاریخچه رنگ 16منشاء و اهمیت رنگ 17صفات رنگ 18روانشناسی رنگها20تاثیرات رنگها بر روی احساس و فکر و روان انسان 22رنگهای اصلی و کمکی 24جنبه های عاطفی شخصیت 25رنگهای کمکی 26پیشینه پژوهش (آزمایش لوشر) 27رنگ قرمز29رنگ زرد 30رنگ نارنجی 33رنگ آبی 33رنگ سبز 36رنگ بنفش 37رنگ قهوه ای 40رنگ خاکستری41رنگ سیاه 42تداعی رنگ و نماد گرایی رنگ 44بخش دوم- شخصیت و انواع آنتاریخچه ای از نظریه های شخصیت 48ریشه و معنای واژه شخصیت 49تعریف شخصیت 50انواع شخصیت 52سنخ شناسی یونگ 54نظریه آیزنیک56جنبه های توصیفی شخصیت از دیدگاه آیزنیک 57بعد درون گرایی- برون گرایی 60روان نژندان 63روان پریشان 64عوامل سببی 65فصل سوم: طرح پژوهشجامعه تحقیق 68نمونه تحقیق 68روش نمونه گیری68ابزار تحقیق 68اعتبار (پایایی) ورودی پرسشنامه شخصیت آیزنیک70نحوه طرح و اجرا آزمون 70شیوه آماری مورد استفاده 71فصل چهارم: بیان و تحلیل داده هاتجزیه و تحلیل داده های آماری 73جدول شماره 2 74تفسیر و نتیجه کلی جدول شماره 2 75فصل پنجم: خلاصه، بحث و نتیجه گیریخلاصه تحقیق 78توصیه هایی برای پژوهشهای بعدی 79محدودیت های پژوهش 80تحلیل و نتایج کلی تحقیق 81فهرست منابع فارسی 83پیوست پرسشنامه آیزنک 87جدول تبدیل نمره خام به رتبه درصدی آیزنک 91 فصل اول طرح تحقیق– کلیات – مقدمه – بیان موضوع– بیان مسئله – اهداف تحقیق– فرضیه های تحقیق – ضرورت تحقیق – متغیرهای تحقیق– تعریف عملیاتی مقدمهانسان دارای حسی است به نام بینایی، که این عمل را جز چشمهای او چیز دیگر میسر نمی گردند. جهان هستی را بوسیلة این دو عضو کوچک پیچیده و حساس می توانیم ببینیم جهانی که تمام اجزا و اشیای آن مشخصه ای به نام رنگ دارند.هنگامیکه چشمان، بسته‌اند، جز سیاهی و تاریکی چیزی وجود ندارد ولی به محض گشودن آنها دنیا پراز رنگهای مختلف تصویر وارونه پردة حساس اتاق تاریک چشمانمان می گردد و عمل دیدن انجام می پذیرد در واقع اگر رنگهای مختلف تصویر نداشت. چرا که همانگونه که صدا اعصاب شنوایی را تحریک می‎کند و عمل شنیدن بوقوع می پیوندد و به دنبال آن عکس العمل در فرد بوجود می آید، رنگ نیز پس از تأثیر و تحریک اعصاب گیرنده خود موجب دیدن و مهمتر از آن سبب ایجاد دخالت انگیختگی در فرد می‎شود. روانشناسی و فیزیولوژی رنگها و نحوه تأثیر آنها در حالتهای رفتاری و روانی افراد از مباحث بسیار مهمی اند که در زمینه رنگها قابل طرح و بررسی اند.هر رنگی به مقتضای خاصیت خود به نوعی در روان انسان اثر می گذارد. که بی ربط به رفتارهای اجتماعی روانی او نیست. انتخاب رنگ اتاق، کتاب، میز، لباس و … همیشه موردتوجه آدمی بوده و کسی می خواهد رنگ دیوارهای اتاقش کرم باشد یا دیگری سبز کم رنگ و …اینها همه گویایی تأثیر رنگ در انسان اند. بطوریکه هر فردی بنا به مسایل درونی خود به رنگی انس دارد و آن را می پسندد. موضوع پژوهش:رابطه رنگ با تیپ شخصیتی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی ۸۷-۸۶بیان مسئله:پدیده رنگ از جمله پدیده های طبیعی است که شناخت آن تاریخی بس کهن داشته و در طول تاریخ تکامل بشر مطرح بوده است، این شناخت در جهت کاربرد رنگ برای زیبا جلوه دادن هر چه بیشتر و بهتر نمودن محیط زندگی است، از