گزارش کارآموزی ایران خودرو

گزارش کارآموزی ایران خودرو

 

 

دانلود گزارش کارآموزی ایران خودرو

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 103

 

 

 

عناوین فصل ها و بخش هایی از متن:

فصل 1

معرفی محل کار آموزی و شناسایی فعالیتهای تخصصی آن

1-1) معرفی نمایندگی شرکت ایران خودرو ایذه

نمایندگی شرکت ایران خودرو ایذه در سال 1385 در پی توافقات شرکت ایران خودرو و استانداری خوزستان و همچنین فرمانداری ایذه  تشکیل شد. با تأمین 15 هکتار زمین در جوار شهر ایذه ( با پیش بینی استقرار بیش از 30 نفر از متخصصین شهرستان ایذه و با محوریت اشتغال صنعت خودرو ) در 10 کیلومتری جاده ایذه – اصفهان فعالیتهای خود را آغازکرده است. کلیه امکانات زیر بنایی ( برق ، گاز ، مخابرات ) در حد مناسب تأمین گردیده است. در حدود 2 واحد مسکونی برای استقرار کارکنان شرکت احداث گردیده است .

سالن نمایشگاه با زیر بنای 450 متر مربع جهت بازدید مشتریان عزیز هموار گردیده است.

فصل 2  فعالیتهای انجام شده و مسئولیتهای که بر عهده داشته ­ام

با توجه به جایگاه مناسب شرکت از لحاظ تولید نرم­افزار و استفاده مناسب از کارآموزان در راستای هدف ارتباط صنعت با دانشگاه، وظیفه طراحی نرم­افزار جامع اطلاعاتی پرسنل خدماتی بر عهده من بود.بنا به درخواست مسئولین مربوطه برنامه فوق باید با قابلیت­های ویژه­ای همچون قابلیت اجرا بر روی شبکه، طراحی با C#، گزارش گیری­های کامل و تهیه چارتهای لازم و ... طراحی می­گردید. با توجه به اینکه طراحی نرم­افزار باید اصولی می­بود لذا متد RUP را در طراحی نرم­افزار انتخاب کردم که با استقبال مسئول کارآموزی و همچنین واحد طرح و برنامه مواجه شدم. البته با توجه به کمبود وقت سعی کردم تا سریعتر به مرحله طراحی و تولید نرم­افزار بپردازم. در راستای تولید نرم افزار فوق خلاصه فعالیتهای زیر انجام شد که شرح این فعالیتها در فصل بعد آمده است.

برگزاری چندین جلسه با مسئول کارآموزی جهت روشن شدن برنامه درخواستی.آشنایی با قوانین شرکت و قوانینی که باید در طراحی نرم افزار در نظر گرفته می­شد.برگزاری جلسه با مسئولین طرح و برنامه جهت مشخص نمودن سازگاری برنامه با شبکه و گرفتن مشاوره­های لازم جهت رفع مشکلات احتمالی آتی نرم افزار.مشخص کردن ورودی­ها و خروجی­های نرم افزار مذکور.تهیه Document برای مسئول کارآموزی و واحد طرح و برنامه و رفع اشکالات در طراحی برنامه.طراحی Use Case Diagram از برنامه مورد تقاضای شرکت.طراحی فرم­های اولیه برنامه و مشخص کردن نحوه ورود اطلاعات در برنامه و خروجی­های درخواست شده در برنامه.بررسی فرم­های اولیه با مسئول مربوطه و واحد طرح و برنامه و رفع اشکالات و کاستیهای احتمالی در همان ابتدای طراحی نرم افزار.بررسی و انتخاب نوع بانکها، نوع برنامه، نوع پلتفرم، و کمک گرفتن از واحد طرح و برنامه جهت سازگار کردن برنامه با سیستم و برنامه­های موجود در شرکت.مطالعه بانک­های اطلاعاتی Access و بررسی مزایا و معایب آن و نحوه بهینه کردن استفاده از این بانکها.مطالعه بر روی برنامه­های تحت شبکه و نحوه طراحی آنها با C#.Net و بررسی محدودیتها و ارائه راه کارهای مناسب جهت اجرای مناسب و بهینه برنامه بر روی شبکه.مطالعه دستورات SQL مورد نیاز . نحوه و مکان مناسب بکارگیری این دستورات.مطالعه مفاهیم شئ­گرایی در C# و نحوه پیاده سازی این مفاهیم.بررسی الگوریتمهای مورد نیاز و ارائه راه­کار مناسب و بهینه جهت پیاده سازی این الگوریتمها.بررسی توابع و کلاسهای مورد نیاز برنامه و مشخص کردن ورودیها و خروجیهای هر تابع.کد نویسی مناسب برای هر تابع و کلاس همراه با کامنت گذاری مناسب جهت مشخص نمودن ورودیها و خروجیها و کار هر تابع.استفاده مناسب از امکانات .NET 2 همچون Validator ها در طراحی برنامه.ایجاد کدهای مناسب برای ورود، ویرایش و حذف اطلاعات در قسمتهای مختلف برنامه.ایجاد Eventها و پیغام­های مناسب جهت جلوگیری از سردرگمی کاربر و راحت شدن کار کاربر.

