دانلود مقاله تیموریان

دانلود مقاله تیموریان

 

مشخصات این فایل
عنوان: تیموریان
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 13

این مقاله در مورد تیموریان می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله  تیموریان

دوران تیموریان
در دوران تیموریان (۷۸۳ - ۹۱۱ ه.ق) وسعت ایران به منتهى درجه زمان خود رسیده است چه از یک‌سو در شمال شرقى تا ماوراءِ سیحون و شمال دریاچه اورال جزءِ متصرفات ایران درآمد و از سوى دیگر تا کاشغر و رودخانه سند در شرق مرزهاى ایران گسترده شد، در شمال غربى تا ماوراءِ قفقاز جزءِ قلمرو ایران درآمد، در غرب نیز تا رود فرات از متصرفات ایران محسوب مى‌شد.

تیمور و تیموریان
امیر تیمور گورکان که به ”امیر صاحبقران“ نیز شهرت یافته است از سال ۷۸۲هـ. حمله‌هاى خود را به ایران شروع کرد و در سال‌هاى ۷۸۲ تا ۷۸۷ خراسان و مازندران و گرگان را به تصرف درآورد و از آن پس در طى دو یورش سه ساله و پنج سالهٔ خود از ۷۸۸ تا ۷۹۸ به طول انجامید بخش بزرگى از سرزمین ایران را به اطاعت خود درآورد، آنگاه به هند لشکر کشید و دهلى را تصّرف کرد و سال‌‌هاى ۸۰۲ تا ۸۰۷ را به ....(ادامه دارد)

سیاست دینى تیموریان
در دوره پایان قرن ۸ تا اوایل قرن دهم حکومت مطلقه با اسلام و مذهب‌هاى منشعب از آن بود و کار شیوع و رسوخ اعتقادات دینى در میان مردم به ‌درجه‌اى رسیده بود که غالباً به خرافات و اوهام مى‌انجامید و دین‌ها و مذهب‌هائى که بازیسته به اسلام نبود به درجه‌اى از ضعف رسید که دیگر اثرى در ذهن‌ها و فکرها نمى‌توانست داشته باشد مگر در افراد معدودى که بدان‌ها اعتقاد داشتند. یکى از تفاوت‌هاى تیمور با چنگیز در آن است که فاتح گورکان و همهٔ اطرافیان او مسلمان و در اعتقاد دینى خود راسخ و یا متظاهر به این امر بودند و حتى تحکیم مبانى شرع مبین را بهانهٔ جهانگشائى و خونریزى نیز قرار مى‌دادند. چنگیز نامسلمان آزادمنشى بود و اعقاب او و سران و سربازانشان تا مدتى اعتقادات اصلى خود را محفوظ دشته بودند و کم‌تر مزاحم اعتقادات محلّى مردم مى‌شدند در حالیکه تیمور ....(ادامه دارد)

دانش و هنر در زمان تیموریان
تیمور با اینکه بسیار خونریز بود ولی به دانش و هنر کشش نشان می‌داد، از اینرو هنرمندان و صنعتگران از کشتارهایش در امان می‌ماندند. فرزندان او نیز سیاست بنیادگذار دودمان تیموریان را پی گرفتند که می‌توان به راه اندازی رصدخانه، مسجد و مدرسه اشاره کرد. هنر ریزنگاره نیز در این دوره از تاریخ ایران به اوج خود رسید. خلیل نوهٔ تیمور که آغاز هیچگونه شباهتی نداشت، کوشش کامل به رفاه و خوشبختی کشور معطوف داشت و خدماتی به دانش و ادب کرد. شاهرخ پیرو جدی علوم و صنایع بود و مسجد و بقعهٔ مقدس رضوی که زیارتگاه شیعیان است از اوست. پسر او، الغ‌بیک فرمان داد زیجی ترتیب دادند. حسین‌بن بایقرا نیز حامی علوم و ادبیات بود. ابوسعید پادشاه توانا، با کفایت، هنر دوست این خاندان نیز خود هنرمند بود. او پیرو متصوفه و اهل عرفان بود و مشایخ صوفیه را گرامی می‌داشت و بعد او بود که خاندان ....(ادامه دارد)

روابط خارجى در عهد تیموریان
وحشتى که کشورگشائى پادشاهان عثمانى در اروپا پدد آورده بود به ایجاد روابط نزدیک آن قارهّ با تیمور و جانشینان او، همچنین دولت‌هاى ترکمان آق‌قویونلو و قراقویونلو منجر گردید. میان تیمور و هانرى چهارم پادشاه انگلستان و هانرى سوم پادشاه کاستیل نامه‌هائى مبادله شد و سفیرانى رفت و آمد داشتند. بعد از تیمور، در سال ۸۵۷هـ. که اوزون‌حسن به تخت نشست سلطان‌محمد فاتح، قسطنطنیه را تسخیر کرد و اروپا را با یک حادثه تاریخى خطرناک روبه‌رو ساخت. این امر سبب ایجاد اتحّاد بین دولت ونیز و اوزون‌حسن گردید و دو طرف سفیرانى مبادله کردند. مقصود از این مبادلهٔ سفیران و مساعدت دولت ونیز به اوزون‌حسن، مشغول داشتن دولت عثمانى در جبههٔ شرق و دفع شرّ آن و جلوگیرى از پیشرفتش در بلاد اروپا بود و نتیجهٔ آن به جنگ میان سلطان‌محمد ثانى و اوزون‌حسن در سال ۸۷۷هـ. و شکست اوزون‌حسن انجامید.
جانشین واقعى تیمور یعنى شاهرخ نیز به‌ اندیشهٔ گسترش روابط خارجى افتاد و در پى این اندیشه به ایجاد رابطه با ممالیک مصر کوشید. پادشاهان تیمورى ....(ادامه دارد)

 

 



خرید و دانلود دانلود مقاله تیموریان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.