دانلود مقاله صنعت کاشی سازی و کاشی کاری

دانلود مقاله صنعت کاشی سازی و کاشی کاری

 

مشخصات این فایل
عنوان: صنعت کاشی سازی و کاشی کاری
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 25

این مقاله درمورد صنعت کاشی سازی و کاشی کاری می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله صنعت کاشی سازی و کاشی کاری

صنعت کاشی سازی و کاشیکاری که بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طور اخص بناهای مذهبی بکار گرفته شده، همانند سفالگری دارای ویژگیهای خاصی است. این هنر و صنعت از گذشتة بسیار دور در نتیجة مهارت، ذوق و سلیقه کاشی ساز در مقام شیئی ترکیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب که هنرمند کاشیکار یا موزاییک ساز با کاربرد و ترکیب رنگهای گوناگون و یا در کنار هم قرار ادن قطعات ریزی از سنگهای رنگین و بر طبق نقشه ای از قبل طرح گردیده، به اشکالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است. طرحهای ساده هندسی، خط منحنی، نمیدایره، مثلث، و خطوط متوازی که خط عمودی دیگری بر روی آنها رسم شده از تصاویری هستند که بر یافته های دوره های قدیمی تر جای دارند، که به مرور نقش های متنوع هندسی، گل و برگ، گیاه و حیوانات که با الهام و تأثیر پذیری از طبیعت شکل گرفته اند .....(ادامه دارد)

در عصر ساسانیان هنر و صنعت دورة هخامنشیان مانند سایر رشته های هنری ادامه پیدا کرد، و ساخت کاشیهای زمان هخامنشیان با همان شیوه و با لعاب ضخیم تر رایج گردید. نمونه های متعددی از این نوع کاشیها که ضخامت لعاب آنها به قطر یک سانتیمتر می رسد در کاوشهای فیروز آباد و بیشابور به دست آمده است. در دوره ساسانیان علاوه بر هنر کاشی سازی هنر موزاییک سازی نیز متداول گردید. مخصوصاً پوشش دو ایوان شرقی و غربی بیشابور ازموزاییک به رنگ های گوناگون و تزیینات گل وگیاه و نقوشی از اشکال پرندگان و انسان را در بر می گیرد. کیفیت نقوش موزاییک های مکشوفه در بیشابور گویای ادامه سبک و روش هنری است که در دورة اسلامی به شیوة معرق در کاشی سازی و کاشیکاری تجلی نموده است. رنگ آمیزی های متناسب، ایجاد هماهنگی و رعایت تناسب از ویژگیهای کاشیکاری های این دوره می باشد.
پس از گسترش دین مبین اسلام به مرور هنر کاشیکاری یکی از مهمترین عوامل تزیین و پوشش برای استحکام بناهای گوناگون به ویژه بناهای مذهبی گردید. یکی از زیباترین انواع کاشیکاری را در مقدس ترین بنای مذهبی یعنی قبه الصخره به تاریخ قرن اول هجری می توان مشاهده کرد. از اوایل دورة اسلامی کاشیکاران و کاشی سازان ایرانی مانند دیگر هنرمندان ایرانی پیشقدم بوده و طبق گفتة مورخین اسلامی شیوه های گوناگون هنر کاشیکاری را با خود تا دورترین نقاط ممالک تسخیر شده یعنی اسپانیا نیز برده اند.
هنرمندان ایرانی از ترکیب کاشیهایی با رنگ های مختلف به شیوة موزاییک نوع کاشیهای “معرق” را به وجود آوردند. و خشت های کاشیهای ساده و یکرنگ دورة قبل از اسلام را به رنگهای متنوع .....(ادامه دارد)