این رو مطالعات و پژوهشهای بسیاری از گذشته تا حال در مورد رنگ صورت گرفته و در دو قرن اخیر شناخت علمی نسبت به آن افزایش یافته است. با شناخت علمی پدیده رنگ، مساله ترجیح رنگها بر یکدیگر مطرح گردید، پژوهشهای صورت گرفته دربارة ترجیح رنگها، از نظر روان شناسی جنبة علمی داشته و با دیدگاههایی چون نظریه های زیباشناسان که ترجیح رنگها را جزء ذاتی آنها دانسته و اساساً امری ذهنی تلقی می کنند توافق نظر ندارند و با تأکید بر ذهنیت این امر، تحقیق در این زمینه را بی مورد می دانند. آنچه مسلم است عوامل در ارتباط با ترجیح رنگ مطرح می گردد که به طور اختصار می‎توان به این گونه بیان کرد:۱- عوامل فیزیکی، شامل عواملی است که به فیزیک نو مربوط بوده و در رویت رنگها و ترجیح رنگی بر رنگ دیگر مؤثر هستند. برای نمونه می‎توان از طول موج و تواتر آنها نام برد.۲- عوامل فیزیولوژیکی، این دسته از عوامل شامل فیزیولوژی چشم گیرنده های نور، تارها و سیستم عصبی هستند.۳- عوامل فرهنگی- اجتماعی، از جمله این عوامل می‎توان از ارزشهای فرهنگی، طبقه اجتماعی، پدیده های جمعی مانند مد، نامگذاری رنگها در فرهنگهای مختلف و نمادگرایی نام برد.۴- عوامل فردی که می‎توان از حالات و واکنش های هیجانی، خصایص و ویژگیهای و شخصیتی فرد نام برد که با ساختار شخصیتی فرد در ارتباط هستند.با توجه به این که، هر فرد دارای صفات، خصوصیات رفتاری و ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد است و با داشتن زندگی اجتماعی و گروهی با بسیاری دیگر از افراد، همنوائی دارد. انسان جهت داشتن رفتاری نسبتاً ثابت در پیرامون تعامل های خود، نیاز به تماس و برخوردهایی با محیط داخلی و خارجی خود دارد. فرد با اعمال محرکهائی از خارج متاثر گشته و نسبت به آن واکنش نشان می‎دهد و به همین ترتیب در اثر کنش و واکنش هائی که در درون فرد، متشکل از یادگیریهای گذشته، نگرش و منطق و استدلالی که از آن بهره مند است، مجموعه ای پویا ونسبتاً ثابت از رفتار پدید می‌‌ آید که بدان شخصیت فرد اطلاق می گردد. در پژوهش حاضر، موضوع مورد بررسی در ارتباط با ترجیح رنگ وخصوصیات شخصیتی افراد است که با پرسشنامه شخصیتی(جهت سنجش بعد درون گرا -برون گرا) و سوالهایی در مورد ترجیح رنگ است که تشکیل مرحله ای از مراحل پژوهش را می دهند.بر اساس پرسشنامه یاد شده و سوال بیان شده در مورد ترجیح رنگ، اساساً رابطه بین شخصیت و رنگ بررسی و به سوال زیر پاسخ داده می شود که:۱- آیا بین ترجیح رنگ و شخصیت افراد رابطه وجود دارد؟ هدف پژوهش:در اجتماع امروزی کمتر کسی یافت می‎شود که به اهمیت رنگ و اثر عمیق آن روی انسان تردید داشته باشد. هر کدام از رنگها به تفاوت سردی و گرمی یا خنثی بودن، تأثیر روانی مشخصة خود را روی انسان ایجاد می‎کند با وجود خصوصیات فوق العاده ای که رنگ دارد غالب اشخاص نسبت به آن کم توجه و یا کاملاً بی تفاوت هستند. شناخت قدرت رنگ به انسان در حل پاره ای مشکلات کمک قابل توجهی نموده است به طبیعت نگاه کنیم تا متوجه شویم چگونه با عوض شدن فصول، رنگها نیز تغییر می‎کند و پیوسته ترکیبات زیبایی بوجود می آورند. معیار انسان در تمیز یک ترکیب رنگی زیبا، طبیعت است.