دانلود مقاله مهارت زندگی

دانلود مقاله مهارت زندگی

 

مشخصات این فایل
عنوان: مهارت زندگی
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 8

این مقاله درمورد مهارت زندگی می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله مهارت زندگی

جهت گیری صحیح نسبت به مسأله
بسیاری از افراد دیدگاه منفی نسبت به مشکل دارند. چنین دیدگاهی حاوی افکار غیر منطقی ،انعطاف ناپذیر و غیر واقعی نسبت به مشکل است که مانع هر گونه اقدام مفید جهت حل مسأله می شود. این افراد هنگام رویارویی با مشکل خود را ضعیف، نالایق، ناتوان و بی لیاقت می شمارند، سعی در اجتناب و فرار از مشکل را دارند و در این رابطه ممکن است سراغ مواد مخدر، الکل و ... بروند. خود را سرزنش می کنند که هر چه بلاست سر من می آید، من بدشانس هستم و یا بدون تفکر و تأمل و بدون ارزیابی پی آمد، شروع به اقدام می کنند.
در این مرحله به فرد آموزش داده می شود که به اصلاح باورهای غلط پرداخته و توانایی شناخت سالم از مشکلات داشته باشد و آنها را به عنوان یک پدیده طبیعی و قابل کنار آمدن .....(ادامه دارد)

اجرای راه حل و بازبینی
در این مرحله به اجرای راه حلی که اولویت دارد و مفید و مناسب است پرداخته می شود و سپس بعد از اجرای راه حل به پیامدهای آن راه حل توجه می شود. چنانچه پی آمد رضایت بخش بود، مشکل حل شده و فرایند حل مسأله پایان می یابد. چنانچه راه حل مؤثر نبود ،فرد باید از راه حل های دیگری که در اختیار دارد استفاده نماید. فرایند حل مسأله زمانی پایان می یابد که دیگر موقعیت برای فرد مشکل آفرین نباشد و فرد به هدف خود که قبلاً تعیین نموده بود رسیده باشد.
در اینجا سئوالی که مطرح می شود این است که اگر اجرای هیچکدام از راه حل ها مؤٍثر نبود چه باید کرد؟ در اینجا باید گفت فرایند حل مسأله مجدداً از ابتدا شروع می شود، احتمالاً اشکالی در جریان هر کدام از مراحل حل مسأله ممکن است وجود داشته باشد. مثلاً ممکن است به خوبی و به دقت تعریف نشده، اهداف غیرمنطقی باشند و ... .....(ادامه دارد)

استفاده از روش بارش فکری به این علت است
- هنگامی که فرد ذهنش را آزاد می گذارد ممکن است به راه حل هایی برسد که در حالت معمول ممکن است اصلاً به آنها نرسد.
- فرد در می یابد که برای حل مشکلات راه حل های بسیار متعددی وجود دارد، چرا که بعضی افراد فکر می کنند فقط یک راه برای حل مشکل وجود دارد و اگر آن راه بسته شود آنان شکست خورده اند. مثلاً دختری که فکر می کند تنها راه خوشبختی موفق شدن در رشته پزشکی است و اگر در آن رشته قبول نشد فرد شکست خورده ای است و چه بسا که افسرده شده و حتی به فکر خودکشی بیفتد. .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله مهارت زندگی

مهارت حل مسأله
مراحل آموزش مهارت حل مسأله
 جهت گیری صحیح نسبت به مسأله
تعریف دقیق مشکل
به دست آوردن راه حل های متفاوت
استفاده از روش بارش فکری به این علت است
ارزیابی و انتخاب راه حل ها
سئوال هایی نظیر:
اجرای راه حل و بازبینی



خرید و دانلود دانلود مقاله مهارت زندگی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.