مسجد جامع و مسجد حیدریه قزوین به تاریخ حدود 500 هـ ق منارة مسجد سین واقع در گز اصفهان، به تاریخ 516 هـ . ق گنبد سرخ مراغه 542 هـ . ق گنبد کبود مراغه، 563 هـ . ق، مسجد ملک زوزن در خراسان حدود 600 هـ . ق برج اردکان خراسان حدود 680 هـ . ق، مسجد جامع گناباد 609 هـ . ق ، مناره مدرسه طبس و بالاخره، آجرکاری زیبای دو برج خرقان، 486 و 460هـ . ق که دارای 25 طرح مختلف و توام آجر و کاشی فیروزه ای رنگ هستند به عنوان شواهدی گویا از آشنایی و رواج این هنر در معماری دورة اسلامی می توان یاد کرد.
در کاوشهای شهر اسلامی “جرجان” از یک بنای مذهبی متعلق به عهد سلجوقیان هزاران قطعه آجر تراشدار و قالب زده که تعداد زیادی از انها دارای پوشش لعاب فیرزوه یی رنگ می باشند به دست آمده، لیکن در دورة کوتاه مدت خوارزمشاهیان هنر آجرکاری و کاشیکاری یکرنگ به شیوة دوره متقدم ادامه یافت. سر در ورودیه بناها مزین به سوره های قرآنی به خط کوفی به رنگ فیروزه یی زیباترین نوع تزیین بنا با کاشی یکرنگ را در بر می‌گیرند.
حملات “ مغول” زمانی فعالیت های هنری را دچار وقفه ساخت ولی بتدریج از اواسط قرن هفتم هجری، با پذیرش دین اسلام توسط حکمرانان ایلخانی، احداث بناهای مذهبی و غیر مذهبی همراه با تزیینات آجرکاری و کاشیکاری آغاز گردید. از این زمان به بعد استفاده از رنگهای دیگری چون زرد، نیلی، قهوه یی، سیاه و سفید رواج یافت. لازم به یادآوری است که تزیینات کاشیکاری که تا دورة ایلخانی فقط سطوح خارجی بناها را مزین می کردند. از این دوره به بعد برای پوشش سطوح داخلی بناها نیز به کار گرفته شدند. از نمونه های جالب بناهای این دوره می توان مسجد جامع فرومد و گنبد سلطانیه را یادآور شد.
در اواخر دروة ایلخانیان عهد تیموریان هنر کاشیکاری با سابقه‌یی در حدود سه قرن، به زیباترین شکل خود یعنی کاشی “معرق” نمایان گردید.
هنر کاشی سازی معرق یا کاشی گل و بته که نزد اروپاییان بیشتر به موزاییک شهرت دارد، از قرن هفتم هجری بتدریج زینت بخش معماری ایران، به ویژه بناهای مذهبی گردید، اهمیت کاشی معرق نسبت به انواع دیگر کاشی زیبایی فوق العاده و درجه استحکام آن است، و به همین دلیل پس .....(ادامه دارد)

در قرن هفتم هجری قمری، کاشیگران هنرمند با الهام از گرایش های مذهبی، زیباترین کاشیهای محرابی را ساختند. کارگاههای کاشیگری معروف این دوره که بخصوص در شهر کاشان احداث شده در توسعه این هنر سهم بسزایی داشته اند. طبق نوشته ابوالقاسم کاشانی، در زمان او یعنی حدود سال 700 هـ . ق ساخت کاشی زرین فام در کاشان، مرسوم بوده و نامبرده در کتاب خود نحوه و چگونگی ساخت کاشی را شرح می دهد از خانواده های هنرمند کاشی سازان که آثار ارزشمند آنان زینت بخش بناهای باشکوه و مذهبی ایران گردیده است، از محمد بن ابی طاهر کاشی می توان یاد کرد که کاشیهای زرین فام حرم حضرت رضا (ع) به سال 612 هـ . ق  ومرقد حضرت معصومه (ع) در قم به سال 602 هـ . ق از ساخته های اوست.
متأسفانه بنابر سنت و شیوة هنرمندان عموماً رموز کاشیگری یا سفالگری مانند دیگر هنرهای سنتی به غیری از افراد خانواده آموخته نمی شده و در جایی نیز به ثبت نمی رسیده و به همین دلیل مدرک و یا نوشته یی که قواعد علمی و هندسی طرح ها و نگاره های این هنر را نشان دهد در دست نمی باشد، و تنها طریق انتقال این هنر افراد یک خانواده بوده اند، که فرزند شغل پدر را پیشه کرده و شیوه و سبک او را ادامه داده است. مثلا فرزند محمد بن ابی طاهر به نام علی سبک و شیوة پدر را در کاشیگری ادامه داده و کاشیهایی به شیوة او از خود با یادگار گذارده برای نمونه از آثار وی می توان از کاشیهای امامزاده یحیی در وارمین مورخ به سال 640 هـ . ق ذکر کرد. هنرمندان کاشی ساز کاشان زمانی هم مشترکاً با نقاشان به ساخت کاشی زرین فام پرداختند. از جمله ابوزید نقاش که با هنرمندان کاشی ساز یاد شدة فوق همکاری داشته است. .....(ادامه دارد)