طبیعت منبع الهام در فراگیری هماهنگیهای صحیح و زیبا است. رنگهای هیجان انگیز بهاری در مقابل با رنگهای سرد و آرام زمستانی در احساس کاملاً متفاوت در انسان برمی انگیزند. (لوچه، ۱۳۷۰، صفحه ۳۰) علیرغم خصوصیات گوناگون رنگ، این پدیده از قواعدی پیروی می‎کند که شناخت آنها می‎تواند در بهره گیری مناسب از رنگ کمک و راهنمای مؤثر می‎باشد. با فراگیری چنین قواعدی استفاده از رنگهای مختلف آسان گشته، می‎توان محیط زندگی را به مکانی دلپذیر برای زیستن تبدیل نمود.با توجه به توضیحات فوق هدف از این پژوهش سعی در بررسی علاقمندی افراد نسبت به رنگی خاص و تیپهای شخصیتی در این زمینه می‎باشد.امید است که بتوانیم با این پژوهش گامی مؤثر در شناخت رنگ و اهمیت آن در زندگی روزمره و عادی افراد بردارم. (ویدا ابی زاده، ۱۳۷۲، ص ۱۱)فرضیه پژوهش:پژوهش فوق دارای فرضیه زیر است:– بین انتخاب رنگ و شخصیت افراد رابطه وجود دارد. اهمیت مساله:رنگ نیز مانند هوا و آب بخشی از دنیای ماست. هیچ چیز بدون رنگ بدون شکل مادی قابل رویت نیست، نه معماری و نه هنر و نه طراحی و …رنگ پدیده ای آنچنان وسیع است که تلاش برای شناسایی آن در یک پاراگراف به نظر عجولانه می‎آید. زیرا رنگ با اغلب فعالیتهای بشری در تماس است و در واقع مواردی که رنگ در آن نقش نداشته باشد نادر است. فیزیک، زیست شناسی، پدیده های ادراکی و بالخصوص روان شناسی و … همه و همه با رنگ در ارتباط هستند.انتخاب رنگ بعنوان یکی از راههای شناخت انسان موضوعی مورد اختلاف و بحث انگیز است. (کارکیا، فرزانه، ۱۳۷۵، ص ۵۰)به این دلیل ساده که انسانها شبیه هم نیستند این موضوع تا حدی بحث انگیز می نماید. حتی دوقلوهای همسان که از نظر فیزیولوژیکی کاملاً به هم شبیه هستند نیز دارای شخصیت های متفاوتی می باشند. هر قدر که اشخاص شکاک وناباوری وجود داشته باشند ولی با افزایش تدریجی بیماریهای روانی در سراسر دنیا، روشها و نظریه های جدیدی برای تشخیص بیماریها ابداع می‎شود که رنگ را نیز شامل می‎شود.(کارکیا، فرزانه، ۱۳۷۵٫ ص۶۱) با توجه به واکنش عمومی نسبت به رنگ ها باید گفت که دوست داشتن یک یا تمام رنگها برای انسان کاملاً طبیعی و بهنجار است، در عوض رو کردن، انکار مطلق با تردید در محتوای هیجانی رنگ خصیصه ای است که ما را به انسانهای آزرده،سرخورده و افسرده رهنمون می‎کند. از سوی دیگر شور و نشاط بیش از اندازه نسبت به رنگ نشانه اختلال روانی و مزاج دمدمی و علایق متفاوت تو شخصیتی متزلزل است باید به خاطر داشت که پسند رنگ در طول زمان قابل تغییر است واگرنظر فرد نسبت به رنگ تغییر کند نشانه تغییر و تحول در شخصیت اوست. این حالت در درون گراها بیشتر از برون گراها اتفاق می افتد. (کارکیا، فرزانه،۱۳۷۵، ص۶۶)بنابراین انتخاب رنگهای اصلی- فرعی- گرم و سرد می‎تواند نمادی از شخصیت فرد می‎باشد بطوریکه انتخاب یک رنگ گرم یا یک رنگ اصلی و یا رنگ سرد ویا یگ رنگ فرعی، شخصیت فرد را بیان می نماید و انسان را در گروهی خاص از تیپ های شخصیتی قرار می‎دهد. تغییر خلق در طی سالیان نظرات فرد را نسبت به رنگها تغییر می‎دهد وهمچنین قرار گرفتن در شرایط محیطی مختلف نیز تأثیر بسزایی در انتخاب رنگ دارد.