دانلودچگونه دانش آموزان آموزشگاه را با رشته فنی کامپیوتر و بازار کار آینده این رشته آشنا و علاقه مند به ادامه تحصیل نمایم

دانلودچگونه دانش آموزان آموزشگاه را با رشته فنی کامپیوتر و بازار کار آینده این رشته آشنا و علاقه مند به ادامه تحصیل نمایم

 

 

 

 

 

 

 

فایل ورد "قابل ویرایش واماده پرینت"تعداد صفحه:29

چکیده

بررسیهای مقدماتی که از دانش اموزان ، مدیران ، مشاوران و مسئولان کار دانش به عمل آمد بیانگر نگرش منفی دانش اموزان به برخی از رشته های کار دانش مثل رشته کامپیوتر می باشد. امروزه کشور به نیروهای انسانی ماهر ونیمه ماهر نیازمند است که بتواند نیازهای شغلی جامعه را رفع کنند. از طرف دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها نسبت به شرکت کنندگان رشته کامپیوتر محدود است رشته های کار دانش مثل رشته کامپیوتر می توانند این مشکلات راحل کنند، به شرطی که دانش آموزان رشته کامپیوتر اولاً‌مهارتهای لازم را جهت وردود به بازار کار کسب کنند . ثانیاً زمینه های لازم جهت جذب آنان در بازار کار مهیا شو . ثالثاً‌در آمد وارزش اجتماعی آنان نسبت به بقیه مشاغل خیلی پایین نباشد .

با توجه به مطالعات مقدماتی مهمترین عوامل موثر بر نگرش دانش آموزان به رشته کامپیوتر عبارت از شرایط خانوادگی از قبیل شغل پدر، سواد والدین، وضعیت اقتصادی خانواده ، وضعیت تحصیلی دانش اموزان ونگرش دانش آموزان به مشاغل ، استخدام ، مهارتهای کار دانش ، آشنایی با رشته کامپیوتر می باشد.

از آنجا که عوامل مذکور، درنگرش دانش آموزان به رشته کامپیوتر می تواند موثر باشد لازم است قابلیت اعتماد آن مورد بررسی قرار گیرد ، پژوهش  حاضر به این منظور صورت گرفته است یعنی برای اینکه نشان دهد این عوامل با چه اطمینانی می توانند برنگرش دانش آموزان به رشته کامپیوتر باشند . تا در جهت بهبود بخشیدن به عوامل وشرایط موجود اقداماتی صورت گیرد.

در این اقدام پژوهی سعی بر این است که راهکارهای ترغیب دانش آموزان به رشته کامپیوتر را بیان نموده و نقش وظیفه ی خود دانش آموز ، اولیاء ، دبیران و مسئولین برای رسیدن به این مهم مشخص گردد .

مقدمه:

با  توجه به تحقیقات انجام شده ، شناخت دانش اموزان از رشته کامپیوتر  پایین می باشد وبنا به نظر اگوست کنت، علم وآگاهی پیش نگری می آورد وپیش نگری کنش . چون دانش آموزان و والدین آنا ن شناخت کافی از رشته کامپیوتر  ندارند، تمایل کمتری برای انتخاب رشته کامپیوتر  از خود نشان می دهند . شرایط خانوادگی از قبیل سواد والدین ، شغل پدرف وضعیت اقتصادی خانواده در انتخاب رشته کامپیوتر  موثر می باشند (غریب،1374) به عقیده مشاوران ، معلمان ومدیران دربیشتر موارد دانش آموزانی که نمره شان برای انتخاب دیگر رشته ها نمی رسد رشته کامپیوتر  را انتخاب می نمایند(متناقص می باشد)

یکی از دلایل انتخاب نکردن رشته کامپیوتر  توسط دانش آموزان این است که تحصیل در رشته  های کار دانش را مانعی جهت ادامه تحصیل در سطوح بالا می دانند(غریبت ، 1379 ). بنا به نظر کاتز یک فرد نسبت به اشیائی (موضوعاتی) نگرش مثبت پیدا می کند که در برآوردن نیازهای او یا در جلوگیری از رویدادهای منفی برای وی موثر باشد(کریمی ، 1379) برخلاف تحقیات مذکور میری چیمه (1374) به نتایج متناقضی دست یافته است . دانش آموزان با علاقه به رشته کامپیوتر  روی آورده اندو  روی آوردن دانش اموزان به کار دانش بخاطر عدم کسب شرایط ورود به رشته کامپیوتر نبوده است یکی از نکات دیگری که در تحقیقات   توجهی به آن نشده است فرهنگ کار در جامعه است به نظر  می رسد در جامعه کنونی ایران دانش آموزان و والدین آنان بیشتر به مشاغل دولتی و استخدام رسمی علاقه مند هستند ورشته های کار دانش را مترارف با اشتغال آزاد می پندراند این امر در نگرش دانش اموزان نسبت به شاخه کار دانش تاثر منفی دارد در جامعه ماتحصیل را بیشتر به خاطر استخدام می پذیرند نه به عنوان راهی برای کسب مهرت جهت اشتغال در جامعه این نگرش است که زمان لازم دارد تا تغییر کند .بنابراین عوامل متعدد در نگرش دانش آموزان به رشته کامپیوتر است البته دانش آموزان نسبت به رشته کامپیوتر مثبتی دارند.



خرید و دانلود دانلودچگونه دانش آموزان آموزشگاه را با رشته فنی کامپیوتر و بازار کار آینده این رشته آشنا و علاقه مند به ادامه تحصیل نمایم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.