گذشت 14 قرن از معماری ایران، و آنچه تاکنون از هنر آجرکاری،‌گچبری و کاشیکاری در کشور پهناور ایران بر جای مانده همگی یادآور ذوق و سلیقه و مهارت و ابتکار هنرمندان و استادکارانی است، که هنر خود را با الهام از عقاید مذهبی به کار گرفته و با ایمان به وحدانیت در تزیین معماری ایران به خصوص کاشیکاری، به زیباترین شکل به آن ارزش جاودانه ای بخشیده اند، امید است معماران و پژوهشگران آینده با تحقیقات و بررسی های خود در شناسایی این هنرها به ویژه هنر کاشیکاری گامهای موثری برداشته و سازمانهای دولتی و خصوصی نیز در ادامه پیشرفت این هنر سنتی امکانات و تسهیلات لازم را فراهم آورند.
نگارش بر سفالینه و کاشی در تمامی ادوار اسلامی یکی از تزیینات مهم و مورد علاقه سفالگران بوده است، که زمانی با الهام از عقاید و گرایش های مذهبی، و زمانی تحت تاثیر ادبیات شکل گرفته و زیبایی و جلوه یی خاص به این هنر سنتی ایران بخشیده است. در اوایل دورة اسلامی از قرن دوم الی چهارم هـ . ق کتیبه های ظروف سفالین را کلمات قصار، احادیث، گفته های بزرگان، ضرب المثل ها و همچنین عباراتی در طلب برکت و خوشبختی برای صاحب ظرف و توکل به خدا در بر می گیرد، که عموماً به شیوة کوفی بویژه در جدار داخلی و سپس بر کف و یا بر روی آن جای گرفته است. سفالگران همچنین پند و اندرزهای بزرگان و یا احادیثی منسوب به حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، حضرت علی (ع) پیشوای شیعیان جهان، حضرت امام حسین (ع) و دیگر نام آوران دین اسلام یاد کرده و این گفته ها را بر روی سفالینه ها و کاشی ها به تحریر در آورده اند.
گذشته از شیوة کوفی ساده، شکسته و تزیینی از دیگر شیوه های نگارش است که در تحریر کلمات بر روی ظروف به کار گرفته شده است. بسیاری از نوشته های روی ظروف سفالین از نظر شکل حروف و تحریر با نوع کتابت قرآن های اوایل دوره اسلامی هماهنگی و شباهت دارند و به نظر می رسد .....(ادامه دارد)

 



خرید و دانلود دانلود مقاله صنعت کاشی سازی و کاشی کاری


رام فایل فلش تبلت i life wtab 707 با برد elink-me706_v1

رام فایل فلش تبلت i life wtab 707 با برد  elink-me706_v1

رام فایل فلش تبلت i life wtab 707 با برد elink-me706_v1

با لینک مستقیم و پرسرعت

همکاران عزیر توجه داشته باشید که این فایل را من شخصا از روی تبلت بکاپ گرفته وبرای شما تهیه کردم

قابلیت نصب رام به صورت رسمی از طریق sp flash tool

تست شده و بدون هیچ مشکلی

حل مشکل خاموشی بعد از فلش زدن با فایل های مشابه

حل مشکل هنگ روی آرم

حل مشکل تصویر بعد از فلش

حل مشکل ویروس های اندرویدی

و...

