دانلود گزارش کارآموزی در نیروگاه بخار

دانلود گزارش کارآموزی در نیروگاه بخار

 

مشخصات این فایل
عنوان: نیروگاه بخار
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات :  57

این گزارش کارآموزی درمورد نیروگاه بخار می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از گزارش کارآموزی نیروگاه بخار

مولد بخار (بویلر)
دیگ بخار نیروگاه از نوع بدون مخزن (once tnrough) می باشد و به همین جهت آب در حال گردش درون آن بسیار کم می باشد .
کوره آن از دو محیط متصل به هم تشکیل شده که محیط اول به وسیله جدار لوله ای محصور گشته و در این محیط سوخت و هوا مخلوط شده و به وسیله 14 مشعل ایجاد شعله نموده و آب موجود در لوله ها به بخار تبدیل می گردد . بخار تولید شده در این محیط به وسیله عبور گازهای گرم کوره در محیط دوم اشباع شده و به بخار داغ تبدیل می گردد . که قابل مصرف در توربین می باشد . درجه حرارت بخار ورودی به توربین توسط آب پاشها (  De Super heater  ) که از مسیر آب تغذیه گرفته می شود تنظیم می گردد . آب مصرفی بویلرها توسط یک پمپ توربینی که ظرفیت آن صددرصد بار واحد است و یا توسط دو پمپ آب تغذیه الکتریکی پنجاه درصد تأمین می گردد . .....(ادامه دارد)

توربین
توربین نیروگاه از نوع فشار متغیر ( Sliding Pressure ) بوده و تغییر بار در ان (برای بارهای بیش از 150 مگاوات) بوسیله تغییر فشار در بخار خروجی بویلر صورت می گیرد ، توربین شامل سه قسمت هم محور متصل به هم می باشد که عبارتند از : قسمت فشار قوی ، قسمت فشار متوسط و قسمت فشار ضعیف . بخار اصلی از طریق دو شیر اصلی ( Stop valve ) و چهار شیر کنترل به مرحله فشار قوی توربین وارد و پس از به حرکت درآوردن پره‌های توربین از آخرین طبقه این قسمت خارج و به داخل کوره رانده می شود .
بخار خروجی از قسمت فشار قوی توربین پس از کسب حرارت لازم و رسیدن به درجه حرارت بخار اصلی ( Hot Reheat ) از طریق دو شیر مرکب ( Stop & Intercept valve ) به قسمت فشار متوسط توربین وارد می گردد و پس از دادن انرژی خود به پره های توربین از آخرین قسمت این طبقه وارد قسمت فشار ضعیف می گردد و پس از به گردش در آوردن پره های آن ( تبدیل انرژی حرارتی به مکانیکی) از آخرین طبقه قسمت فشار ضعیف وارد کندانسور می گردد . .....(ادامه دارد)

تغذیه مصرف داخلی نیروگاه :
انرژی لازم جهت تغذیه مصارف داخلی نیروگاه از جمله موتور پمپ های روغنی و آب روغن و سوخت و فن های مختلف و غیره از انرژی تولیدی خود نیروگاه تأمین می گردد . جهت تغذیه مصارف داخلی یک نیروگاه که در شکل صفحه نشان داده شده است . انرژی لازم جهت مصارف داخلی هر یک از واحدها از خروجی ژنراتور اصلی مربوطه انشعاب می گردد و در این مدار هم به علت اشکالات احتمالی در شبکه ها می تواند فیدر مصرف داخلی دچار تغییرات ولتاژ و فرکانس گردد ولی تغییرات فرکانس را می توان به علت جزئی بود نشان پذیرفت همان طوریکه اشاره شد تغییرات شدید ولتاژ به علت ایجاد اتصال کوتاه در بیرون از شبکه می تواند با عملکرد سریع حفاظتهای مدرن در کوتاهترین زمان طوری محدود شود که به فید مصرف داخلی هیچ گونه صدمه ای وارد نگردد به علاوه ولتاژ اولیه ترانس مصرف داخلی که انشعاب آن بلافاصله بعد از ژنراتور قرار دارد ولتاژ خروجی ترانس برابر ولتاژ باسهای مصرف داخلی می باشد بالاترین مقدار را در اثر یک اتصال کوتاه در شبکه به علت افت ولتاژ در ترانس واحد و مسیر کابلها با نقطه اتصال کوتاه داراست این تغییرات هم بدین طریق .....(ادامه دارد)

