دانلود مقاله جوشکاری با اکسی استیلن

دانلود مقاله جوشکاری با اکسی استیلن

 

مشخصات این فایل
عنوان: جوشکاری با اکسی استیلن
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 59

این مقاله درمورد جوشکاری با اکسی استیلن می باشد .

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله جوشکاری با اکسی استیلن

سوار کردن دستگاه جوشکاری اکسی استیلن
در صورت استفاده صحیح از دستگاه جوشکاری، خطر عمده ای پیش نمی آید و نتیجه جوشکاری خوب و عمر دستگاه تا اندازه ای زیاد میشود.
کپسول های اکسیژن و استیلن معمولا در تملک شرکتهای فروشنده گاز است. تا مدت معینی از کپسولها اجازه نمی گیرند ولی پس از آن اجازه جزئی دریافت می کنند. بقیه قسمتهای دستگاه متعلق به جوشکار است.
چون فشار گاز اکسیژن در کپسول زیاد است و قابلیت اشتعال استیلن زیاد می‌باشد، ‌لازم است در جابجا کردن کپسولها دقت زیاد معمول شود.
در موقع جوشکاری همیشه عینک مناسب بچشم بزنید. در فصل بعد، خصوصیات عینک جوشکاری توضیح داده شده است.
نحوه عملیاتی که در شروع و خاتمه کار با دستگاه باید اعمال شود،‌تقریباً یکسان است. رعایت دستورهای حفاظتی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد.
قبل از استفاده از دستگاه باید مطمئن شویم که دستگاه بطور صحیح نصب شده زیرا این مطلب خیلی مهم است. ببینید کپسولهای گاز در شرایط مناسب قرار دارند؟ این کپسولها باید بطور محکم در محلی ثابت باشند بطوریکه امکان افتادن و برگشتن آنها وجود نداشته باشد. .....(ادامه دارد)

جوشکاری داخلی اتصال آگوشه
تمرین این جوشکاری نسبتاً ساده است، در عوض شاید مشکل بتوان نفوذ کامل را بدست آورد. دو قطعه فلز بضخامت  اینچ که سطوح داخلی آنها عمود بر هم است یا بصورت L (اتصال گوشه‌ای) یا بصورتT معکوس قرار داده و همانطور گوشه داخلی را جوش میدهیم. برای جوشکاری در وضع L از شعله مشعل در داخل L استفاده می‌کنیم. چون مشکل بتوان از اکسیژن هوا برای احتراق کامل استیلن استفاده کرد، در اینحالت لازم است شیر اکسیژن کافی برای تکمیل احتراق تأمین شود. این عمل باعث میشود که شعله در شرایط عادی اکسید‌کننده باشد، در حالیکه در این وضع خاص شعله خنثی است.
تمرین مربوطه را میتوان بدو نحو انجام داد:
1. مناسب‌تر این است که دو قطعه فلز را تحت زاویه 45 درجه نسبت به سطح افق قرار دهیم. تا مطابق به این ترتیب جوشکار بسادگی میتواند کار خود را انجام دهد. در اینجا اتصال تحت زاویه 45 درجه نسبت به افق قرار گرفته در .....(ادامه دارد)

جوشکاری:
A . تمام وسائل مربوط به اکسیژن از قبیل کپسول دستگاه تنظیم شیرها ومشعل ها باید پاک بوده آلوده بروغن نباشند.
B . مواظب باشید گاز از نقطه ای نشت نکند و دستگاهی که نشت داشته باشد بکار نبرید و از آب و صابون برای تعیین نشت استفاده کنید.
C. بآهستگی شیرکپسول اکسیژن را بازکنید. درموقع استفاده از کپسول شیر را کاملا باز کنید تا امکان وجود نشت از اطراف ساقه شیر از بین برود.
D . شیرهای اکسیژن تنظیم لوله ها و مشعل باید قبل از استعمال پاک شوند.
E . بیشتر مواد ساخته شده درمجاورت اکسیژن خالص بشدت قابل اشتعال هستند.
F . کپسولها را طوری روی پایه محکم کنید که امکان سرنگون شدن آنها کم باشد. اگر شیر آن بشکند کپسول با نیروی شگرفی به حرکت در می آید و مثل موشک بجلو می رود. اگر شیر کپسول استیلن بشکند و گاز آن شعله ور گردد همه چیز را مشتعل می کند.
G . وقتی شیر کپسول اکسیژن را باز می کنید درمقابل دستگاه تنظیم اکسیژن نایستید.
H . هیچوقت اکسیژن را مانند هوا تصور کنید و استیلن را تنها باسم گازنخوانید. محتویات کپسول را روی کپسول نوشته اند. اگر روی کپسول نام محتویات آن نوشته نشده باشد از آن استفاده نکنید. .....(ادامه دارد)

