مقاله بررسی امنیت کامپیوتری و شبکه ای

مقاله بررسی امنیت کامپیوتری و شبکه ای

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 7 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی و مقدمه :

امنیت کامپیوتر و شبکه یا امنیت فضای تبادل اطلاعات مقوله­های مهمی هستند. ولی به ندرت میزان حفاظت از داده­ها و  دارایی­های اطلاعاتی شهروندان، شرکتها یا حکومت کافی و وافی است. زیرساخت شبکه، مسیریابها، کارگزاران نام و سوئیچهایی که این سیستمها را به هم متصل می­کنند، نباید از کار بیفتند و گرنه کامپیوترها نمی­توانند دقیق و مطمئن با هم ارتباط برقرار کنند. در اینجا پرسشهای متعددی مطرح می­شوند: دقیقاً زیرساخت چیست، در برابر چه تهدیدهایی باید ایمن شود و چگونه می­توان حفاظت را با هزینه بهینه فراهم کرد. ولی مبنای همه این پرسشها این است که چگونه سیستم امن را تعریف کنیم.

امنیت چیست؟ واضح است که امنیت چیز خوبی است، و همه این

را تأیید می­کنند ولی افراد کمی آن را دقیق و یا حتّی نادقیق تعریف می­کنند. این مقاله سعی دارد به این مهم بپردازد.

نیازمندیهای امنیت

تفاوتهای میان نیازمندیهای یک دانشگاه و یک سازمان نظامی که کارهای رمزنگاری انجام می­دهد را در نظر بگیرید. تفاوت اصلی در نحوه به اشتراک گذاردن اطلاعات است. دانشگاه نتایج پژوهشها ( مقاله، گزارش و ...) را در اختیار عموم قرار می­دهد. از طرف دیگر سازمان نظامی به محرمانگی اهمیت ویژه­ای می­دهد. نه تنها سازمان مایل به افشای نحوه شکستن الگوریتمهای رمز نیست،  بلکه حتی نمی­خواهد دیگران از شکسته شدن الگوریتم رمز آگاه شوند. بنابراین امنیت معنای ثابتی ندارد و این نیاز به تعریف امنیت را گوشزد می­کند.

هنگامی که سازمانی بخواهد سیستمهای خود را امن کند باید نخست نیازمندیها را مشخص کند. دانشگاه نیاز به حفاظت از سلامت داده­ها و تا حدی محرمانگی آنها- مانند نمرات- دارد. ضمناً ممکن است نیاز به دسترس­پذیر بودن سیستم از طریق اینترنت برای دانشجویان و استادان داشته باشد. در مقابل سازمان نظامی به محرمانگی کلیه کارهای خود تأکید دارد. سیستمهای آن نباید از طریق شبکه در دسترس باشند. سلامت داده­ها نیز مهم است ولی نه به اندازه محرمانگی آنها،  یک سازمان نظامی ترجیح می­دهد داده­ها از بین بروند تا اینکه افشا شوند.



خرید و دانلود مقاله بررسی امنیت کامپیوتری و شبکه ای


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.