فول فایل ( با USER DATA و CACHE  )

حجم فایل زیپ 362 مگابایت  و حجم فایل خارج از زیپ 2.34  گیگابایت ( دامپ کامل )

 



خرید و دانلود رام فایل فلش تبلت i life wtab 707 با برد  elink-me706_v1


مدیریت منابع انسانی مرور سابقه علمی و مبانی نظری

مدیریت منابع انسانی  مرور سابقه علمی و مبانی نظری

مدیریت منابع انسانی  مرور سابقه علمی و مبانی نظری

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 20

 

 

 

 

 

بخشی از متن:

مدیریت منابع انسانی

مرور سابقه علمی و مبانی نظری

¾ مدیریت منابع انسانی

وظایف و مسئولیتهای دولتها در قبال جامعه, غالباً به وسیله سازمانهای دولتی, صنعتی و بازرگانی موجود در جوامع صورت می‌پذیرد و منابع انسانی, عوامل مهمی برای تحقق اهداف این سازمانها به شمار می‌روند‌. در حقیقت این نیروهای انسانی هستند که سازمانهای یادشده در بالا را به هدفهایشان می‌رسانند و زمانی که سازمانها به هدفهای خود ‌رسیدند, در واقع جامعه و سرانجام دولتها را به اهداف خود می‌رسانند,‌که این به معنی توفیق دولتمردان در اداره امور جامعه و تحقق هدفها و آرزوهای افراد جامعه است.

با توجه به سیر تکوینی و جایگاه مدیریت منابع انسانی در جهان امروز, فلسفه مدیریت منابع انسانی روشن می‌گردد. این فلسفه بر مبنای یک رشته فعالیتهای مداوم پایه‌گذاری شده است که نخست, هماهنگی بین سازمان و منابع انسانی را در پذیرش هدفهای مشترک سازمانی ایجاد و آنگاه, رسیدن به آن هدفها و منابع را تضمین می‌کند. در حقیقت, می‌توان گفت فلسفه مدیریت منابع انسانی بر دو اصل استوار است: از یک سو, رسیدن به هدفهای سازمانی را در گرو تأمین نیازهای انسانی می‌داند و متقابلاً‌ تأمین این نیازها را در گرو نیل به آن اهداف. مدیریت منابع انسانی تخصص ویژه‌ای است که برای رضایت کارکنان و تأمین هدفهای سازمانی, برنامه‌ریزی و کوشش می‌کند. مدیریت منابع انسانی در واقع جنبه انسانی مدیریت است و مهمترین عامل در ارتقاء کیفیت و کمیت تولیدات و ارائه خدمات در سازمان به شمار می‌رود. مدیران منابع انسانی دو وظیفه دارند:  نخست وظایف عمومی, یعنی برنامه‌ریزی, سازماندهی,  هدایت و رهبری,  نظارت و کنترل. وظیفه دیگر مدیران منابع انسانی, یعنی هر کار لازم برای استخدام در زمان استخدام, زمان بازنشستگی تا پایان عمر یک نیرو و پس از آن سروکار داشتن با مستمری بگیران آن نیرو (ابطحی  1377). به عبارت دیگر مدیر منابع انسانی برنامه‌ریزی, سازماندهی, هدایت, رهبری و نظارت بر کلیه عملیات استخدامی و  همچنین آموزش و بهسازی,‌ نگهداری, ارزشیابی, برقراری ارتباطات, ایجاد انگیزه‌های کاری و به ویژه برنامه‌ریزی منابع انسانی را انجام می‌دهد.

