گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت

گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت

 

مشخصات این فایل
عنوان: سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 83

این گزارش کارآموزی درمورد سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت می باشد .

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت

طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام
افزایش ظرفیت خط رب گوجه‌فرنگی و بسته‌بندی اسپتیک:
با توجه به پتانسیل بالای منطقه در تولید گوجه‌فرنگی، سالانه بالغ بر 130000 تن، به طور متوسط بالغ بر 2000 تن گوجه‌فرنگی در روز می‌باشد. با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به جای ارز حاصل از فروش نفت خام و همچنین در جهت تحقق سیاست توسعه صادراتی دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، در نظر است  نسبت به افزایش ظرفیت حدود 300 تن دیگر گوجه‌فرنگی در روز و با ارتقاء تکنولوژی بسته‌بندید رب گوجه‌فرنگی در بسته‌های اسپتیک، مطابق با نیازهای بازارهای بین‌المللی، به طوری که رب گوجه‌فرنگی استرلیزاسیون کامل در کیسه‌های آلومینیومی بسته‌بندی و به اکثر نقاط جهان صادر گردد.
دو مداره نمودن اطاق‌های سردخانه:
با توجه به تولید محصولات منجمد شده، سردخانه فعلی گنجایش ظرفیت محصولات تولید شده منجمد را نداشته و در این راستا تصمیم به دو مداره نموده 5 اتاق از سردخانه موجود با افزایش ظرفیت 1250 تن دیگر را داریم.
صنایع تبدیلی فرآورده‌های آبزی:
با توجه به اهمیت موضوع توسعه صنایع مورد استفاده صنایع تبدیلی و قرار گرفتن این واحد در کنار دریای پربرکت خزر و پتانسیل بالای استان جهت پرورش آبزیان آب شیرین، واحد تحقیق و توسعه شرکت با انجام سلسله تحقیقات در زمینه عمل‌آوری فرآورده‌های آبزی اقدامات موثری را جهت تبدیل ماهی کیلکا و ماهی‌های پرورشی آب گرم (فیتوفاک) و میگو انجام داده است که تولید آزمایشی آنها انجام شده و انشاءاله در آینده نزدیک بر تجهیز نمودن سالن تولید و نصب ماشین‌آلات مورد نیاز به تولید انبوه خواهیم رسید. .....(ادامه دارد)

خط تولید خلال نیمه سرخ و منجمد سیب‌زمینی (فرنج‌فرایز)
سیب‌زمینی یکی از محصولات عمده غذایی در جهان است. از آنجاییکه راندمان تولید سیب‌زمینی نسبت به سایر محصولات کشاورزی در هکتار زیاد است و می‌تواند در انواع  وسیعی از آب و هوا بروید، مبنای اصلی غذایی بسیاری از مردم جهان است. با توجه به ارزش نسبی این محصول نسبت به سایر مواد غذایی دیگر، سیب‌زمینی در تامین بخش عظیمی از نیازهای غذایی بسیاری از مردن جهان نقش به سزایی بازی می‌کند.
با توجه به تولید حدود 3/3 میلیون تن سیب‌زمینی در کشور و بالغ بر 120000 تن در استان گلستان، این استان فاقد صنایع تبدیلی فرآورده‌های سیب‌زمینی می‌باشد؛ از این جهت این شرکت نسبت به نصب و راه‌اندازی خط فرنج فرایز اقدام نموده تا علاوه بر جذب مقدار قابل توجهی از سیب‌زمینی منطقه و تبدیل آن به صورت خلال نیمه‌سرخ و منجمد شده آماده مصرف و همچنین کاهش میزان ضایعات حاصل از عدم ماندگاری سیب‌زمینی تازه برداشت شده باعث ایجاد زمینه بازار جدید کار و اشتغالزایی حدود 45 نفر مستقیم در روی خط شده و به دنبال آن محصول فوق با کیفیتی بالا به همراه دیگر محصولات تولیدی گروه با مارک یک و .....(ادامه دارد)

