تحقیق درباره کسبه

تحقیق درباره کسبه

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:14
فهرست و توضیحات:

اصل، شفافیت اقتصادی و اطلاعات است و گزارشگری مالی و نبود اقتصاد زیرزمینی و تمرکز تمام عملیات پولی مردم و فعالان اقتصادی و دستگاه‌های دولتی در حساب‌های بانکی است و بعد خوداظهاری و گزارشگری مردم به دولت در راستای ابراز مالیات واقعی است و دولت هم با دسترسی به حساب‌های بانکی، می‌تواند کنترل لازم را انجام دهد.
• هر فعال اقتصادی می‌کوشد مالیات را به مصرف‌کننده منتقل کند، چراکه خودش یک انتظار سود دارد و در اینجا دولت باید ابزارهایی را پیش‌بینی کند که مانع این انتقال شود.
• برای کنترل این متخلفان، سیستم مالیات بر خرج تعریف شد؛ یعنی مالیات بر درآمد را به دو بخش تقسیم کردند؛ یک بخش را به عنوان مالیات بر درآمد از شرکت‌ها حقوق می‌گرفتند و بخش دیگر را مالیات بر خرج می‌گرفتند.
• به مرور که کشورهای دنیا این دو شیوه را آزمودند، به این نتیجه رسیدند که مالیات بر ارزش افزوده بهتر پاسخ می‌دهد.
• در نتیجه بر اثر افزایش نقش مردم مطالبات آنان نیز از دولت‌ها زیاد می‌شود، بنابراین دولت باید پاسخگو باشد. ما در بحران مالی آمریکا دیدیم که وقتی دولت قصد کمک مالی به برخی نهادها را داشت، اعتراض مردم به عنوان پرداخت‌کنندگان مالیات بسیار مورد توجه واقع شد.
• تا سال 1380 نرخ مالیات 55 درصد بود که شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر حقوق بود. لایحه مالیات بر ارزش افزوده سال 1386 در دولت تصویب شد و از آن سال تا سال 1387 این لایحه بین دولت و مجلس در حال حرکت بود.
• یکی هم اصلاح قانون مالیات بر درآمد و کاهش نرخ مالیات از 55 درصد به 25 درصد بود که قانون مالیات بر ارزش افزوده در آن سال به تصویب مجلس نرسید، ولی در سال 86 مجلس هفتم این لایحه را تصویب کرد.
• مزایا و محاسن استفاده از روش مالیات بر ارزش افزوده عبارتند از:
1. ساختار اقتصادی کشور را تصحیح می‌کند.
2. شفافیت اطلاعات را الزامی می‌کند.
3. انضباط مالی را الزامی می‌کند.
4. وقتی مردم مالیات می‌دهند، مطالباتشان از دولت را حس می‌کنند و توقع از دولت زیاد می‌شود و دولت هم باید پاسخگو باشد.
• اما عیب‌هایی هم دارد، بار نخست که این روش اجرا می‌شود، یک اثر افزایشی روی قیمت‌دارد، ولی این مثل یک دارویی است که به یک بیمار می‌دهیم.
• از سوی دیگر، وقتی می‌گوییم اقتصاد زیرزمینی 60 درصد اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد، یعنی فعالان این عرصه افراد ثروتمندی هستند و به دنبال این ثروت، از نفوذ چشمگیری هم در دولت‌ها و هم در مجالس برخوردارند و چون در معادلات سیاسی پول‌هایی خرج می‌کنند، بنابراین، در تصمیم‌گیری‌ها نقش مؤثری بازی می‌کنند.

• سال گذشته در خانه صنعت در سمیناری که آقای رئیس‌جمهور هم حضور داشتند، طوماری امضا شد که در آن نوشته شده بود: «مالیات بر ارزش افزوده؛ ضد تولید». آقای رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که من مالیات نمی‌خواهم، نمایندگان مجلس هم اینجا نشسته‌اند و اصلا این لایحه حذف شود.
• اما وقتی عمق مسأله را ‌دید و از آنجا که پایه‌های اصلاحات اقتصادی تصحیح روش مالیاتی است، از ادامه روند تصویب این لایحه حمایت کرد و تنها دستور داد که نرخ 7 درصد را به 3 درصد کاهش دهند.
• نرخ مالیات حقوق بین 10 الی 30 درصد است. کارمندی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ماهی 250 هزار تومان مالیات می‌دهد و کسی که پانصد هزار تومان دریافت می‌کند، در حدود 35 هزار تومان مالیات و یک ساعت که اضافه‌کاری می‌کند، باید مالیاتش را پرداخت کند؛ یعنی بیشتر بار و فشار نظام مالیات کنونی روی دوش کارمندان و کارگران است که می‌توانند از زیر بار مالیات فرار کنند و از سوی دیگر، مانند صاحبان مشاغل آزاد نیز نمی‌توانند همزمان با تورم، دریافت‌های خود را افزایش دهند. پس اگر قرار است دولت یا مجلس دلش برای کسی بسوزد، باید اول به فکر حقوق‌بگیرها باشد.
• ت خرداد ماه برای بیشتر کالاها 4 درصد مالیات پرداخت می‌کرده‌اند. برای کالاهایی مثل نوشابه، 11 درصد مالیات تجمیعی پرداخت می‌شده است و همین ‌طور برای بنزین، سیگار و... ولی این روی فاکتور یادداشت نمی‌شده است و خریدار گمان می‌کرده که تمام این پول را بابت مثلا خرید نوشابه به کارخانه پرداخته است. در روش ارزش افزوده آن 4 یا 7 یا 11 درصد مالیات تجمیعی گذشته حذف شده و تنها 3 درصد مالیات گرفته می‌شود. تنها فرقی که دارد، این است که این بار مردم آگاهانه این مالیات را می‌پردازند و بنابراین باید کالاهایی همچون نوشابه که مالیات‌هایی با نرخ‌های بالاتری از آنها گرفته می‌شود، ارزانتر شوند و بنابراین باید به مردم اعلام می‌شد که به جای 4 درصد مالیات گذشته، باید 3 درصد پرداخت کنند.
• مخالفان اصلاحات اقتصادی آمدند گفتند که عده‌ای کد فروشی می‌کنند. وزیر دارایی نیز در سال 82 اصلا اجرای عملیات کد اقتصادی را متوقف کرد که البته از سال 82 تاکنون، هیچ نماینده‌ای از وزیر دارایی نپرسید چرا قانون مالیات را اجرا نکردید. چون آن اقتصاد زیرزمینی که وزیر را مجبور کرد کد را به رغم این که در قانون بود، متوقف کند، آنقدر قدرت دارد که نمی‌گذارد نماینده مجلس هم اعتراض کند.
• هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته همچون کشورهای اروپایی و آمریکا، تقلب‌های مالیاتی وجود دارد، ولی هنر آنها این است که نخست کشف تقلب می‌کنند، دوم این که جریمه‌هایی که برای متخلفان وضع می‌شود، بسیار سنگین است و 10 تا 50 درصد ارزش کل معامله است.



خرید و دانلود تحقیق درباره کسبه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.