تحقیق درباره آشنایی با وضعیت حمل ونقل دریایی

  تحقیق درباره آشنایی با وضعیت حمل ونقل دریایی

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 22 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

سهم حمل و نقل دریایی در جابجایی کالا ها در تجارت بین المللی حدودا 90 درصد کل این تجارت را تشکیل می دهد این میزان  به لحاظ تناژی حدودا شش میلیارد تن از انواع کالا ست که تقریبا یک سوم آن را کالاهای نفتی و یک سوم آن را کالاهای خشک  و فله و بقیه را کالاهای غیر فله تشکیل می دهند. با توجه به احراز چنین درصدی از جابجایی کالا در تجارت جهانی اهمیت  تجارت و حمل و نقل دریایی بعنوان دو بخش جدا نشدنی قابل بررسی است. بنظر می رسد که ارائه خدمات کارامد در  حمل و نقل دریایی از پارامتر های لازم  و تاثیر گذار در انجام تجارت موفق بین المللی است.  بررسی روند توسعه تجارت نمانگر توسعه همزمان چنین حمل و نقلی است ،  حمل و نقل کارآمد بطور یقین باعث افزایش تجارت بین المللی خواهد شد پارامتر های موثر بر چنین حمل و نقلی متاثر از مقررات و ضوابط حاکم  حمل و نقل و همچنین حاکم بر خدمات جانبی که به نحوی بر هزینه های حمل و نقل اثر گذار خواهد بود می باشد. بنابر این حمل ونقل را می توان بعنوان ابزار اصلی توسعه تجارت بین المللی و تامین نیازهای گوناگون فعالان اقتصادی معرفی نمود.  توسعه ظرفیت حمل با  توسعه جابجایی کالا تقریبا از روند یکسانی برخوردار بوده است  لیکن هزینه های حمل و نقل هنوز بعنوان بخش قابل توجه ای از قیمت تمام شده کالا را برای مصرف کننده  در بر دارد ، این هزینه ها در کشور های در حال توسعه به دلیل خلاء  موجود در تاسیسات زیر بنایی و همچنین تجهیزات لازم در ارائه سرویس های سریع و به موقع که می بایستی در خدمت حمل و نقل باشد ناشی می گردد. کشور های در حال توسعه به طور معمول نرخ بالاتری برای حمل محمولات خود بصورت درصدی از ارزش وارداتی سیف شامل هزینه کرایه و بیمه را می پردازند همچنین هزینه های حمل و نقل زمینی و عوارض  ترانزیت  کالا و سایر هزینه های مربوطه در این کشور ها بسیار گران تر از کشور های توسعه یافته می باشد.

بر اساس برآورد آنکتاد هزینه های باربری به کشور های در حال توسعه محصور شده توسط خشکی حدودا 16 درصد و برای سایر کشور های در حال توسعه حدودا 11 درصد ارزش واردات آنها را تشکیل می دهد چنین هزینه ای  که بر ورادات کالا بوسیله حمل و نقل تحمیل می شود فشار مضاعفی را بر  تجار خواهد گذاشت و اثرات نامطلوبی را بر تجارت جهانی بهمراه خواهد داشت.

آنکتاد همچنین تحلیلی بر  فاکتور های تاثیر گذار بر نرخ حمل و نقل  که عبارتند از نرخ باربری دریایی ،حقوق عوارض بندری و هزینه حمل و نقل زمینی است را ارائه نموده است.

آنکتاد با بررسی های انجام داده  در بخش نرخ حمل و نقل دریای  به این نتیجه رسیده است که نرخ چنین حمل و نقلی برای کشور های  در حال توسعه که حدودا 65/8 درصد ارزش سیف کالای وارداتی است   دو برابر کشور های توسعه یافته است که نرخ حمل آن تنها 4/4 درصد ارزش کالای سیف واراتی آن را تشکیل می دهد. اصلی ترین علت بالا بودن نرخ حمل در کشور های در حال توسعه انحصارات دولتی است که در این بخش اعمال می شود.



خرید و دانلود   تحقیق درباره آشنایی با وضعیت حمل ونقل دریایی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.