سیکل بالای صفر:
از تعداد 14 سردخانه‌ای که در این کارخانه وجود دارد، ده عدد آن دارای درجه حرارت 3 درجه سانتیگراد می‌باشند که درجه حرارت آنها را می‌توان از 5- تا 15+ تغییر داد. شمای شماتیک سیکل بالای صفر در شکل موجود است. در این سیکل از یک کمپرسور استفاده می‌شود که تمامی آنها دارای 4 سیلندر است. مدل آنها glp.41 و دارای هر 1.85kp‌ و 90kw است. در شرایط عادی تنها یکی از این کمپرسورها در حال کار می‌باشد و یک کمپرسور همیشه در حال آماده‌باش است که در صورت به وجود آمدن اشکال و کار کمپرسور در حال کار بلافاصله شروع بکار کند.
کمپرسور دیگر کمپرسور کمکی می‌باشد. اگر یک کمپرسور جدا دیگر نباشد، این کمپرسور هم وارد سیکل می‌شود. همانگونه که از شکل مشخص است، کمپرسور فشار گاز آمونیاک نباشد، این کمپرسور هم وارد سیکل می‌شود. همانگونه که از شکل مشخص است، کمپرسور فشار گاز آمونیاک را از 9/0 به 5/12 بار افزایش می‌دهد. در اثر این عمل، مقداری روغن که در ماشین کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد، با گاز آمونیاک Pissbory‌ شده خارج می‌شود که سپراتور روغن از گاز آمونیاک جدا کرده و به کمپرسور بازمی‌گردد و گاز آمونیاک با فشار بالا در کندانسور چگالیده می‌شود و تقریباً به مایع تبدیل می‌گردد. این کارخانه .....(ادامه دارد)

دیگ لوله آتشی (Fire tube):
دیگ‌های لوله‌ آتشی از اواخر قرن هجدهم با اشکال اولیه گوناگونی برای تولید بخار جهت مصارف صنعتی مورد استفاده بودند. دیگ لوله آتشی شکل خاصی از دیگ نوع پوسته‌ای است که در آن بجای بخار گازهای گرم از داخل لوله‌ها عبور می‌کنند. در دیگ‌های لوله آتشی، لوله‌ها به صورت‌های افقی، عمودی یا مایل قرار می‌گیرند، اما لوله‌های افقی بیشتر متداول است. در دیگ‌های لوله آتشی، چون تبخیر  در همان محفظه‌ای صورت می‌گیرد که محتوی آب است، از این رو دیگ‌ها را برای تولید بخار اشباع بکار می‌برند.
دیگ لوله آبی، نمونه‌های اولیه (Water tube):
پیشرو مولد بخار مدرن، دیگ لوله آبی بود که توسط جرج بابکوک و استفن ویلکاکس در سال 1867 ساخته شد. آنها این دیگ را دیگ لوله آبی (غیرانفجاری) نامیدند. دیگ‌های لوله آبی از لحاظ ظاهر بسیار شبیه دیگ‌های لوله آتشی بودند،‌ با این تفاوت که آب و بخار با فشار بالا در داخل لوله‌ها و گازهای حاصل از احتراق در خارج از لوله‌ها قرار داشتند. دیگ‌های لوله آبی به دو نوع دیگ لوله مستقیم و لوله خمیده تقسیم می‌شوند.
دیگ لوله آبی (لوله مستقیم):
اولین دیگ لوله آبی، دیگ مستقیم بود که در آن لوله‌های مستقیم با قطر خارجی 4-3 اینچ تحت زاویه 15 درجه به فاصله 8 اینچ از یکدیگر بین دو مقسم .....(ادامه دارد)

تشکیل رسوب:
تشکیل رسوب بر روی سطوح حرارت‌خوار مجاور آب در دیگ بخار، به علت تماس ناخالصی‌های موجود در آب دیگ بخار با سطوح داغ آن می‌باشد.
از میان این ناخالصی‌ها مهمترین آنها عبارتند از: کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و سیلیس (Sio2). کلسیم و منیزیم ممکن است تشکیل نمک سولفات و کربنات را بدهند که نشانگر تشکیل رسوب هستند. وجود کلسیم در آب خام به علت حضور آن به شکل‌های مختلف از قبیل آهک، گچ و ... عمومیت دارد. منیزیم نیز به اشکال گوناگون از منابع زیادی در آب وجود دارد.
یک شکل مشهور آن به صورت سولفات منیزیم MgSo4‌ موجود است. سیلیس که در ماسه و شیشه پیدا می‌شود، تشکیل یک رسوب متراکم، بی‌نهایت سخت و عملاً شیشه‌ای می‌دهد. آبی که تولید رسوب می‌کند، در اصطلاح آب سخت نامیده می‌شود. این سختی موقتی یا دائم و یا هر دو آنهاست. سختی موقتی ممکن است با حرارت دادن آب تغذیه تا 212 درجه فارنهایت در یک گرمکن حذف شود. در این مورد نمک‌هایی که باعث سختی موقت بوده، ته‌نشین می‌گردند. سختی دائم بایستی با تصفیه آب توسط سختی‌گیر‌ها و یا با تصفیه آب در خود دیگر شوند.
در زمینه رسوب بستن سطوح حرارتی دیگ بخار دو ایراد مشخص به شرح زیر .....(ادامه دارد)

