دانلود مقاله سلسله مادها تا سامانیان

دانلود مقاله  سلسله مادها تا سامانیان

دانلود مقاله  سلسله مادها تا سامانیان

ص 125

فرمت ورد

فصل اول :

سلطنت مادها

مهاجرت آریائیها – در زمان قدیم که آغاز آن معلوم نیست شعبه ای از نژاد آریا موطن خود را (شاید فلات پامیر باشد) ترک گفته در سغد (سمرقند و بخارا) و مرو اقامت گزیدند- بواسطة پیش آمد حوادث گوناگون اقامت آنها در آن حدود دشوار گردیده بطرف بلخ و خراسان آمدند و از آنجا در سایر نقاط ایران منتشر گشتند.

تاریخ این مهاجرت معلوم نیست ولی می توان حدس زد که خاتمة آن بین قرن نهم و هشتم قبل از میلاد است مهمترین اقوام آریائی که درفلات ایران اقامت گزیدند قوم ماد و پارس است.

مادها – مادها شش قبیلة مستقل بودند که هنگام خطر با یکدیگر متحد می گشتند. شغل آنان در ابتدا گله داری بوده ولی بتدریج مشغول فلاحت گشتند. مادها در غرب و شمال غربی ایران یعنی ( آذربایجان و کردستان و عراق عجم) اقامت داشته و قبل از تأسیس دولت ماد مملکت آنها عرصة تاخت و تاز آسوریها بوده

دیوکس – بروایت هردودت اول کسی را که مادها بسلطنت اختیار کردند دیوکس با (دژوسس[1]) پسر فراارت[2] است که پایتخت خود را در هاگامتانا یا اکباتان (همدان) قرار داده، این شهردارای هفت دیوار بوده یکی مشرف دیگری و قصر شاه و خزائن او را در هفتمین قلعه بنا کرده بودند دیوکس موفق شد مادها را متحد سازد وتشکیل ملتی دهد- مدت سلطنت او پنجاه و سه سال است ( از 708 تا 655 قبل از میلاد)

فراارت یا فراورتیش – پس از دیوکس پسرش فراارت یا فراورتیش[3] بجای وی  نشسته همان سیاست پدر را تعقیب کرد و در زمان سلنطت خویش پارسها را مطیح خود ساخت و عزم آن نمود که مملکت خود را از پرداخت باج به آسور مستخلص سازد ولی درجنگ با آسوریها شکست خورده و کشته شد، مدت حکمرانی او بیست و دو سال است ( از 655 تا 633 ق . م)

کیاکسار یا هوخشتر – پس از فراورتیش « هوخشترا»[4] که یونانیان کیاکسار (سیاگزار)[5] نامند بر جای او نشست- این پادشاه جهانداری بود لایق و سرداری قابل تشکیل قشون منظمی داده پیادة او مسلح به تیر و کمان و شمشیر بوده و سوارارن او بر سوارهای


[1] - Dejoces

[2] - Phraorte

[3] - Fravartis

[4] - IIuvakhchtaara

[5] - Cyaxore...



خرید و دانلود دانلود مقاله  سلسله مادها تا سامانیان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.