بین انتخاب رنگ و شخصیت هر فردی که تحت تأثیر عوامل مختلف وجود دارد وهمچنین پختگی شخصیت نیز موجب تغییر رنگ می‎شود به ما یاری می رساند که هر چه بهتر به بررسی شخصیت و تیپ های مختلف از طریق انتخاب رنگ بپردازیم واطلاعات دقیقی از میزان علاقه مندی تیپ های مختلف شخصیتی به رنگ سرد و گرم اصلی و فرعی داشته باشیم. متغیرهای تحقیق:شخصیت هر فرد که با استفاده از پرسشنامه شخصیت آیزنک اندازه گیری شده (متغیر مستقل)و همچنین انتخاب رنگ که ۷ رنگ ارائه شده در پرسشنامه که عبارت بودند از:آبی، خاکستری، سبز، زرد، قرمز، سیاه، قهوه ای (متغیر وابسته)تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق:انتخاب رنگ: انتخاب رنگ یعنی اینکه فرد از بین رنگها، بیشتر به چه رنگی علاقه دارد و کدام رنگ را بر دیگر رنگها ترجیح می‎دهد. رنگهای سرد: این رنگها جزو رنگهای آرام وملایم هستند و کمتر از رنگهای دیگر خود را نشان می دهند که شامل: آبی،آبی مایل به بنفش و بنفش و… می باشد.رنگهای گرم: این رنگها جزو رنگهای شادی آور وتحریک آمیز بوده وبیشتر از سایر رنگها خود رانشان می دهند که شامل: قرمز، زرد، نارنجی و…می‎باشد. تعریف رنگ:رنگ، صنعتی طبیعی در اشیاء است که آنرا در تاریکی نمی توان دید.رنگ شدیداً با نور ارتباط دارد و زیبایی چیزها از رنگشان مدد می‎گیرند، زیبایی رنگ شکوفه‌ها، آسمان، پرندگان و حشرات شاهد آن است و یکی از مهمترین عناصری است که می‎تواند عواطف و احساسات را منتقل نماید.پاره ای از معانی روان شناسی و فیزیولوژیکی رنگها (به نقل از لوچر، ۱۳۷۰، ۱۰۶)خاکستری: گوشه گیری،عدم فعالیت و بی تفاوتی آبی: نیاز به آرامش کامل و خوشنودی خاطر و علاقه زیاد به دوستان و نزدیکانسبز: پشت کار و استقامت، قدرت اراده و غرور و بلند پروازیقرمز: پیشرفت بلامانع، امید به حل مشکلات زندگی بنفش: روحیه شاعرانه و رومانتیک، دوستدار هنر و زیبایی، متکی بودن بر دیگران قهوه ای: نیاز شدید به آسایش جسمی و روحی، فعال، علاقه بسیار زیاد به خانوادهسیاه: بی علاقگی به زندگی، نفی هر چیز، بدبینی، ناباوری و لجاجت تعریف عملیاتی شخصیت:مفهوم اصلی و اولیه شخصیت تصویری صوری و اجتماعی است و براساس نقشی که فرد در جامعه بازی می‎کند ترسیم می‎شود یعنی در واقع فرد به اجتماع خود شخصیتی ارائه می‎دهد که جامعه بر اساس آن او را ارزیابی می نماید و در زمان ما واز دیدگاه عامه این مفهوم با شهرت، حیثیت اجتماعی، خصوصیات پسندیده جسمی و روانی، سنگینی و متانت خوشرویی وبسیاری صفات مطلوب اجتماعی دیگر، برابر است. (شاملو، ۱۳۷۰، ص ۵۰)شخصیت عبارت است از: مجموعه ای سازمان یافته، و واحدی متشکل از خصوصیات د نسبتاً ثابت وت مداوم که بر روی هم، یک فرد را از فرد یا افراد دیگران متمایز می نماید.(اتکنیسون وهمکاران،۱۳۶۸)برون گرا یکی از ویژگیهای روانی پیشنهادی یونگ، فردبرون گرا بیشتر به زندگی اجتماعی وجهان خارج توجه دارد تا به تجربة درونی خود. (اتکسینون وهمکاران۱۳۶۸)درون گرایکی دیگر از ویژگیهای روانی پیشنهادی یونگ، فرد درونگرا به ویژه هنگام رویارویی با فشار روانی معمولاً در خود می رود و از دیگران فاصله می‎گیرد(اتکسینون وهمکاران، ۱۳۶۸) فصل دوم ادبیات (پیشینه) تحقیق – تاریخچه نظری (تعاریف و معانی، سابقه