دانلود مقاله تاریخچه شهر کاشمر

دانلود مقاله تاریخچه شهر کاشمر

 

مشخصات این فایل
عنوان:تاریخچه شهر کاشمر
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 40

این مقاله در مورد تاریخچه شهر کاشمر می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله تاریخچه شهر کاشمر

مقدمه
کاشمر و نام مکانهای اصلی
نام اصلی این شهر ترشیز است و جغرافیانویسان اسلامی به صورت طرتبت و بعد ها ، ترتیش و ترشیس نگاشته اند . در گذشته ، این شهر جزو ولایتی بود به نام بوشت و یا یوشت که غیر از ترشیز ، شهر معروف دیگر آن کندر بوده است.
در سال 520 ه.ق این شهر توسط سلطان سنجر سلجوقی محاصره و غارت شد و پس از تاریخ ، یکی از مراکز مهم فرقه اسماعیلیه گردید. پس از آنکه فرقه اسماعیلیه توسط هولاکوخان از بین رفت ، این شهر دوباره رونق یافت ، لیکن در قرن هجری ، بار دیگر این شهر توسط امیر تیمور گورکانی ویران شد......(ادامه دارد)

آثار باستانی و دیدنی
قلعه آتشگاه
این قلعه در دوازده کیلومتری شمال غربی کاشمر واقع شده است و از حجاری ها و تصاویر مختلف موجود در آن چنین بر می آید که سابقاً بنای بااهمیتی بوده است . در جوار آتشکده ، غاری بزرگ وجود دارد که نزدیک در ورودی آن پیکره یک سرباز سواره با نیزه : حجاری شده است و از آثار دوره ساسانی می باشد......(ادامه دارد)

بزرگان و دانشمندان و شاعران :
اهلی ترشیزی
اهلی از شاعران قرن دهم هجری است که تصادفاً با اهلی شیرازی هم عصر بوده است. اهلی را عموماً از ترشیز خراسان دانسته اند و او را به حلاوت گفتار و شیرینی اشعار ستوده اند ، به هر حال اهلی از جمله شعرایی است که در دربار سلطان حسین میرزا و در دستگاه امیر علیشیر نوایی در هرات گرد آمده بودند از این روی وی از حیث طرز فکر و مشرب مقلد شاعران این دربار بوده است وفات اهلی را در سال 934 ه . ق نوشته اند . از وست:
چو آیم جانب کوی تو صد منزل یکی سازم
                                                              وگر بیرون روم در هر قدم صد جا کنم منزل
.....(ادامه دارد)

عمید الملک کندری
طغرل بیک سلجوقی که در سال 439 ه.ق با جلوس خود ، سلطنت آل سلجوقی را اغاز کرد، مدت بیست سال از بیست و شش سال سلطنت خود را بر کفایت و کاردانی وزیری دانشمند تکیه داشت که عمید الملک خوانده می شد.
عمید الملک در وزارت طغرل همان شهرت و موقعیتی را دارا بود که بعد ها نظام الملک در سلطنت بقیه آل سلجوق مانند الب ارسلان و ملکشاه. ایت دو وزیر بزرگ هر دو از روستازادگان خراسان بودند عمیدالملک از کندر ترشیز و نظام الملک از نوغان توس النهایه از جهت اعتقادی و سیاسی تجانسی با هم نداشتند ، عمید الملک در مذهب حنفی تعصب می ورزید و نظام الملک در مذهب شافعی ، نظام الملک در خدمت شاخه شرقی و عمید الملک ، نخست در خدمت شاخه غربی سلاجقه آغاز به کار کردند.
عمید الملک اگر چه به عمر ، کم زیست و در هنگامی که به قتل رسید چهل و چند سال بیشتر نداشت لیکن نیمی از همین عمر کوتاه را وزارت داشت و هم در طول دوران وزارت خود از خدمت به زبان و ادب فارسی باز نایستاد.....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله تاریخچه شهر کاشمر در پایین آمده است.

1-مقدمه
2-تاریخ کاشمر
3-رجوع تاریخ
4-سرو کاشمر
5-نقشه جابجایی شهر
6-مقبره یا برج علی آباد
7-مناره فیروز آباد  
8-قلعه آتشگاه
9-مسجد جامع کاشمر
10-باغمزار و امام زاده سید حمزه
11- امام زاده سید مرتضی
12- مقبره مدرس
13- دیگر آثار و مزارات
14- آدرس مکانها
.....(ادامه دارد)

 



خرید و دانلود دانلود مقاله تاریخچه شهر کاشمر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.