تحقیق معماری پل

تحقیق معماری پل

تحقیق معماری پل در 29 صفحه ورد مناسب برای انجام مطالعات یا طرح ها و پروژه های معماری و سایر رشته های مرتبط شامل بخش های زیر می باشد:

پی سازی یا شالوده ریزی

موج شکن یا آب بر 

 مسالح ساختمانی پلها

سنگ

آجر

آهک

ملات قیر چارو

ملاتهای گچی

ساروج

آهن و سرب

کانه یا کانو

کنوهای آشکار

میل راهنما

پشتبند

جان پناه کتیبه ها

دیوار سازی

روش اجرای طاقها

اجرای ضربی

اجرای رومی

اجرای طاق چهار بخش فرم طاقها در دهانه پلها

طاق هلوچین یا بیز

هلوچین تند

هلوچین کند

هلوچین کفته

طاقهای تیزه دار

طاق پنج او هفت

طاق پنج او هفت تند

طاق پنج او هفت کند

پنج او هفت کفته

طاق چمانه

طاق چهار بخش

آسیب پذیری پل ها

سوانح طبیعی

پلها از دیدگاه جهانگردان

 

موارد استفاده پل و پل بند

پل های اولیه

پل سازی تا عهد هخامنشی

پل سازی در عهد آشوریها

پل سازی در زمان اورارتوها

پل سازی در عهد مادها

پل سازی در عهد هخامنشیان

پل سازی در عهد اشکانیان

پل سازی در عهد ساسانیان

پل سازی در دوران اسلامی 

تقویت و مرمت طاقها 

احداث طاق بر روی پایه های قدیمی 

پل سازی در قرن چهارم

پل سازی در عصر غزنویان

پل سازی در دوره ی تیموریان

پل سازی در عصر صفوی

پل سازی در دوره ی افشاریه

پل سازی در دوره ی زندیه

 

معماری پل

پی سازی یا شالوده ریزی

یکی مهمترین مسائلی که در هنگام احداث پل و سد ، مهندسان همواره با آن رو به رو بوده اند  پی کنی یا شالوده ریری پایه های پل است به خصوص هنگامی که رودخانه مورد نظر ، پر آب ، عمیق و یا عریض بوده اند . به همین جهت شرایط پی ریزی پلها کاملا متفاوت بوده و برای این منظور از راههای مختلف سود می جسته اند :

الف :   گاه در طول رودخانه محلهایی وجود دارد که بستر عریض و جریان آب در آن غالبا آرام است و عبور از آن در غیر مواقع سیلابی به وسیله ی اسب ، شتر و قاطر امکان پذیر می باشد . این محل ها اصطلاحا به گدار معروف اند .  به هنگام ساختن شاهراههائی که به رودخانه منتهی می شد حتی الامکان سعی میشد که از محل این گدارها برای احداث پل استفاده شود . در صورتی که در هنگام تابستان بستر آن خشک می شد ، بیشتر مشکلات حل گردیده و پی کنی به صورت معمول انجام می گرفت .  اما اگر در این فصل نیز رودخانه دارای آب جاری بود ، در مواقع کم آبی با حفر کانال انحرافی مسیر رودخانه را منحرف کرده سپس در محل تایین شده بر روی مسیر طبیعی پایه پل را بنا نهاده ، آنگاه مسیر آب را از کانال انحرافی به مسیر اولیه برمی گرداندند. حسن این عمل این بود که رودخانه مسیر طبیعی خود را می پیمود و هم از نظر سهولت این کار ترجیح داده می شد . در صورتی که در غرب برای ساختن پل برعکس ایران کانال انحرافی ساخته و بر روی آن پل را احداث کرده سپس رودخانه را از مسیر طبیعی به کهنال جدید التآسیس هدایت میکردند .

طریقه  دیگر شالوده ریزی بدین صورت بود که تعدادی چاه به تناوب در بستر رودخانه در محل مورد نظر حفر و گوم گذاری می نمودند و سپس داخل چاه ها را با شفته آهک و ساروج پر می کردند طرز حفر چاه ها بدین نحو بود که گومی را در بستر رودخانه قرار می دادند و شن و گل و لای را از داخل آن خارج می کردند گوم بتدریج در اثر وزن خود نشست میکرد و دومرتبه گوم دیگری بر روی آن می گذاردند و تا عمق مورد نظر عمل گوم گذاری را ادامه می دادند این چاه ها در حکم پی هائی می شده اند که پل بر روی آن ساخته میشد . گویند که پی های سی و سه پل و پل مارنان اصفهان را به ترتیب فوق ساخته اند .

گاه این گوم ها پوبی بوده اند بدین صورت که ابتدا یک سر تیرهای چوبی را تیز می کردند . این تیرها که اصطلاحا شمع نامیده می شد در کف رودخانه فرو کرده با تخته کوبی آنها را به هم متصل می کردند و سپس درس های موجود را با گل و در برخی موارد با قیر می گرفتند و آب داخل آن را تخلیه کرده و پایه ها را با استفاده از قلوه سنگ با نمای سنگ تراش ساخته بالا می آوردند ....

 

  به شما اطمینان می دهیم که این فایل خواسته شما را برآورده می کند و مناسب پروژه های کارشناسی است. با پرداخت مبلغ و خرید این فایل، محصول را در ایمیل خود دریافت می کنید. مطمئن باشید ارزش این فایل خیلی بیشتر از مبلغی است که پرداخت می کنید.

 

 



خرید و دانلود تحقیق معماری پل


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.