 

¾ نیرویابی, جذب و گزینش

نیرو‌یابی و جذب و گزینش به دو علت در سازمان‌ها ضرورت می‌یابند. یکی توسعه اهداف سازمانها و دیگری ضایعات پرسنلی. توسعه هدفها معلول توسعه نیازهای جوامع است و ضایعات پرسنلی کاهشی است که به دلایل گوناگون از قبیل بازنشستگی,‌ از کار افتادگی, استعفا, فوت, اخراج و یا انتقال در میزان نیروهای انسانی پدیدار ‌می‌شود. نیرویابی و جذب و گزینش در واقع روشی است برای جایگزین کردن مهارت و قابلیت‌های از دست رفته سازمان و همچنین ایجاد مهارتها و قابلیت‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف آینده بنابراین در نیرویابی, جذب و گزینش باید به دو نکته مهم و اساسی توجه کرد. یکی میزان ضایعات پرسنلی که باید کارگزین برای سال آینده پیش‌بینی کند, و دیگر میزان توسعه و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت که باید مدیران رده بالای سازمان کاملاً مشخص کنند و به مدیران پرسنلی ارائه دهند تا آنان بتوانند نیرو‌های انسانی متناسب با هدفهای آینده سازمان را بیابند گزینش و جذب نمایند. موفقیت و شکست در رسیدن به هدفهای سازمانی در واقع در گرو یافتن و انتخاب نیروهای انسانی متعهد و متخصص است. اجزای به وجود آورنده سازمان, هر چه باشند, اگر در دست منابع انسانی با کفایت قرار گیرند, سازمانها می‌توانند با صرف وقت و نیرو و هزینه‌های کمتری به اهداف خود برسند.

نیرویابی :

نویسندگان تعاریف گوناگونی از نیرویابی ارائه کرده‌اند. برخی آنرا جریانی برای یافتن و جذب متقاضیان شغلی واجد شرایط برای استخدام در سازمان می‌دانند, عده‌ای دیگر آنرا جریانی برای شناخت و جذب نیروی انسانی مورد نیاز آینده و تشویق و ترغیب آنان به استخدام در سازمان و سرانجام مرحله تحقیق و شناخت نیرو‌های انسانی که استعداد‌های بالقوه هستند و تشویق آنان برای استخدام در سازمان محسوب می‌کنند. همانطوری که در تعاریف فوق الذکر ملاحظه می‌گردد, همه آنها در مورد نیرویابی, برای یافتن نیروهای انسانی واجد شرایط و مستعد و تشویق و ترغیب آنان برای استخدام در سازمان به امر تحقیق تأکید دارند, که در صورت موفقیت همواره سازمان دارای یک بانک اطلاعاتی بسیار مفید در مورد نیرو‌های انسانی واجد شرایط خواهد بود. 

به طور کلی سیاستهای کلی نیرویابی دو نوع است: نیرویابی از داخل سازمان و نیرو‌یابی خارج آن. هریک از این سیاستها دارای محاسن و معایبی خاص خود هستند. اتخاذ سیاست نیرویابی از داخل و یا خارج, ‌بیشتر متکی به شرایط و اوضاع و احوال سازمان و درجه کارایی آن دارد.  به عنوان مثال اگر سازمانی دارای کارایی کافی بوده و مشکلی در رسیدن به هدفهای سازمانی نداشته باشد, شاید بهتر باشد که نیرویابی از داخل سازمان صورت گیرد. چنانچه سازمانی دارای اثر بخشی و کارایی لازم نباشد, در آن صورت بهتر است نیرویابی از خارج سازمان صورت پذیرد.



خرید و دانلود مدیریت منابع انسانی  مرور سابقه علمی و مبانی نظری


دانلود تحقیق معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان

دانلود تحقیق معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان

دانلود تحقیق معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان در 61 صفحه با فرمت ورد شامل بخش های زیر می باشد:

  سلجوقیان: ساختمان مظهر زیبایی 

زمینه فرهنگی

معماری سلجوقی

معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان

اصفهان: مسجد جامع

اردستان: مسجد جامع

برسیان: مسجد جامع

بروجرد: مسجد جامع

اردبیل: مسجد جامع

جاده خراسان: رباط یا کاروانسرای شرف

قزوین: برجهای خرقان

مسجد جامع زوزن، فرومد، گناباد

مسجد زوزن

مسجد فرومد یا فریومد

گناباد: مسجد گناباد

اصفهان: مسجد اشترجان

ورامین: مسجد جامع

اصفهان: مدرسه امامی

زنجان: گنبد سلطانیه

یزد: مسجد جامع

تبریز: مسجد کبود

کاشان: مسجد جامع (میدان سنگ)