فصل 3 شرح کامل فعالیتهای انجام شده

با توجه به بزرگ بودن شرکت و اهمیت مدیریت منابع و از طرف دیگر وابستگی مدیریت به گزارش گیری مناسب و نرم افزارهای مناسب جهت گزارش گیری و همچنین جایگاه ممتاز شرکت در زمینه IT و حساسیت موضوع، در چند روز اول مسئول کارآموزی سعی کرد تا کارهایی که باید انجام دهیم را مشخص نمایید. در این راستا وی با صبر و شکیبایی با برگزاری جلسات متعدد و موظف کردن کارمندان در جواب به سئوالاتم نسبت به آشنایی با محیط و مشخص شدن کارهایی که باید انجام دهم اقدام نمود.

برنامه­ای را که من باید طراحی می­کردم برنامه جامع بانک اطلاعاتی پرسنل خدماتی شرکت بود. با برگزاری چند جلسه با مسئول کارآموزی ورودی­ها و خروجی­های برنامه مشخص شد. چون حساسیت کار زیاد بود و کار باید اصولی انجام می­شد، متد RUP را در طراحی نرم­افزار برگزیدم و نسبت به تهیه Use Case Diagram اقدام نمودم. البته با توجه به اینکه این دیاگرام­ها زیاد برای اشخاص مختلف قابل فهم نبود، لذا نسبت به ایجاد یک Document از ورودیها و خروجی­های برنامه اقدام نمودم که آنرا در پیوست گزارش آورده­ام.

پس از نشان دادن Document مربوطه به مسئول کارآموزی و مشخص کردن کاستی ها و مشکلات آن، نسبت به ارائه  Document فوق به واحد طرح و برنامه اقدام نمودم و آنها نیز نظرات و راهنمائیهای خود را در جهت رفع مشکلات احتمالای برنامه و سازگار کردن برنامه با سیستم موجود در شرکت ارائه دادند.

پس از این مرحله شروع به طراحی فرم­های اولیه نمودم و منوها و فرمهای ورود اطلاعات را طراحی نمودم. همچنین فرم اولیه انواع جستجو و گزارش را مشخص کردم و در منوها نیز این امر را لحاظ نمودم.

پس از این مرحله طی جلسه­ای پیشرفت کار را به مسئول کارآموزی ارائه دادم و ایشان نیز نقاط ضعف و قوت کار را به من نشان دادند. سپس فرم های طراحی شده اولیه را به واحد طرح و برنامه ارائه دادم و آنها نیز با ارائه اشکالات برنامه مرا در طراحی نرم­افزار فوق یاری کردند.

با توجه به اینکه برنامه باید برروی شبکه اجرا می­شد و بانکهای اطلاعاتی بر روی سرور قرار می­گرفت، طراحی برنامه با مشکلاتی همراه بود. لذا در طراحی برنامه و کد نویسی بیشتر سعی کردم تا از راهکارهایی استفاده کنم تا کمترین میزان ترافیک در شبکه را ایجاد کند. لذا در طراحی برنامه بجای استفاده از بعضی امکانات موجود در .NET مجبور به کد نویسی شدم. برای مثال در فرم نظرسنجی باید اطلاعات شخص انتخاب شده در فرم قبل نمایش داده می­شد. اگر از ویزاردهای .NET استفاده میکردم کلیه اطلاعات تمام پرسنل در برنامه لود می­شد و سپس اطلاعات مورد نیاز فیلتر می­شد و نمایش داده می­شد که این قضیه باعث افزایش درخواست از سرور و افزایش ترافیک شبکه و کاهش سرعت اجرای برنامه می­شد. این مشکل با استفاده از دستورات SQL مناسب حل شد و تنها اطلاعات مربوط به همان شخص از سرور درخواست شده و نمایش داده می­شد.

چون این برنامه اولین برنامه­ای بود که با C# طراحی می­کردم، لذا مجبور به استفاده از کتابها و جزواتی در مورد مفاهیم شئی­گرایی و اصول برنامه نویسی در C# شدم. که شرح بعضی از مطالب آموخته شده و مورد نیاز در فصل بعد آمده است.

از قابلیتهای برنامه طراحی شده می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

برنامه تحت شبکه است.

برروی پلتفرم .NET 2 طراحی گردیده.

در طراحی آن سعی شده تا از کدهای استاندارد و دور از ابهام استفاده شود.

کلیه توابع و کلاسهای مهم برنامه کامنت گذاری گردیده است.

در طراحی گزارشها از ASP.NET استفاده شده است.

بانکهای اطلاعاتی از نوع Access است.

فصل 4 شرح مطالب و علوم آموخته شده

1-3) مفاهیم تکنولوژی Net.

