گزارش تخصصی چگونگی ازبین بردن رفتارهای نامتعارف دانش آموزم با خانواده ی از هم گسیخته

گزارش تخصصی چگونگی ازبین بردن رفتارهای نامتعارف دانش آموزم با خانواده ی از هم گسیخته

دانلود گزارش تخصصی چگونگی ازبین بردن رفتارهای نامتعارف دانش آموزم با خانواده ی از هم گسیخته بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 17

دانلود گزارش تخصصی معلمان,راهکارها,پیشنهادات,گزارش تخصصی فرهنگیان,

این گزارش تخصصی جهت ارائه برای ارزشیابی و کسب امتیاز کامل و همچنین جهت ارائه به عنوان تحقیق ارتقاء شغلی بسیار کامل میباشد

 چکیده :

خانواده اوّلین پایه گذار شخصیّت و ارزش های فکری است که نقش مهمّی در تعیین سرنوشت ، سبک و خط مشی آینده ی فرد دارد.هیچ کس  در خانواده از تأثیرات نامطلوب طلاق گریزی  ندارد . طلاق* و جدایی والدین پدیده ای ناخوشایند و نامطلوب است که غالباً پس از یک دوره کشمکش  و درگیری های شدید خانوادگی به وقوع می پیوندد . علاوه بر فشارهای روانی که در پی کشمکش های فزاینده ی والدین طلاق بر کودک تحمیل می گردد ، فشارهای روانی دیگری نیز به عنوان  پیامد های جانبی طلاق وجود دارد که گاه مجموع این فشارها می تواند کودک را به مرز بیماری های اعصاب و روان ، ناهنجاری های** رفتاری*** ،  ناسازگاری های اجتماعی و عاطفی نیز بکشاند . اولین سال های طلاق پرتنش ترین سال برای والدین است ، زیرا با بسیاری از مشکلات تازه و دشواری های مربوط به امورمالی و خانوادگی مواجه اند اکثر اوقات در چنین شرایطی خود پنداره ی والدین دچار تزلزل می شود و احساس اضطراب ، افسردگی ، خشم ،  طردشدگی و ناتوانی وبی کفایتی در برقراری روابط پر معنا به وجود می آید . این احساسات همانند امواجی حریم روانی و عاطفی کودک را متأثر  می سازد و کودک علاوه بر شرایط جدید والدین ، ناچار به تحمل   پدیده های جانبی طلاق نیز خواهد بود. سالهاست که در مدرسه ی ابتدایی مشغول به تدریس هستم  . متأسفانه در این مدّت  با شاگردان مشکل دار بسیاری  مواجه بودم و هر سال با تجربه بیش از قبل سعی در رفع یا کاهش آن نموده ام . امسال هم مثل هر سال از بین 36 نفر دانش آموزم حدود ده نفر آن ها  دارای مشکل ضعیف یا حاد بودند که در پی رفع نسبی هر یک برآمدم . شرح یکی ازموارد به این صورت بود . شکوفه دختری بی نظم و حواس پرتی بود که با انجام حرکات ناشی باعث اذیّت و آزار دیگران بود  . من پس از مشاهده و مصاحبه با دیگران متوجّه از هم گسیختگی خانواده و محیط زندگی او شدم و با صحبت با مادر و نامادری او و دیگران در پی رفع ناامنی و ترس و اختلالات رفتاری و اخلاقی او بر آمدم . پس از مطالعه و بررسی  و همفکری باهمکاران و دیگران و درپیش گرفتن روش های مناسب موفّق به کاهش اختلالات رفتاری و اخلاقی او شدم .  