خرگرد: مدرسه غیاثیه

ساری: امامزاده صالح

مسجد جامع اردستان

آرامگاه سلجوقی- خرقان- قزوین

 

 

 

سلجوقیان: ساختمان مظهر زیبایی

معماری سلجوقی موقر و نیرومند و دارای ساختاری بغرنج بود. ولی اینهمه نه ناگهانی بودند و نه تصادفی، بلکه تجلی متعالی یک رستاخیز ایرانی بود که در اوایل سده دهم با سامانیان آغاز شد. این رستاخیز در زمان سلجوقیان به اوج خود سید، چون هرچند ایجاد آثار هنری پس از سده دوازدهم نیز ادامه یافت، الخطاطی مشهود در نیروی خلاق پدیدار گردید. این مساله اغلب وقتی صادق است که نیروی جنبش یک عصر بزرگ به نهایت می رسد و گرایش به ایجاد بناهای تاریخی و کارهای پهلوانی جای خود را به داستانسرایی و یادآوری گذشتگان می دهد.

زمینه فرهنگی

ایران علاوه بر منابع دایمی خود مقدار زیادی از ثروت اقتصادی و معنوی قلمرو و عباسیان برخوردار بود که در اواسط سده هشتم در تحت تسلط ایرانیان در بغداد ایجاد شد. انگیزه های خلاق جامعه های متفاوت و غالباً رقیب، پیوسته حیات فرهنگی و تفکر اسلامی را گسترده و تقویت می کرد و محتوی غنی تر و سرمشقهای تازه‌تر زیباشناختی و معنوی فراهم می ساخت. مهمترین آنها تناسب سازی و حفظ فرهنگ یونانی بود. علم و حکمت یونانی، از طریق ترجمه های سازمان یافته با سرمایه مامون عباسی (813-833) در ایران شناخته شد. و در آنجا هم درست مانند پیدایش رستاخیز در اروپا، تاثیری قاطع داشت. آثار جالینوس، افلاطون و ارسطو به وسیله همه رهبران فکری ایران با پیگیری مطالعه شد. به علاوه، خلفای عباسی علاقه عمیقی به معارفدر جدی ترین شکل آن داشتند. (اطلبوالعلم ولو بالعین) سفارش پیامبر اسلام بود و بعد از عبادت، کسب معرفت مقدسترین کار تلقی می شد، که حتی برایمان بی دلیل ترجیح داشت.

منصور عباسی (754-75) در تشویق علوم شرکت جست و حمایتش از شعرا و فضلا پیدایش گروههایی برای مباحثات جدی را معمول ساخت. چنین تاسیساتی با علاقه مورد پذیرش قرار گرفت و راه موثری برای ایجاد و ترویج فرهنگ تازه شد. در سراسر اعصار اولیه اسلامی، با اینکه نبوغ ایرانی برای اداره امپراطوری اسلامی اهمیت اساسی داشت، شخصیت ملی خود ایران سترون و افسرده مانده بود. ولی در اثنای سده دهم ایران، شاعران، حکما، ریاضی دانان، منجمان، طبیعی دانان، مورخان، جغرافیدانان و لغت نویسان برجسته ای پرورد، که اغلب درخشان و بسیاری شان دارای اعتباری بی‌همتا بودند و و همه با اصالت، شجاعت و ظرفیت فرهنگی فراوان، عصر ساسانی علی رغم کشمکشهای سخت و طاقت فرسا در ایران، دوران ادب و تمدن بود. بی‌شک در مقام مقایسه، همان عصر در اروپا دوران تاریکی به شمار می رفت...



خرید و دانلود دانلود تحقیق معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان