تحقیق درباره توسعه بانکداری اسلامی

تحقیق درباره توسعه بانکداری اسلامی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:35
فهرست و توضیحات:

توسعه بانکداری اسلامی

مدیر عامل بانک توسعه صادرات

تفاوت رفتار داخلی و خارجی بانک‌های ایرانی اساس توسعه بانکداری اسلامی

منظور از برخورد فعال‌تر چیست؟

می‌توان به جای تکیهء صرف بر روابط حقوقی مبتنی بر قرض که گاهی در تطبیق آن با مشکل مواجهیم، بیش‌تر به روح مشارکتی بانکداری اسلامی‌تاکید کرد چنانچه مفهوم و تعریف بانکداری اسلامی‌ را در حوزه‌های وسیع‌تری از نظام بدون ربا تعریف کنیم و برای مثال عملیات بانکی را با معیارها و موازین اقتصاد اسلامی ‌نظیر عدالت و کارآیی در قالب طرح‌های تولیدی و مدیریت پروژه تطبیق دهیم و بازخوانی کنیم در این صورت تعریف و انطباق آن با استانداردها و موازین بین‌المللی راحت‌تر و با منطق قوی توام خواهد بود. برای مثال در بررسی اعتبار خریدار و تعامل با طرف خارجی به نفس کار و فعالیت اقتصادی می‌توان تاکید کرد و به جای رابطهء حقوقی مبتنی بر وام می‌توان در چارچوب سرمایه‌گذاری مستقیم و کسب حقوق مالکانه رفتار کرد که به راحتی با منطق بانکداری اسلامی ‌استاندارد قابل تطبیق است.

روش‌های سرمایه‌گذاری بانک توسعهء صادرات در کشورهای هدف خارجی از روش‌های زیر تبعیت می‌کند:

1- سرمایه‌گذاریمستقیم در کشورهای هدف (FDI) Foreign Direct Investment : به معنی تاسیس شرکت یا کارخانه در کشور هدف به تنهایی یا همراه با یک کشور خارجی به منظور تولید، تجارت و....

2- سرمایه‌گذاری مشترک خطر پذیر (Joint Venture) در کشورهای هدف: به معنی شراکت با اشخاص خارج از کشور و سرمایه‌گذاری در تحقیقات، تکنولوژی‌های نوین و صنایع با ریسک بالا و... در کشورهای هدف.

3- طرح‌های اعتبار خریدار (BuyersCredit) : اجرای طرح‌های صدور خدمات فنی و مهندسی و تاسیس کارخانه در کشورهای هدف به نحوی که صدور کالای صرف نباشد.

4- پیمانکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی (EPC) Engineering Procurement Construction طرح‌هایی که مطابق آیین‌نامهء حمایت از صادرکنندگان جزو دستهء صدور کالاهای خدمات فنی و مهندسی طبقه‌بندی می‌شوند.

5- طرح‌های سرمایه‌گذاری در قالب:

BOT (Build Operation Transfer) BOO (Build Operation Own)
Buy Back در کشورهای هدف: سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف به نحوی که امکان بازگشت سرمایه وجود داشته باشد.

آیا در مجموع، امکان انطباق بانکداری اسلامی، با بانکداری متعارف وجود دارد.در بحث‌هایی که در سال‌های اخیر در مجامع بانکی یا کارگروه‌های ویژه، مطرح شده، مهم‌ترین دغدغه این بوده است که عملیات بانکی ما، هم انطباق با شرع داشته باشد و هم منطبق با استانداردهای بین‌المللی باشد.

بعد سوم در مطالعات مذکور این بوده که عملیات بانکی از کارآیی لازم برخوردار باشد تا برای ما قدرت چانه‌زنی لازم را ایجاد بکند.

این تلاش‌ها به نتیجه‌ای هم منتهی شده است؟

کارگروهی که در وزارت اقتصاد تشکیل شده در نظر دارد تا سه بعد یاد شده را در عملیات بانکداری اسلامی ‌اجرایی کند. بر این اساس بود که پیشنهاد شد بانک‌ها تفکیک شوند تا ساده‌تر، واقعی‌‌تر و شفاف‌تر عمل بکنند در این صورت در تعاملات بین‌المللی نیز می‌توانند مفیدتر و موثرتر رفتار کنند.

آقای دکتر، چه تفاوتی میان نگاه بانک‌های داخلی با موسسات بانکی کشورهای اسلامی‌که براساس بانکداری اسلامی‌رفتار می‌کنند وجود دارد.

بانک‌های اسلامی‌عموما از منطق بانکداری بدون ربا پیروی و بر اساس عقود اسلامی‌عمل می‌کنند اگرچه تفاوت‌هایی نیز از لحاظ نوع عقود وجود دارد.



خرید و دانلود تحقیق درباره توسعه بانکداری اسلامی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.