دانلود مقاله ادراک , دریافت و تفسیر اطلاعات

دانلود مقاله ادراک , دریافت و تفسیر اطلاعات

ادارک فرایندی است که ما از طریق آن , آگاهیها  یا محرکهایی از محیط خود دریافت کرده , آن را به آگاهی روان شناختی تبدیل می کنیم . مورگان ادراک را به عنوان (( ... فرایند قائل شدن تمایز میان محرکها و تفسیر مفاهیم آنها , توصیف می کند . ادراک بین فرایندهای حسی از یک سو , رفتار , از طرق دیگر قرار دارد . از آنجا که ادراک یک فرایند واسطه ای است , مستقیما دیده نمی شود . ))

برخی از اصول کلی ادراک

نسبیت , انتخابی بودن , سازمان , آمادگی و سبک شناختی

ادراک افراد بشر بیشتر نسبی است تا مطلق .آموزش , نه تنها قوه درک ما را افزایش وی دهد.ادراک بشر سازمان یافته هستند .

طبق عقیده روانشناسان گشتالت ؛ شاید نخستین سازماندهی محرکها در مورد (( شکل و زمینه )) صورت می گیرد .

یکی دیگر از ویژگیهای فرایند ادراک محدوده ایست که در آن ادراک کننده , آنچه را که از یک تصویر باز یا ناقص درک کرده است بسته یا تکمیل می کند .

برخی از تاثیرات دیداری , یا خطاهای دید , براساس این واقعیت قرار دارند که ما نمی توانیم بعد را به طور مستقیم ادراک کنیم , بلکه , باید آن را با نشانه های راهنما , استنباط کنیم .

یشر آنچه را که انتظار دارد یا آنچه را که آمادگی درک آن دارد , ادراک می کند

دو اصل ادراکی یعنی سازماندهی و آمادگی را می توان , همزمان در تهیه مطالب آموزشی مورد استفاده قرار داد , تا چیزی پدید آید که (( تنظیم کننده پیشرفته )) نامیده شده است .

ادراک یک شخص یا یک گروه درباره یک موقعیت خاص ممکن است با ادراکات شخص یا گروه دیگر از همان موقعیت , تفاوتهای چشمگیری داشته باشد . روانشناسان بر این باورند که مردم سبکهای شناختی متفاوتی دارند .

جلب و حفظ توجه افراد

یک پیام تاثیری برگیرنده نخواهد گذاشت مگر اینکه مورد توجه فرد قرار گیرد.کاربرد تضاد یا تازگی , در این کار مهمترین اصل به شمار می آید.

تصاویر یا واژه ها ؟

انتخاب قالب پیام . قوه بینایی , موثرترین راه برای تشخیص فضا است . مجرای شنیداری بهترین راه برای تشخیص عوامل مرتبط با زمان , مانند تناوب و توالی , است .هنگامی که می کوشیم , میزان درک و حفظ پیام را در افراد افزایش دهیم , باسد اصل کلی بهره گیری توام از تصاویر و واژه ها مورد توجه قرار دهیم .

چه مقدار اطلاعات ؟

شامل 7 صفحه فایل word قابل ویرایش



خرید و دانلود دانلود مقاله ادراک , دریافت و تفسیر اطلاعات


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.