دانلود مقاله سازمان های اقتصادی

دانلود مقاله سازمان های اقتصادی

 

مشخصات این فایل
عنوان: سازمان های اقتصادی
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 20

این مقاله درمورد سازمان های اقتصادی می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله سازمان های اقتصادی

سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه –( ‌OECD )
1- از تأسیس OEEC تا تشکیل OECD
   باعث تغییر سازمان اروپایی همکاری های اقتصادی (OEEC ) به سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (‌OECD ) گردید ، ضعف سازمان اروپایی همکاری های اقتصادی در برقراری رابطه بین کشورهای عضو و سایر کشورهای اروپایی که در سازمان تجارت آزاد اروپا ( افتا ) گرد آمده بودند ، بود . گذشته از این تمایل آمریکا و کانادا در رابطه با فعال شدن کشورهای اروپایی در ابعاد سیاسی را نیز بایستی در مجاورت دلیل مذکور ذکر کرد . بالاخره در تاریخ 14 دسامبر 1960 بعد از یکسال کوشش . متن کنوانسیون سازمان .....(ادامه دارد)

- سیاست اقتصادی و ارزی :
OECD کار نظارت بر سیاست اقتصادی کشورهای عضو را با تهیه گزارش های اقتصادی در مورد  آنها دنبال می کند. گزارش های سالیانه توسط کمیته بازرسی وضعیت اقتصادی و توسعه در مورد هر کدام از کشورهای عضو تنظیم می شود و به حسب مورد به آنها نیز توصیه هایی ارائه می گردد . کمیته سیاست اقتصادی مخصوصاً در میان کمیته های تخصصی سازمان دارای نقش و اهمیت موثری می باشد . کمیته مذکور مسائل مربوط به رشد اقتصادی دراز مدت کشورهای عضو و وضعیت تراز پرداخت های آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. با از بین رفتن سیستم برتن و دوز ، کمیته دیگری به نام .....(ادامه دارد)

علوم ، تکنولوژی و صنعت
سازمان OECD از زمان تاسیس تاکنون در مورد تازه های علوم و افزایش بهره وری در تولید به بررسی پرداخته است . کمیته هایی تحت نظر OECD با عنوان مراکز بهره وری اروپایی در مورد افزایش بهره وری در بخش های صنایع ، کشاورزی و تجارت فعالیت دارد. کمیته های دیگری نیز در رشته فنون و علوم طبیعی فعالیت دارند . فعالیت ها و بررسی هایی که در مورد فنون انجام شد بالاخره منجر به تاسیس موسسه بین المللی مسائل تکنیکی گردید ( 1971) موسسه مذکور از طریق دول عضو و موسسات بخش خصوصی تامین مالی می شود. فعالیت های موسسه مذکور در علوم فنی کشورهای یونان ، ایتالیا ، پرتغال ، اسپانیا ، ترکیه و یوگسلاوی قابل ذکر است .
کمیته صنعتی سازمان نیز مسائل مربوط به پیشرفت های صنعتی کشورهای عضو را مورد .....(ادامه دارد)

تأمین مالی برنامه های توسعه و مسائل ارزی بین المللی
همانطوریکه در مورد کمیته کمک های توسعه OECD خاطر نشان کردیم ، کشورهای صنعتی در آنکتاد اول در ژنو اعلام کردند که یک درصد از درآمد ملی خود را بعنوان کمک های توسعه به کشورهای در حال توسعه ارائه خواهند داد. در سال 1968 این رقم به یک درصد تولید ناخالص ملی به قیمت های جاری افزایش داده شد که قریب یک سوم یا یک چهارم از مبلغ قبلی اضافه تر می باشد . ولی تقاضای کشورهای در حال توسعه در سال 1972 در سانتیاگو در مورد افزایش کمک های توسعه و همچنین در نظر نگرفتن کمک های توسعه بخش خصوصی کشورهای صنعتی ، برآورده نشد . این تمایل برای افزایش کمک های توسعه عمومی از سال 1969 به بعد ابراز شده بود .« گزارش پیرسون .....(ادامه دارد)

ارائه کمک به کشورهای توسعه یافته :
در آنکتاد سوم در سانتیاگو ( 1972) طرحی برای کمک به 25 کشور کمتر توسعه یافته جهان تنظیم و تصویب شد.
کشورهای مذکور که از طرف سازمان ملل متحد تعیین شده اند دارای درآمد سرانه ای بالغ بر 80 دلار هستند و لذا کمک های توسعه ای بدون قید وشرط و با شرایط سهل دریافت می دارند ( کمک های فنی و کمک های سرمایه ای ) . هدف سازمان بین المللی توسعه و کمک های توسعه سازمان ملل متحد ، متنوع کردن کالاهای صادراتی کشورهای یاد شده می باشد . بعلاوه مقرر شده است . که کشورهای کمتر توسعه یافته در رابطه با موافقت نامه های مواد اولیه از ترجیحات مناسب تری برخوردار شوند. در ششمین اجلاق .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله سازمان های اقتصادی

2-2سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه
( ‌OECD )
- از تأسیس OEEC تا تشکیل OECD
1-2- اعضاء :
2-3- تجارت و پرداخت ها :
1- تأسیس :
2- تشکیلات و وظایف :
4-3- ترجیحات گمرکی و باز بودن بازارهای کشورهای صنعتی



خرید و دانلود دانلود مقاله سازمان های اقتصادی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.