مشخصات مصرف داخلی نیروگاه نکا :
نیروگاه حرارتی نکا دارای مصرف کننده های مختلف با سطح ولتاژهای مختلف می باشد مصرف کننده های V 24 و V 48 که برای تغذیه سولونوئید والوها و کارتهای فرمان ابزار دقیق استفاده می شود و مصرف کننده های V 220 و V 380 که برای روشنایی و موتورها با قدرت پایین تر استفاده می شود و بعضی از الکتروموتورها قدرت آن زیاد بوده و تغذیه آن برق KV 3/6 می باشد به همین منظور برای هر واحد یک سوییچ گیر KV 3/6 و برای چهار واحد یک سوییچ گیر KV 3/6 مشترک در نظر گرفته شده است . در زمانی که ژنراتور واحد ولتاژ داشته باشد . از خروجی KV 21 ژنراتور یک انشعاب گرفته شده و به ترانس BT می رود . این ترانس دارای دو سیم پیچ خروجی می باشد که هر کدام برق KV 21 را تبدیل به KV 3/6 می کنند و یک خروجی آن که باس BA و خروجی دیگر آن به باس BB می رود . این دو باس مصرف کننده های بزرگ را تغذیه می کنند . همچنین از این باسها چهار انشعاب گرفته شده و به ترانسهای CT1 , CT2 , CT3 , CT4 می رود و تبدیل به V 380 می شود و مصرف کننده های V 380 از این طریق تغذیه می شوند . در صورتی که ژنراتورها خروجی نداشته باشد و در ابتدای راه اندازی از طریق شبکه دو عدد ترانس T6 , T5 در پست نیروگاه در نظر گرفته شده است که یک خروجی آنها KV 20 می باشد و خروجی T5 به ترانس استارت آپ 10 BT 01 و خروجی T6 به ترانس استارت آپ 10 BT 02  می رود و در این ترانسها برق KV 20 تبدیل به KV  3/6 شده و .....(ادامه دارد)

واحد مقایسه فاز
وظیفه اش مقایسه ولتاژ باس تغذیه کننده مصرف کننده های واحد با ولتاژ باس رزرو از نظر فاز می باشد . در زمان قطع بریکر اصلی این مقایسه بین ولتاژ پس ماند باس و ولتاژ باس رزرو انجام می گیرد .
این مقایسه با اندازه گیری سه عنصر به شرح زیر اعمال می شود

اندازه گیری زاویه بین هر دو منبع تغذیهاندازه گیری اختلاف فرکانس بین هر دو منبع تغذیهاندازه گیری ولتاژ پس ماند باس در مورد اختلاف زاویه مقدار اختلاف زاویه قابل قبول 20 می باشد .

در مورد اختلاف فرکانس مقدار فرکانس مجاز HZ 1 می باشد . مقدار ولتاژ شس ماند مجاز بر وصل باس رزرو بستگی به الکتروموتورهای موجود در باس مصرف داخلی واحد دارد برخی از الکتروموتورهای جدید طراحی چنان است که حتی با وجود 100 درصد ولتاژ پس ماند در باس باز هم باس رزرو امکان وصل دارد ولی در طراحی سیستم این مقدار ولتاژ پس ماند تا 40 درصد قابل قبول بوده و شرایط وصل بریکرباس رزرو پس از قطع کلید اصلی کاهش ولتاژ باس مصرف داخلی به میزان 40% ولتاژ نامی می باشد به عبارت .....(ادامه دارد)

باطریها
باطریهای نیروگاه نکا : با عنوان یک منبع مستقل و مطمئن می باشد که برای سیستم های کنترل حفاظت در مدارهای سیگنال دهند و سایر مصارف ضروری مورد استفاده قرار می گیرند . ولتاژ باطریها در این نیروگاه عبارتند از –24 V و +24 V و 48 V و 220 V باطریهای 24V و 48V شامل EK 11/12/13/14 که هرکدام شامل 11 عدد باطری بوده که ولتاژ هرسل حدود 2/4V می باشد و از طریق رکتی فایرهای EK 21/22/23/24 شارژ می گردند و همچنین 220V که شامل دو ردیف 108 تایی باطری شامل EC 11/12 که ولتاژ هر سل حدود 2.2V بوده توسط رکتیفایرهای EC 21/22 شارژ می گردند .
رکتی فایر از طریق 380v و CB  و CA تغذیه گشته و برق ACرا تبدیل به DC نموده و باطریها را دائماً در حال شارژ نگه می دارد در زمانی که به عللی تغذیه رکتیفایرها قطع گردید خروجی باطریها که شارژ کامل بوده‌اند به سیستمی بنام اینورتر رفته و در آنجا برق DC  به AC تبدیل می شود و باس امرژنسی EM را تغذیه می نماید .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب گزارش کارآموزی نیروگاه بخار

پیشگفتار1
موقعیت نیروگاه و شرح مختصری از مشخصات آن3
مولد بخار (بویلر)7
توربین11
ژنراتور13
پست فشار قوی15
مشخصات سایر قسمت های نیروگاه16
اصول کلی نیروگاه بخار20
تغذیه مصرف داخلی نیروگاه27
دیاگرام تک خطی34
باطریها44
طرح آتی ودر دست اقدام در نیروگاه نکا50



خرید و دانلود دانلود گزارش کارآموزی در نیروگاه بخار


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.