تاریخی، انواع، نظریات، عوامل مؤثر نتایج- پیامدها، راههای کنترل و درمان …)– پیشینه عملی تحقیق (خلاصه گزارش تحقیق های انجام شده در این زمینه در ایران و خارج از ایران و نقد و بررسی نتایج این تحقیق ها) مقدمهرنگ ها از زمان قدیم مورد توجه افراد بوده اند. مردم سعی می کردند که با استفاده از آنها به زندگی روزمره خود جلا بدهند، مثلاً از آن در ترکیب ساختمان استفاده می‌نمودند. با این حال کمتر کسی توجه به ذات رنگ و فلسفه وجودی آن و آثارش بر محیط اطراف داشته است. ولی باز هم افرادی بوده اند که در این زمینه پیش قدم شده و راه را برای ما هموار ساخته اند.تا قرن ۱۸ اطلاعات گسترده و قابل قبولی از رنگ ها وجود نداشته وبسیاری از مردم بر حسب عادت از آنها استفاده می کرده اند ولی این ویژگی بشر است که نسبت به محیط اطراف خود کنجکاو و سعی در گرداوری اطلاعات بکند. مخصوصاً از قرن ۱۹به بعد که سیل اطلاعات به سوی مغز و زندگی بشر روانه گشته و آثار تخریبی آن، ایجاد سوالهایی دیگر و اکتشافاتی دیگر و در نتیجه باز هم گسترش دامنه علم میباشد.اما خوب است که بدانیم که در ۱۰۰سال اخیر،بیشترین اطلاعات در زمینه رنگ ها به دست آمده است: نخست از ترکیب آنیلین وبعدها از طریق مشتقات ذغال و اکسیدهای متالیک، رنگ را به راحتی به دست آوردند. امروزه از رنگ ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود. مثلاً در کار تجارت و یا فروشندگی، فروشنده باید بداند که که از چه رنگی برای بسته بندی استفاده کند ویا کدام دو رنگ را در کنار هم در دکوراسیون قرار دهد.او میداند که نباید از رنگ سبز برای بسته بندی شکر استفاده کند، زیرا همان طور که در فصول بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد، رنگ سبز احساس و مزه گس را ایجاد می‎کند که مناسب با شکر شیرین نیست! زندگی بشر اولیه تحت تأثیر دو عاملی قرارداشت که خارج از کنترل او بودند: شب وروز-تاریکی و روشنایی. شب،وضعی را ایجاد می کرد که افراد دست از کار میکشیدند وکلیه فعالیتها مختل میشد. اما بر عکس در روز یا روشنایی باید به فعالیت و تکاپو مشغول شده، تنبلی را به کناری زده و دست به کارشد. از همان موقع رنگ آبی متمایمل به تیره رنگ آرامش و عدم فعالیت و رنگ زرد روشن رنگ امید وفعالیت شناخته شد. چون اعمال بشر اولیه اعم از حمله (قرمز) یا دفاع (سبز) حداقل در کنترل او بودند، لذا این عوامل و رنگ ها را “مستقل” یا “خود تنظیم کننده ” توصیف کرده اند.در کل سیستم اعصاب بدن را می‎توان به دو دسته تقسیم کرد:۱ـ اعصاب مرکزی۲ـ اعصاب خودکار.سیستم اعصاب مرکزی را میتوان اندامی دانست که وظایف فیزیکی و حسی را تا حد آگاهی برعهده دارد در حالی که وظایف سیستم اعصاب مرکزی خودکار محدود به وظایفی است که در زیر آستانه آگاهی صورت میگیرد مثل ضربان قلب، هضم غذا و… سیستم اعصاب خودکار از دو شاخه مکمل دیگر تشکیل شده است که در اساس در مخالفت با یکدیگر عمل میکنند. یکی سیستم اعصاب سمپاتیک و دیگری سیستم اعصاب پاراسمپاتیک. بر اثر تاثیرات فیزیکی (نظیر تلاش و کار) یا احساسی و عاطفی(نظیر ترس و خشم)، اعصاب سمپاتیک بر اعصاب پاراسمپاتیک غلبه کرده و تعداد ضربان قلب را افزایش می‎دهد و یا غیره که البته به محض اینکه حالت استرس و فشار روحی از بین رفت، اعصاب پاراسمپاتیک تلاش بسیاری در برقراری تعادل می‎کند.