تحقیق در مورد ساز قانون

تحقیق در مورد ساز قانون

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 9

ساز قانون ، اصالت ایرانی دارد

 

علیرضا ستوده مهندس صنایع چوب و سازنده ساز قانون، فرزند زنده یاد احمد ستوده و استاد ملیحه سعیدی است. سبک قانون‌سازی وی که از کودکی درکنار پدر و استادش این شیوه را آموخته به گونه‌ای است که تا کنون کسی نتوانسته بطور مستقل روی این ساز کار کند و در ساخت این ساز هم تخصص داشته باشد. او توانسته تا به امروز شیوه‌ها، ابداعات، تکنیک‌ها و ظرایفت‌های کاری پدر خود را ادامه دهد و رازدار فن پدر باشد. ما نیز به این بهانه با او به گفت‌‌وگو پرداخته‌ایم که ماحصل آن را

 

 می‌خوانید:

 

ـ از سابقه خود و علاقه‌تان به موسیقی بگویید، با توجه به این‌که در خانواده‌ای هنرمند تربیت یافته‌اید؟

 

از زمانی که مدرسه می‌رفتم در کارگاه چوب پدرم بودم، تا این‌که پدر به پیشنهاد مادر، ساختن ساز را شروع کرد و من هم به دلیل علاقه‌ام در این زمینه ، در همین رشته ادامه تحصیل دادیم و لیسانس صنایع چوب و کاغذ گرفتم و بین سال‌های60 و 62 کار ساخت ساز را در کنار پدرم شروع کردم. البته نه به طور مداوم بلکه تفننی این کار را دنبال کردم ولی بعد از ازدواجم فعالیتم کم‌رنگ تر شد. پدر در این زمینه تعدادی پروژه نا تمام داشت که بعد از فوتشان باید این کار انجام می‌شد. من هم به پیشنهاد مادر و برای به اتمام رساندن آن‌ها فعالیتم را آغاز کردم و تکنیک‌هایی را روی قانون ایرانی پیاده کردم.
سازهای پدر که به تأیید همه رسیده چند مدل داشتند، یک نمونه سازهای مشقی بودند که بیشتر هنرجویان از آن‌ها استفاده می‌کردند. نمونه دیگر سازهای حرفه‌ای پدر بودند که برای ارکستر به کار برده می‌شدند که این سازها دارای معرق کاری و منبت کاری هستند.
من هم تکنیک‌هایی که مانده‌بود را بعد از وقفه دوساله انجام دادم.
البته ساز‌های پدر که به تایید همه رسیده چند مدل داشتند، یک نمونه سازهای مشقی بودند که بیشتر هنرجویان از انها استفاده می‌کردند، نمونه دیگر سازهای حرفه ای پدر بودند که برای ارکستر به کار برده می‌شدند. که این ساز‌ها دارای معرق کاری ومنبت کاری هستند .من هم تکنیک‌هایی که مانده بود را بعد از وقفهذدوساله انجام دادم، البته تحقیقات من در این زمینه بودوپروژه دانشکده هم نیز کتابی در مورد ساخت ساز است همچنین سایتی نیز در مورد قانون ودیگر ساز‌های سنتی دارم، که در حال حاضر مشغول کارکردن در این زمینه هستم.
بعد ازدوسال وقفه تصمیم به سفارش گرفتن کردم که البته در این راه مشکلاتی بوده وهست، مثل طرح گردونه روی ساز قانون که شاید پدر در این میلیونها تومان هزینه صرف کرده که اگر جواب می‌گرفت خیلی خوب بود. این مشکلات دامنگیر من نیز شد ولی با حال برای این ساز یکسری طرح داریم .

 

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید



خرید و دانلود تحقیق در مورد ساز قانون


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.