مقاله بررسی رشد و عملکرد سه رقم توت فرنگی تحت نسبتهای مختلف پتاسیم به کلسیم محلول غذایی در کشت هیدروپونیک

مقاله بررسی رشد و عملکرد سه رقم توت فرنگی تحت نسبتهای مختلف پتاسیم به کلسیم محلول غذایی در کشت هیدروپونیک

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 7 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

توت فرنگی یکی از مهمترین میوه های مصرفسی در سراسر جهان است که عملکرد و بخصوص کیفیت آن شدیداً تحت تأثیر شرایط محیطی از جمله غلظت عناصر غذایی قرار می گیرد. پتاسیم و کلسیم از مهم ترین عناصر غذایی هستند که بر بسیاری از جنبه های مختلف رشد و نمو و فیزیولوژی گیاهی موثرند. جهت بررسی پاسخ سه رقم توت فرنگی به نسبتهای مختلف پتاسیم به کلسیم آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با 4 تکرار در شرایط آبکشت انجام گرفت. در این تحقیق سه نسبت پتاسیم به کلسیم (200:200، 200:400 و 200:600 میلیگرم بر لیتر) روی 3 رقم توت فرنگی (کاماروسا، سیلوا و پاروس) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افزایش نسبت پتاسیم به کلسیم محلول غذایی تاثیر معنی داری روی شاخص های وزن خشک ریشه، PH و اسیدیته آب میوه، شاخص طعم میوه، طول میوه، تعداد میوه، عملکرد و درصد ماده خشک میوه داشت.

 

مقدمه:

توت فرنگی در میان میوه های مناطق معتدله یک میوه بی نطیر به حساب می آید و به دلیل اینکه میوه های آن غنی از انواع ویتامین و عناصر معدنی است طرفداران زیادی دارد. تغذیه صحیح و بهینه یکی از فاکتورهایی است که بر کمیت و کیفیت تولید توت فرنگی تأثیر بسزایی دارد.  رنج وسیعی از فاکتورهای اقلیمی، شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک، ژنوتیپ و فعالیتهای زراعی بر جذب عناصر غذایی از خاک موثرند. جهت توسعه برنامه های تغذیه ای صحیح برای اپتیمم تولید توت فرنگی، فاکتورهای اقلیمی، زراعی و محیط رشد گیاه بایستی با هم در نظر گرفته شوند که هر جزء چه نقشی را در رشد و نمو گیاه به عهده دارد.

بدون شک کلسیم نقش مهمی در فرایندهای حفظ ثبات ساختاری و کارکردی غشاهای سلولی،ثبات ساختار دیواره سلولی، تنظیم انتقال یون و انتخابی بودن آن و کنترل فعالیت تبادل یونی و همچنین فعالیت آنزیمی دارد (Marschner, 1995). سرعت جذب کلسیم کمتر از پتاسیم است ولی در طول زندگی گیاه ثابت می باشد. هر دو این عناصر نقش عمده ای بر کمیت و مخصوصاً کیفیت تولید محصولات باغی دارند. جهت بررسی نسبتهای مختلف پتاسیم با کلسیم روی رشد و نمو و کیفیت تولید سه رقم توت فرنگی این تحقیق در شرایط کشت هیدروپونیک صورت گرفت.

 



خرید و دانلود مقاله بررسی رشد و عملکرد سه رقم توت فرنگی تحت نسبتهای مختلف پتاسیم به کلسیم محلول غذایی در کشت هیدروپونیک


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.