درکل در پاسخ به این سوال که ما چرا رنگ را میبینیم نظرها و عقاید متفاوتی وجود دارد که در زیر ما مهمترین آنها را بررسی می کنیم:هرینگ معتقد است که “ارغوان بینایی” در شبکیه چشم تحت تأثیر رنگ های روشن،بی رنگ می‎شود ولی وقتی در معرض رنگ های تیره قرار می‎گیرد دوباره به حالت سابق بر میگردد. تشخیص دادن رنگ، هویت آن، نامگذاری آن و هر نوع بازتاب زیبایی شناسی در مورد آن همگی از وظایف پوسته مغزی می‎باشد. تاریخچه رنگاز روزگاران بسیار دور رنگها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ خود در آورده اند. تا پیش از قرن ۱۹ فقط تعدادی رنگ و مواد رنگی شناخته شده بودند به طوری که استفاده از پارچه های رنگی فقط در انحصار ثروتمندان بود. مثلاً برای این که یک امپراتور بتواند ردایی به رنگ بنفش بپوشد باید صد هزاران حلزون زندگی خود را از دست بدهند در حالی که رعایا ناگذیر بودند از لباسهایی با پارچه های پنبه ای یا کتانی ساده استفاده کنند. نخست از ترکیبات آنیلین وبعدها از طریق مشتقات قطران و زغال و اکسیدهای متالیک رنگ را به راحتی به دست آوردند. شخصیت افراد بستگی به محیط اطرافشان دارد یا به معنای دیگر تمامی مردم تحث تأثیر اطرافشان هستند و عمل می کنند. اولین تحقیقات درباره ی رنگ ها در یونان باستان توسط «آریستوتل» انجام گرفت. او نظریه« رنگ ها در اشعه هایی که خداوند از بهشت فرستاده وجود دارند» را بیان کرد. این نظریه ها تا مدت ها مورد قبول بود تا زمانی که فورسیوس این نظریه ها را بدین صورت بیان کرد: رنگ ها بر وجود شما تأثیر دارند و چگونگی انتخاب رنگ توسط شما با آن رابطه مستقیم دارد. مثلاً افراد سالم رنگهایی را بیشتر می پسندند که بتواند سلامت جسم وروان آنها را انعکاس دهد.رنگ ها استفاده های زیادی داشته تو دارند و سالیان سال دراز در خدمت مراکز درمانی در تمام جهان بوده اند.اگر رنگ های به کار رفته برای تزئین داخلی هواپیما به طرز صحیحی باشد در این صورت اضطراب های ناشی از پرواز حتی در ترسوترین مسافران تا حدودی کمتر شده و فشار عصبی کمتری را در آن ها وارد می سازد و آنان را با حالت نسبتاً آرامتری به مقصدشان می رساند. منشاء و اهمیت رنگ:در اجتماع امروزی کمتر کسی است که به اهمیت رنگ و اثر عمیق آن روی انسان تردید داشته باشد و هر کدام از رنگهای تفاوت سردی وگرمی و یا خنثی بودن، تأثیر روانی مشخصه خود را روی انسان ایجاد می‎کند.انسان از همان ابتدا تحت تأثیر دو عامل خارج از کنترل قرار داشته است.رنگی که با شب تداعی می‎شود آبی تیره و رنگی که با روز به ذهن می رسد زرد روشن است رنگ آبی تیره، سکون، استراحت و رنگ انفعالی است وزرد روشن رنگ امید و فعالیت. (ویدا ابی زاده، ۱۳۷۰، ص ۶۹)اینها عواملی هستند که انسان را کنترل می کنند. بی آنکه انسان بتواند گذر شب وروز را مهار کند. بدینگونه است که رنگ مهمترین عنصر بصری از نظر بار عاطفی و احساسی است و این رنگ است که به عنوان عامل اساسی شخصیت هر ترکیب زیبا یا نازیبا را مشخص می‎کند. به کمک رنگ می‎توان به محیط گرمی یا سردی ونشاط یا غم ارزانی کرد. با وجود خصوصیات فوق العاده ای که رنگ دارد غالب اشخاص نسبت به آن کم توجه یا کاملاً بی تفاوت هستند.