دانلود کاملترین تحقیق درباره نماز

دانلود کاملترین تحقیق درباره نماز

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 22
فهرست و توضیحات:

نماز

نماز در حقیقت کرنشی از سوی انسان است در محضر معبود خود که به اوبگوید ای خالق و آفریننده من به خاطر این همه نعمتی که به من عطا نمودی متشکرم و می دانم که باید در مقابل این لطف و سپاس تو قدر شناس باشم و از یاد نبرم( که در دین اسلام) روزی به نزد تو باز خواهم گشت و اعمال خود را عرضه بدارم و بدانم که درتمام احوال تورا به یاد داشته باشم و از یاد تو غافل نشوم وبه همین خاطر در دین اسلام به نماز های یومیه سفارش شده است که در این باب در آینده مفصل خواهیم گفت.

اما در ادیان دیگر هر چه به عقب تر می رویم می بینیم که انسانها در ابتدا جدای نظر به داشتن یا نداشتن دین و اعتقاد به خدا به یک امری از درون باور دارند کما اینکه این نمود را در بت پرستی به وضوح می توان دید چرا که اندسته از انسانها به خاطر نیاز به چیزی فراتر از خود که می تواند نیازهای برطرف نشده و یا گوشی شنوا برای او دارد و می تواند حافظ اسرار او باشد پناه اورده است کما اینکه اگر ما در زمان حال نیز به دقت در علم روانشناسی غور و دقت نماییم می بینیم که تمامی انسانها خواستار یک محرم اسرار و گوشی شنوا می گردنند و انانی که بیشتردر اطراف خود می نگرند وتوجه بیشتری دارند به خدا نزدیک ترندو در لغت ایمان بیشتری دارند چرا که بیننده حقیقی را بهتر درک کرده اند .حضرت علی (ع)در سخنی به سائلی می گویند: اگرمن خدا نمی دیدم به او ایمان نمی اوردم موید این مطلب است و در قرآن کریم نیز آمده است که فاینما تولو فثم وجه الله به هر کجا بنگرید وجوه و جلوه ای از آثار خداوندی را می بینید.

اما در ادیان گذشته چون فکر بشر به اندازه حال رشد کرده نبوده و او از هوشی به مانند ما برخوردار نبوده است فلذا این خواسته درونی خود را به صورتهایی گوناگون به ظهور رسانده است و خواستار این بوده است که او را ببیند و لمس کند پس به صورت هایی گونه گون چون سنگ و چوب در آورده است ودر مقابل او حرکاتی موزون و دارای هدفی باطنی در ادامه همان هایی که در بالا اشاره شد انجام می داده استو البته در این بین اسم نماز و عبادت کم کم قرین و همنشین او شده است کما این که دارای صور مختلفی نیز بوده است و هر فردی می توانسته است برای خود هرنوعی را که باب میلش بوده اختیار کند کما اینکه این اختیار خود از مختلف بودن نوع نگرشها نیز تعبیر می شود .

در مناطق مختلف جهان در تمدنهای مختلف نیز ما این را می بینیم در افریقا که اکثر افراد ان همان رسوم خود را حفظ کرده اند بسیار دیده شده اقوامی را که بدین شیوه زندگی می کنند در تمدنهای کهن نیز در ابتدا بدین شیوه عمل می نمودنند.

اما در انسانهایی متکامل تر و فکور ماشاهد این هستیم که اینان در زمین و داخل سنگ و چوب وفلز به دنبال ان خواسته درونی خود نیستندبلکه در اثار قویتر و قدرتمند تر جستجو می کنند و می خواهند که از خودشان برتر باشدفلذا خورشید پرست وماه پرست وستاره پرست گردیدند.

 

نماز،عبادات و دستورات دین

نماز از جمله عباداتی است که علاوه بر این که در قرآن در آیات زیادی بر آن تأکید شده، همراه با عبادات و دستورات دینی مختلفی نیز آمده است. که در این مطلب به آن اشاره می کنیم.

نماز و انفاق

در سوره بقره از جمله صفات پرهیزکاران را اقامه نماز و انفاق بر می شمارد... و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون"... و نماز به پای دارند و از هر چه روزی شان کردیم ( به فقیران) انفاق کنند."

 

نماز و زکات

در آیات زیادی از قرآن، نماز همراه با زکات مطرح شده است. زیرا نماز رابطه با خالق را محکم می کند و زکات به استحکام رابطه های بین خلق کمک می کند: " واقیمواالصلوة و اتواالزکوة..." و نماز به پا دارید و زکات بدهید... ."

 

نماز و روزه

" واستعینوا بالصبر و الصلوة..." و از صبر و نماز یاری جویید... .

در تفاسیر و روایات مختلف، مراد از صبر را در این آیه، روزه دانسته اند.

 

نماز و حج

" واذ جعلناالبیت مثابة للناس و امناً واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی ..."( و به خاطر بیاورید) هنگامی را که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم ( و برای تجدید همین خاطره) از مقام ابراهیم نمازگاهی برای خود انتخاب کنید... ."

نماز و عدالت

" قل امر ربی بالقسط و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد..."  بگو پروردگارم به عدالت فرمان داده است، و توجه خویش را در هر مسجد به سوی او کنید..." خداوند به پیامبر فرمان داده است که هر چیز را در مورد صحیح خود به کار برده و به جای خود بنهید و فقط به سوی او و برای او و خالصانه عبادت کنید.

 

نماز و جهاد

در آیه40 سوره حج، یکی از فلسفه های جهاد را جلوگیری از تخریب نمازخانه ها و عبادتگاهها بیان می کند. " الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربناالله و لولا دفع الله بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیراً..." همانا که به ناحق از خانه خود بدون هیچ دلیلی اخراج شدند جز این که می گفتند پروردگار ما الله است و اگر خداوند بعضی از آنها را به وسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها، صومعه ها و معابد یهود و نصارا و مساجدی را که نام خدا در آن بسیار برده می شود، ویران می گردد... ." به این ترتیب حتی به قیمت خون دادن، باید از مکان نماز و عبادات حفاظت و حراست کرد.

 

نماز و امر به معروف و نهی از منکر

لقمان ضمن بیان سفارشاتی به پسرش، به او توصیه می کند که : " یا بنی اقم الصلوة و امر بالمعروف و انه عن المنکر..." ای فرزند عزیزم نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن..."

با برپایی نماز که انسان را از زشتی ها و منکرات باز می دارد، روح و جان خود را از همه آلودگی ها پاک و به صفات پسندیده آراسته کنید و آنگاه مردم را به خوبی ها امر و از بدی ها و منکرات نهی نمایید.

 این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید  



خرید و دانلود دانلود کاملترین تحقیق درباره نماز


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.