دانلود مقاله تولید سرکه

دانلود مقاله تولید سرکه

آب میوه ها، وقتی در حرارت محیط قرار داده می شوند، خیلی سریع در آنها تخمیر الکلی، به وسیله مخمرها، انجام می شود. سپس، در نتیجه فعالیت باکتری های استیک، الکل حاصل اکسید شده و به اسید استیک مبدل می گردد. اگر اسید استیک به مقدار کافی تولید گردد، محصول حاصل را سرکه می نامند. بدین ترتیب سرکه با دو پدیده حیاتی (بیولوژیک) تخمیر الکلی و سپس اکسید شدن الکل، از محلول های قندی یا نشاسته ای ، به وجود می آید.

احتمالاً ، سابقه سرکه سازی در تاریخ به قدمت تولید نوشابه های الکلی بوده و به حدود 10000 سال پیش برمی گردد. زیرا استحاله، در واقع فساد محلول های الکلی است که در آنها الکل به اسید استیک تغییر ماهیت می دهد.

مردم بابل حدود 5000 سال پیش از میلاد مسیح از شربت تخمیر شده خرما، سرکه می ساختند.

تعریف سرکه از نظر غلظت اسید استیک در کشورهای مختلف کم و بیش متفاوت است. چنانچه سرکه استاندارد کشور ما باید حاوی حداقل 5 درصد اسید استیک باشد. در حالی که مقررات کشور فرانسه حداقل 6 درصد اسید استیک را در سرکه توصیه می نماید. در برخی از کشورهای دیگر غلظت حداقل 4 درصد پذیرفته شده است.

مراحل حیاتی سرکه سازی

همان طور که بیان گردید سرکه در دو مرحله از مواد قندی به وجود می آید :

1) تخمیر قندها و تبدیل آنها به الکل اتیلیک

2) اکسید شدن الکل اتیلیک و تبدیل آن به اسید استیک

مرحله اول یا  تخمیر الکلی فرآیندی است بی هوازی که به وسیله مخمرها انجام می شود. مخمرهای عامل این مرحله یا همراه با مواد اولیه آورده می شوند و یا ارجحاً به صورت کشت های خالصی از سویه های سارکارومیسس – سره ویسیه واریته الیپسوئیدوس با توان تولید الکل بالا به محلول های قندی اضافه می گردند. تبدیل گلوکز به الکل اتیلیک را می توان به صور خیلی خلاصه و فشرده با رابطه زیر نشان داد :

 

                                  الکل اتیلیک                    گلوکز

در فاصله بین گلوکز و اتانول مجموعه ای از واکنش های مختلف (چرخه گلیکولیز، دکربکسیلاسیون اسید پیروویک و احیا الدئید استیک) صورت می گیرند. در این مسیر علاوه بر اتانول مقادیر کمی از ترکیبات دیگر مثل گلیسرول، اسید استیک و غیره به وجود می آیند. در ضمن ممکن است، از ترکیبات غیر قندی محیط نیز ، ترکیباتی مثل اسید سوکسینیک و آمیل الکل به مقدار کم تشکیل گردند.

مرحله دوم یک پدیده اکسیداسیون است که طی آن الکل اتیلیک به وسیله باکتری های استیک در مجاورت هوا به اسید استیک مبدل می گردد :

شامل 15 صفحه فایل word قابل ویرایش



خرید و دانلود دانلود مقاله تولید سرکه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.