تحقیق در مورد ترکیب اتمسفر

تحقیق در مورد ترکیب اتمسفر

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 6

 

ترکیب اتمسفر :

اتمسفر یا جو زمین، مخلوطی از گازهای مختلف است که تا ارتفاع ۹۰ کیلومتری از سطح زمین ازت ـ اکسیژن ـ آرگون ـ دی اکسیدکربن و بخار آب از نظر حجم ۹۹/۷۷ در صد آن را تشکیل می دهند. مشاهدات نشان می دهد که تا ارتفاع ۵۰ کیلومتری نسبت اختلاط گازهای اتمسفری باستثناء بخار آب، به طور محسوس ثابت است. اتمسفر دارای جرمی برابر با ۱۰۱۴ ×۵/ ۶تن می باشد.

تغییرات اتمسفر:

▪ تغییرات با ارتفاع :

 

گازهای سبکتر (بویژه هیدروژن ـ هلیوم) اصولاً باید در اتمسفر فوقانی بسیار فراوان باشند. تغییرات اساسی وابسته به میزان دو گاز عمده غیر دائمی یعنی بخارآب و ازن می باشد.

▪ بخار آب :

هوا در بعضی نواحی تقریباً فاقد بخار آب و دربرخی نقاط تا ۴ درصد از نظر حجم خود دارای رطوبت است. ۹۰ درصد از بخار آب در پایین ترین قسمت اتمسفر حدود ۶ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

▪ ازن : عمدتاً در ۱۵ تا ۳۵ کیلومتری از ضخامت اتمسفر، متمرکز می شود. اشعه ماوراء بنفش که لایه های فوقانی اتمسفر را منور می کند سبب تجزیه مولکول های اکسیژن در لایه های بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر می گردد.

تغییرات در ارتباط با فصل و عرض جغرافیایی :

مقدار ازن در روی استوا کم و در عرض های فوق ۵۰ درجه شمالی بویژه در بهار بیشتر می شود. ازن ذخیره شده در طول «شب قطبی» سبب به وجود آمدن یک لایه غنی از آن در اوایل بهار می گردد. مقدار آب دقیقاً وابسته به حرارت است از این رو در عرض های پایین و تابستان ها بیشتر است ولی در بیابانهای مناطق حاره استثنا می باشد.

 

تغییرات با زمان : کمیت هایی از دی اکسیدکربن و ازن در اتمسفر ممکن است مربوط به تغییرات در طی دوره ایی طولانی باشد. دی اکسیدکربن به طور عمده بوسیله کنش ارگانیزم های زنده در زمین و دریا وارد اتمسفر می شود. از منابع کوچک دیگر فساد عناصر اورگانیک در خاک و اشتعال سوخت های فسیل می باشند افزایش میزان دی اکسیدکربن سبب می شود که اتمسفر به مقدار زیاد، انرژی حاصل از خورشید را بگیرد. اگر تغییراتی در اشعه ماوراء بنفش خورشید رخ دهد در ارتباط با آن تغییراتی نیز ممکن است در میزان ازن حاصل آید زیرا ازن هم تابش خورشید و هم تشعشع زمینی را جذب می کند.

با توجه به پراکندگی دما، اتمسفر به لایه های زیر تقسیم می شود:

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید



خرید و دانلود تحقیق در مورد ترکیب اتمسفر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.