  مقدمه :

کودکان 7 تا 10 ساله ، روش های دفاع ، تأثیر و برداشت متفاوتی نشان می دهند . این کودکان با انکار و رویا ، به مقابله با این پدیده برمی خیزند ، درد می کشند و غم فراوان خود را آشکار می کنند . ( حسین نژاد ) بعضی از کودکان خود را باعث و بانی طلاق والدین می دانند ( کولمن ص 13 )  و چون در خانواده صحبتی در این رابطه    نمی شود ، کودک روز به روز درتخیلات وهم آمیز فرو می رود و این ترس و نگرانی و ناامیدی خود را با شب اداری یا دروغ گفتن و اذیّت و آزار دیگران و ترس های واهی و... نشان می دهد .  یکی دیگر از عوامل روانی که باعث دروغ گفتن کودک   می شود ، احساس تحقیر است ، بخصوص  اگر در مدرسه و خانواده مورد نکوهش و سرزنش متعدد قرار بگیرد ، این حالت با شدت بیشتری بروز می کند. کودکی که مورد تحقیرو اهانت واقع شود و به شخصیتش ضربه وارد آمده است ، تلاش می کند تا از  هر راهی که می تواند ،خود را نشان بدهد ،کاری کند که اعضای خانواده و احیانأکسانی دیگر ،به وی توجّه کنند ، او را به حساب بیاورند و به شخصیتش اعتراف کنند . یکی دیگر از علل دروغ گویی اطفال ترس از مجازاتهاست . بدیعی است هر قدر مجازات خشن تر باشد ،ترس زیاد تر و اصرار کودک در دروغ بیشتری خواهد شد . یکی از مهمترین عوامل پرورش فطرت راستگویی در کودکان ،محیت خانواده است . جایی که پدران و مادران راستگو هستند و پیرامون دروغ و خلاف حقیقت نمی گردد، طفل طبعاً به راه درستی می رود  و راستگو  بار می آید و به آسانی می تواند موانعی را که به فراوانی در سر راهش پیدا می شوند ، بر طرف کند . برعکس ، جایی که پدران و مادران خود دروغ می گویند و به این خوی ناپسند معتاد هستند ، قطعاً طفل با خلق ناپسند دروغگویی رشد می کند .(‌شفیع زاده )   بدون شک دانش آموزی که در یک خانواده از هم گسیخته به سر می برد و اختلاف و مشاجرات والدین امنیت خاطر و سلامت عاطفی او را به هم می زند ، افت تحصیلی و کاهش علاقه به درس و مطالعه خواهد داشت .تجربه  نشان داده است که معلمان در آگاه کردن والدین وکنترل رفتار آنان ، نقش تعیین کننده ای ایفا می کند‌ ( ملکی)  و معلّم حافظ اسرار دانش آموز است . *  طلاق یعنی جدا شدن از قید نکاح ، رهایی از زناشویی   **  ناهنجار یعنی کج وناهموار ، زشت و ناپسند ، بی قاعده ***  رفتار یعنی روش ، رفتن ، طرز حرکت ، طرز عمل  ( برگرفته از فرهنگ عمید)  

بیان  مسأله :

در اوائل مهر ماه 90 یکی از اولیا ، که به واسطه ی همکاری فرزندش به کلاسم آمده بود ، به مدرسه مراجعه کرد و از      دانش آموز دیگرم که همسایه آن ها بود ، شکایت کرد که بی موقع به در خانه آن ها می رود و مزاحم استراحت آن ها و ناسازگار با فرزندش است و...... من به علل زیر اوّل با مسأله بی تفاوت برخورد کردم: 1-  تراکم بیش از اندازه ی کلاسم ، 34 دانش آموز که بعد ها 36 نفر شد (که هر یک از  دانش آموزانم به علّت تک یا دو فرزندی در خانواده و با فرهنگ های مختلف و پس از چهار ماه دوری از مدرسه به محیط مدرسه وارد شده بودند و بعضی از آن ها دارای مشکلاتی از قبیل رفتاری ، روحی ، اجتماعی ، خانوادگی ، اقتصادی ، فرهنگی و جسمی بودند .) 2-  عدم شناخت تک تک آن ها 3-  همین طور به علّت مشکلات مدرسه ( بلاتکلیفی در نقل و انتقال به مدرسه نوساز دیگر ). ولی پس از  چند هفته  با مراجعه دوباره همان اولیاء و نامادری و شکایت دیگردانش آموزان و مشاهده عدم تعادل در رفتار او ،  بر آن شدم تا روی رفتار و اعمال او  بررسی نمایم .



خرید و دانلود گزارش تخصصی چگونگی ازبین بردن رفتارهای نامتعارف دانش آموزم با خانواده ی از هم گسیخته


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.