خاموش کردن دیگ برای مدتی کوتاه:
جهت خاموش کردن دیگ برای مدت نسبتاً کوتاه مثلاً در شب می‌توان به یکی از دو طریقه زیر عمل نمود:
شیر بخار دیگ را بسته، دیگ و پمپ تغذیه را روی حالت اتوماتیک بگذارید. با این روش در تمام شب فشار داخل دیگ حفظ شده و آماده استفاده در صبح می‌باشد. گرچه در این حالت کارکرد دیگ بخار بدون اپراتور و ناظر انجام می‌گیرد، لیکن این قاعده را باید با شرکت بیمه درمیان گذاشت تا آنها روش شما را تایید کنند.
شیر بخار را ببندید. پمپ را روی کنترل دستی گذاشته و سطح آب را تا نزدیکی بالای شیشه آب‌نما بالا ببرید. این عمل به منظور جبران انقباض حاصل از پایین آمدن دما و فشار می‌باشد. پمپ را خاموش کرده، بگذارید مشعل در فشار 150PSI خاموش شود. کلید پمپ تغذیه و کلید مشعل را روی حالت خاموش بگذارید. وقتی مشعل متوقف شد، باید آن را باز کرده و در حالی که فنجانک سوخت گرم است، آن را تمیز نمایید. اگر این کار در حالت گرم انجام نگیرد، تشعشع و حرارت حاصله باعث خشک شدن و جمع شدن رسوب کربن روی فنجانک سوخت خواهد شد. شیر تغذیه آب را ببندید، چنانچه در طول شب فشار دیگ پایین بیاید، این کار از پر شدن آب داخل دیگ جلوگیری می‌کند. در شروع .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت

مقدمه3
تاریخچه:4
مشخصات کلی شرکت کشت و صنعت گرگان:5
ساختار سازمانی شرکت کشت و صنعت گرگان:5
طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام9
آمار کارکنان شرکت در سال‌های 77.78 به تفکیک11
توضیحی مختصر درمورد سردخانه:12
سیکل زیر صفر:12
سیکل تبرید:12
1) کمپرسور:12
2) سپراتور:12
3) کندانسور:12
4) رسیبل:12
5) اواپراتور:12
6) شیرهای فشارشکن:12
سیکل تونل انجماد:12
سیکل بالای صفر:12
اهداف کارآموزی12
فصل اول12
انواع محصولات و نحوه تولید آن در شرکت12
فصل دوم12
تعاریف و آشنایی با اصطلاحات12
فصل سوم12
سیستم تولید بخار (Steam Generation)12
دیگ لوله آتشی (Fire tube):12
دیگ بخار (Boilers):12
بدنه اصلی دیگ:12
وسایل جانبی:12
محل و شرایط نصب دیگ:12
سیستم هدایت سوخت:12
منبع آب تغذیه:12
شرایط آب تغذیه:12
توضیح مختصری در مورد سختی‌گیرها:12
خوردگی:12
کنترل خوردگی:12
1. انتخاب سوخت:12
خوردگی ناشی از خاکستر سوخت مایع:12
علل ایجاد عیوب در دیگ‌های بخار12
تشکیل رسوب:12
لوله‌کشی عبور بخار:12
دستورالعمل راه‌اندازی دیگ‌های بخار:12
برنامه هفتگی دیگ‌های بخار:12
برنامه ماهانه:12
برنامه فصلی:12
روش‌های تمیزکاری:12
خاموش کردن دیگ برای مدتی کوتاه:12
خاموش کردن دیگ برای مدتی طولانی:12
جدول شماره 112

 



خرید و دانلود گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌خانه شرکت کشت و صنعت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.