کافیست به طبیعت نگاه کنیم تا متوجه شویم چگونه با عوض شدن فصول، رنگها نیز تغییر می کنند وپیوسته ترکیبات زیبایی بوجود می‎آورد. معیار انسان در تغییر یک ترکیب رنگ زیبایی طبیعت است طبیعت منبع الهام در فراگیری هماهنگیهای صحیح و زیبا است. رنگهای هیجان انگیز بهاری در مقابل رنگهای سرد و آرام زمستانی در احساس کاملاً متفاوت در انسان بر می انگیزند.(ویدا ابی زاده، ۱۳۷۲، ص۷۹) صفات رنگ:هر پدیده ای در دنیای بیرونی توسط چشم بر ما رسیده در مغز و فکرمان تأثیر می گذارد تاثیرصفاتی را بنا به قاعده عمومی و برای بیان احساس و برداشتمان بر اساس خصوصیات روحی به آنها اطلاق می کنیم در بیان ویژگی رنگها و تاثیراتی که بر احساسات و خصوصیات روحی ما می گذارند صفاتی وجود دارد که این صفات بیانگر عکس العمل وتاثیر هر رنگ بر روان و زندگی ما می‎باشد. به عنوان مثال:زیبا وزشت، ضعیف و قوی، مضحک و جدی، خشن و لطیف، محرک و مسکن، داخلی و خارجی، جدید و قدیم، پیرو جوان، تلخ و شیرین و… بکار گیری این صفات جنبه مطلق و صحت قطعی ندارد یعنی امکان دارد رنگی در نظر یک فرد زیبا با لطیف باشد و در نظر دیگران زشت یا زمخت به نظر آید، یک رنگ برای کسی ممکن است جالب و گیرا باشد اما برای دیگری معمولی یا بد نما به نظر آید.در هر صورتی بخشی از این صفات بستگی به روحیه، افکار و برداشتهای افراد مختلف دارد که علاوه بر خصوصیات ذاتی رنگ ها بر اساس آراء و نظرات عمومی به هر رنگ اطلاق شده و از نظر فرهنگ عمومی جزئی از ویژگی رنگ گشته است. (ویدا ابی زاده، ۱۳۷۰، ص ۶۷)مثل آبی به عنوان رنگ آرامش دهنده وسمبلی برای آسمان و آب انتخاب شده است مورد دیگر که باید در نظر گرفته شود این است که بعضی از این برداشتها مربوط به تاثیرات فیزیولوژیکی افراد بوده و از این جهت به عنوان صفاتی مورد قبول عموم در جامعه جا افتاده است، مثلاً در رنگ قرمز به دلیل خاصیت و ویژگی و تاثیرات به بدن به عنوان یک رنگ محرک شناخته می شود. (ویدا ابی زاده، ۱۳۷۲، ص ۸۰) به طور کلی صفات رنگها جزئی از ذات و واقعیت یک رنگ نیست. این صفات برداشت و علایق ما از دنیایی بیرونی می‎باشد و اگر در جاییی یا روزی انسانی وجود نداشته باشد این صفات نیز وجود نخواهد داشت. روانشناسی رنگها:از روزگاران بسیار دور رنگها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده وی را تحت نفوذ خود درآورده اندو چندی بیش نیست که ما قادر به تولید رنگ و استفاده از آنها شده ایم تا پیش از قرن نوزدهم، فقط تعدادی رنگ ومواد رنگی شناخته شده بوند که بیشتر آنها را ریشه آبی داشتند گران نیز بودند بطوریکه استفاده از پارچه های رنگی ومواد تزئینی فقط در انحصارثروتمندان بود. صدها هزار حلزون، زندگی خود را از دست دادند تا امپراتور روم بتواند روی بنفش خود را به تن کند. در حالیکه رعایایی او ناگزیر به پوشیدن پارچه های کتانی ساده، پوست یا پشم حیوانات بسنده کنند، فقط در صد سال اخیر بوده است که وضع یاد شده سراپا دگرگون شد. نخست از ترکیب آنیلین وبعدها از طریق مشتقات قطران زغال و اکسیدهای متالیک رنگ را براحتی