شکل ظاهری یک جوش خوب
معمولا بوسیله ذره بین با درشت نمائی 2 تا 10 میتوان بدقت جوش را بررسی نمود. عرض جوش در طول کار باید ثابت باشد.
جوشکاری بایستی مستقیم انجام شود و در دو طرف آن دو خط موازی مستقیم تشکیل شود. جوش بایستی کمی برآمده یا محدب بوده (وسط جوش از دو طرف فلز کار بالاتر باشد ) و مقدار برآمدگی در همه جا باید یکسان باشد. ظاهر جوش باید نشان دهد که جوش با فلز کار آمیخته شده و خط جدائی مشخصی معلوم نباشد، یعنی در ظاهر جدائی دیده نشود و حد فاصل بین جوش و فلز بدنه نمایان نباشد.
سطح جوش در طول کار بایستی مثل یک موج کوچک بوده و این موجها بایستی دارای فواصل باشند.
ظاهر جوش بایستی تمیز بوده و نباید لکه های رنگی و پولک روی جوش دیده شود و در جائی گودی مشاهده نشود. در جوشکاری روی هم و جوشکاری گوشه، معمولا نباید نفوذی از طرف دیگر گرده جوش پیدا باشد. در جوشکاری لب به لب کار را برگردانده و نفوذ را بررسی کنید. مقدار نفوذ از برآمدگی سطح پائین جوشکاری معلوم میشود. برآمدگی باید کم باشد، در عین حال نفوذ باید در تمام امتداد طول جوش وجود داشته و مقدار برآمدگی باید حدود 64/1 تا 32/1 اینچ باشد. .....(ادامه دارد)

خطر دود و بخار فلزات
بیشتر فلزات را وقتی حرارت دهند، دودهای سمی و تحریک کننده تولید می کنند فلزاتی که دودهای خطرناک ایجاد می کنند از این قرارند:
کادمیوم - روی - سرب
گاهی روی فولاد، بعنوان پوشش ؟؟‌کادمیوم آبکاری کرده اند. که رنگ آن سفید است. در اثر جوشکاری، لحیم سخت یا برشکاری فلزات آبکاری شده، دودی ایجاد می شود که خیلی خطرناک است. اگر لازم باشد بر روی فلزاتیکه با کادمیوم آبکاری شده اند جوشکاری کنیم باید هواکش مناسبی بکار بریم. لایه های کادمیوم را به این صورت می توان بکمک مشعل تشخیص داد که با گرم کردن آنها رنگ پوشش به صورت زردطلایی برمی گردد. فلز روی به مقدار زیادی در وسائل ریخته شده تحت فشار بکار میرود. ورقه آهن سفید را با روی پوشانیده اند. رنگ فلز روی سفید و نقطه ذوب آهن سفید را با روی پوشانیده اند. رنگ فلز روی. سفید ونقطه ذوب آن پائین است و در 787درجه فارنهایت ذوب می شود. نقطه ذوب آلیاژ آن با سایر فلزات بالاتر یا پائین تر از این مقدار است. وقتی آنرا با مشعل اکسی استیلن یا جوش برق حرارت دهیم بخار سفیدی .....(ادامه دارد)

فهرست مطالب مقاله جوشکاری با اکسی استیلن

تعریف جوشکاری
لحیم کاری
روشهای مختلف جوشکاری و برشکاری
جوشکاری با گاز
شعله اکسی استیلن
دستگاه جوشکاری اکسی استیلن
سوار کردن دستگاه جوشکاری اکسی استیلن
انتخاب اندازه سوراخ سرمشعل
روشن کردن مشعل از نوع فشار مساوی
روشن کردن مشعل جوشکاری از نوع تزریقی
تنظیم مشعل
خاموش کردن مشعل
وضع مشعل و حرکت دادن آن
تهیه حوضچه
انواع جوشکاری بدون استفاده از سیم‌جوشکاری
انوع جوشکاری اکسی استیلن با سیم جوش
استفاده از سیم‌جوشکاری و انتخاب قطر سیم
جوشکاری اتصال لب به لب
 جوشکاری روی هم
جوشکاری اتصال خارج گوشه‌ای
جوشکاری داخلی اتصال آگوشه
اوضاع مختلف جوشکاری
جوشکاری اکسی استیلن در وضع افقی
جوشکاری اکسی استیلن در وضع قائم
جوشکاری اکسی استیلن در حالت سر بالا
تهیه اتصال برای جوشکاری ورقه
جوشکاری چند لایه
شکل ظاهری یک جوش خوب
خطر دود و بخار فلزات



خرید و دانلود دانلود مقاله جوشکاری با اکسی استیلن


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.