این درس در مورد چیست؟
این درس در مورد ساختار وچگونگی طراحی کامپیوتر های دیجیتالی است . این مطلب معروف به “معماری کامپیوتر” است (که شامل معماری مجموعه دستورالعمل + سازماندهی سخت افزاری می باشد ) .
چرا سازماندهی کامپیوتر را بررسی می کنیم
شاید هیچکدام از شما در شرکتهای Intel و یا AMD کار نکرده اید
اما . . .
- کامپیوترهای جاسازی شده
- طراحی کامپایلر
- حتی طراحان نرم افزار
با محصولات این شرکتها در ارتباطند .
طرح کلی درس:
-بازنگری کلی-کارایی-مجموعه دستورالعملها-محاسبات کامپیوتر-ماشینهای تک چرخه ای-خط لوله ای -سیستمهای حافظه (RAM , Caches , Virtual Memory)-سوپر اسکالر (Superscalar/VLIW) و چند پردازنده ها-مباحث دیگرسرفصل 1: رئوس مطالب در معماری و سازماندهی کامپیوتر
• یافتن توانایی ارائه اطلاعات پایه از معماری و سازماندهی کامپیوتر در جریان طراحی کامل یک کامپیوتر • دریافتن مسئولیتهای حرفه ای و اخلاقی یک مهندس کامپیوتر (مخصوصا معمار کامپیوتر)“معماری” به چه معناست؟
“ فن یا دانش یا ساختمان ... فن یا پرداختن به طراحی و پیاده سازی ساختارها ... “
•Webster 9th New College Dictionary“شامل نقشه ، طراحی ، ساخته و دکوراسیون چگونگی عملکرد “
•American College Dictionary“معماری کامپیوتر”- کلمه ای که توسط Fred Brooks ابداع گردید.
“معماری کامپیوتر، یعنی کامپیوتر از دید کاربر”
- Amdhal et al, 64
“ما بوسیله معماری، ساختارواحدهای تشکیل دهنده یک سیستم کامپیوتری را هدفمند می نمائیم .”
- Stone, H. 1987
“معماری یک کامپیوتر عبارتست ازمحیط یا فضای بین ماشین و نرم افزار”
- Andris Padges
IBM 360/370 Architect
ساختار: نظم و ترتیب دادن به بخشهای ثابت (نقشه)
سازماندهی: فعل و انفعال پویای این بخشها و مدیریت آنها
پیاده سازی: طراحی کردن بلوک بخشهای دارای هدف خاص
ارزیابی کارایی: مطالعه رفتار سیستم (decorative treatment)
• پیاده سازی•سازماندهی: منظر سطح بالا•سیستم حافظه•ساختار گذرگاه (bus)•طراحی داخلی CPU•سخت افزار•طراحی منطقی•تکنولوژی بسته بندی(packaging)• معماری مجموعه دستورالعملشامل 501 اسلاید POWERPOINT