مقدمه

‍C# یکی از زبانهای جدید برنامه‌سازی شی‌گرا است که با ارائة رهیافت Component-Based به طراحی و توسعه نرم‌افزار می‌پردازد. آنچه ما در حال حاضر از زبانهای برنامه‌سازی Component-Based در اختیار داریم و آنچه که C# در اختیار ما قرار می‌دهد، افق جدیدی به سوی تولید و طراحی نرم‌افزارهای پیشرفته را در روی ما قرار می‌دهند.

نرم‌افزار، به عنوان یک سرویس، هدف اصلی نسل بعدی در سیستم‌های محاسباتی است. برای مثال، C# زبانی مناسب برای تولید و طراحی صفحات وب، ایجاد اجزایی با قابلیت استفاده مجدد و ایجاد محیط‌هایی چند رسانه‌ای را به عنوان زبانی که هدفش توسعه ایجاد نرم‌افزار‌های پیشرفته است، در اختیار ما قرار می‌دهد.

زبان برنامه‌سازی C#، به همراه تکنولوژی جدید شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت یعنی.Net ارائه گردید، از این رو از تکنولوژی .Net این شرکت بهره می‌برد. پس در ابتدا به بیان مطالبی درباره محیط .Net می‌پردازیم.

چرا .Net؟

در گذشته زبانهای برنامه‌سازی، سیستم‌های عامل و محیط‌های اجرایی نرم‌افزار‌ها برای دوره‌ای خاص ساخته می‌شدند. هنگامیکه برنامه‌ها از محیط‌های رومیزی(Desktop) به اینترنت منتقل می‌شدند، ابزارهای موجود نیازمند API هایی اضافی و قابلیتهای دیگری بودند. بیشتر این قابلیتها در کنار زبانهای برنامه‌سازی بعنوان ابزارهایی جهت رفع این نیازمندیها ارائه می‌شدند. هرچند این ابزارهای اضافی بصورت قابل توجهی نیازمندیها را حل کرده و باعث رسیدن اینترنت به وضعیت کنونی شدند، اما همچنان مسائل بسیاری وجود داشت که نیاز به حل شدن داشتند.

.Net به منظور پشتیبانی از کاربردهای عصر جدید اینترنت ساخته شد. مواردی همچون گسترش، امنیت و versioning، که از مسایل مهممی بودند، توسط .Net پوشش داده شدند. قسمت مرکزی .Net بخش CLR (Common Language Runtime) است که یک موتور اجرایی مجازی است که از توسعه، امنیت و ارتقای نسخه کد پشتیبانی می‌نماید. در گذشته چنین امکاناتی برای کدهای کامپایل شده فراهم نبود. بدلیل اینکه .Net توانست بر این مشکلات اساسی فائق آید، راه حل قدرتمندتری جهت ساخت برنامه‌های تحت اینترنت به شمار می‌رود.

.Net چیست؟

.Net محیطی جهت ساخت برنامه‌های توزیع شده است که شامل ابزارهایی نظیر ""کتابخانه کلاسهای پایه"(BCL : Base Class Library)، CLR و زبانهای برنامه‌نویسی است. این ابزارها امکان ساخت انواع مختلفی از نرم‌افزارها، از قبیل فرمهای ویندوز، ADO.Net، ASP.Net و سرویسهای وب، را فراهم می‌آورند.

فرمهای ویندوز، مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها جهت ساخت رابط‌های کاربر گرافیکی برای برنامه‌های کاربردی است. این کتابخانه‌ها اغلب API های Win32 را در خود دارا می‌باشند. همچنین امکان استفاده از رهیافت شی‌گرایی را جهت تولید آسان برنامه‌های تحت ویندوز، فراهم می‌آورند.

Net مجموعه‌ای از کلاسهای شی‌گرایی است که جهت ساخت مولفه‌های داده و سطوح دسترسی داده در برنامه‌های n-tiered مورد استفاده قرار می‌گیرد.Net شامل مدل برنامه‌نویسی فرمهای وب است که بوسیلة آن برنامه‌های تحت وب ساخته شده و تحت اینترنت قابلیت اجرا پیدا کرده و از طریق مرورگر(Browser) قابل دسترسی می‌باشند. این روش مدل بهبود یافته برنامه‌سازی وب است که در آن کدها در سرور کامپایل می‌شوند ولی همانند صفحات HTML در کامپیوتر مشتری اجرا می‌شوند.

سرویسهای وب، رهیافتی جدید، مستقل از platform و استاندار، جهت ایجاد ارتباط و فعالیت بین سیستمهای ناهمگون در اینترنت، می‌باشند. سرویسهای وب .Net، از زیر ساخت شی‌گرایی برنامه‌نویسی ASP.Net استفاده می‌کنند، اما همچنان از استانداردهای باز و مدلی بر پایة پیغام(Message Based Model) استفاده می‌نمایند. استفاده از استانداردهای باز از قبیل XML، WSDL و UDDI باعث می‌شوند تا سرویسهای وب با سایر سرویسهای وب استاندارد که پیاده‌سازی‌هایی متفاوت دارند، بدون توجه به محیط و platform آنها، ارتباط برقرار نمایند.

فصل 5 نتیجه گیری



خرید و دانلود گزارش کارآموزی ایران خودرو


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.