بدست آوردند (ویدا ابی زاده، ۱۳۷۲ص۱۷) روانشناسی رنگها وقتی وارد صحنه بازاریابی می‎شود بسیاری از پژوهش های آن در معرض آزمون وخطا قرار می‎گیرد. مثلاً یک تولید کننده شکر می داند که نباید محصول خود را در بسته سبز رنگ عرضه کند او می داندکه باید شکر خود را در یک بسته آبی رنگ و یاحداقل دارای یک زمینه آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند، به احتمال زیاد او دلیل این عمل را نمی داند. دلیلش این است که احساس فیزیولوژی انسان دررابطه با رنگ آبی، شیرین است اما رنگ سبز احساس کسل را در انسان پدید می‎آورد.شرکت هواپیمایی که مسافرانش حاضر نیستند با شرکت هواپیماییی دیگری پرواز کنند ، دلیل آن شاید این باشد که هواپیمایی شرکت مزبور تا کنون سابقه سقوط نداشته اند، یا اینکه بهترین هواپیما را در اختیار دارد یا مهمانداران زن، آن بسیار مودب می باشند ولی شاید به این خاطر نیز باشد که آنها از خدمات یک مشارو شایسته استفاداه کرده اند. در هواپیماهایی که رنگهای بکار رفته برای تزئین داخلی کابین به طرز صحیحی انتخاب شده اند در این صورت اضطراب ناشی از پرواز در ترسوترین مسافران تا حدودی ک متر شده فشار عصبی کمتری بر آنها وارد می سازدو آنها را با حالت نسبتاً آرامتری به مقصدشان می رساند.(ویدا ابی زاده ۱۳۷۲٫ص۱۸) در مورد رنگهای واحد، امکان دارد که واکنش روانی ها بیشتر بروز کند. خصوصاً وقتیکه رنگها را از لحاظ ارتباط مسقیم آنها با نیازهای روانی و روحی انتخاب کرده باشند، بدان سان که در آزمایش لوشر انتخاب کرده اند در این مورد ترجیح دادن فلان رنگ، و دوست داشتن دیگر رنگ به معنای یک امر قطعی بوده ونشانگر یک وضعیت موجود ذهنی، یک تعادل شدید و یا پیروی آنها می‎باشد.گوگن(۱۹۰۳-۱۸۴۸)نقاش معروف فرانسوی است او از رنگهای خالص (تند) استفاده کرد، زیرا این رنگها از قدرت برجستگی وبیان هنری بیشتری برخوردار بودند او آنها را در فضاهای مسطح به کار برد گوگن به رنگ زرد علاقه خاصی داشت. و او تابلوی او به نامهای مسیح زرد وگل آفتابگردان، بسیار مشهود است.

خرید و دانلود رابطه رنگ با تیپ شخصیتی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


تصاویر در مهندسی پزشکی

تصاویر در مهندسی پزشکی

تصاویر در مهندسی پزشکی

11 صفحه

خلاصه :

ناحیه بندی تصویر در مورد تصاویر تشدید مغناطیسی (MRI ) کمک بسیاری در تحلیل این تصاویر به پزشکان می کند ، ولی متاسفانه تصاویر MRI همواره همراه با نویز شدید ناشی از عملکرد اپراتور ، عملکرد دستگاه و یا نویز محیطی می باشند که باعث کاهش دقت در ناحیه بندی می شود .

یکی از روشهایی که در مورد ناحیه بندی بسیار استفاده می شود روش             fuzzy  c-means    (fcm ) است که نسبت به نویز پایداری از خود نشان نمی دهد ، در این مقاله سعی در بهبود عملکرد FCM با استفاده از معیار نزدیکی پیکسل ها به هم ( همسایگی آنها ) و همچنین میزان شباهت ویژگی ها به هم ( میزان شباهت کنتراست ) می باشیم ، به این منظور دو ضریب      l و  در تابع هزینه مربوطه به FCM تعریف کرده و با استفاده از الگوریتم ژنتیک سعی در پیدا کردن مقدار بهینه آنها خواهیم بود .



خرید و دانلود تصاویر در مهندسی پزشکی