مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار - مدیریت - word

مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار - مدیریت - word

مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار در 89 صفحه و با فرمت word برای رشته مدیریت تهیه شده است. 

 

آموزش ایمنی

با آموزش‎های ایمنی می‎توان سطح آگاهی، مهارت و تخصص کارکنان را در امور ایمنی بالا برد و در نتیجه از ایجاد بسیاری از حوادث پیشگیری کرد.

تعریف و اهداف آموزش ایمنی:

آموزش ایمنی تلاش گسترده‎ای است برای آشنا ساختن افراد با نوع کار، دانش لازم و مهارت‎های فرد جهت انجام کار ایمن و بدون حادثه. بدین معنی که آموزش ایمنی باید در سه زمینه نوع کار پرسنل، علم و دانش پرسنل، و سطح مهارت پرسنل در انجام کار اطلاع کافی بدهد.

در آموزش‎های ایمنی به سه موضوع کلی باید توجه داشت و دوره‎های آموزشی باید دربرگیرنده این سه موضوع باشند:

الف‎- بالا بردن سطح آگاهی افراد در زمینه اهمیت ایمنی و بهداشت در صنعت (هزینه‎های حوادث و فواید ایمنی و رعایت اصول ایمنی).

ب- ارتقای سطح آگاهی افراد در زمینه جلوگیری از حوادث در صنعت (بدین معنی که افراد در زمینه شغلی خود به راه‎های علمی و عملی جلوگیری از حوادثی که در انتظار آنهاست، آگاهی کامل داشته باشند. یعنی اول ایمنی، بعد کار).

پ- افزایش مهارت افراد در بکارگیری سیستم‎های ایمنی و ابزارآلات  ایمنی به هنگام کار در رده‎های مختلف صنعت.

با شرحی که داده شد،‌ مشخص می‏شود که آموزش ایمنی نیز می‎باید همراه با آموزش‎های تخصصی و فنی صورت بپذیرد.

عوامل روانی و فیزیولوژیکی محیط کار:

انسان از مهمترین عوامل ایجاد و پیشگیری از حوادث به شمار می‎آید. در این مورد روح و جسم را باید مجموعه‎های واحد به حساب آورد و نباید بین عوامل فیزیولوژیکی و روانشناسی جدایی قائل شد. انسان را موجودی مرکب از دو عامل روح و جسم دانست.

محیط و شرایط کار:

محیط کار در مسأله حفاظت عامل روانی مهمی است. در بسیاری از کارگاه‎ها دیده شده است که کثرت حوادث، ناشی از تأثیرات محیط عمومی است. اگر روابط بین کارگر و کارفرما بد باشد یا کارگران از مزد و ساعت کار و یا سایر شرایط کار ناراضی باشند، میزان حوادث افزایش می‎یابد، حال آنکه در موقعی که مناسبات و روابط صنعتی خوب است، عکس این قضیه صادق می‎باشد. تدابیری که به منظور راحتی کارگر اتخاذ می‎گردد، محیط کار را بی‎خطر می‎سازد. عدم تأمین شغلی و وضع استخدامی نامناسب یکی از عوامل مسلم وقوع حوادث است. اگر کارگران نگران اخراج خود باشند از تعادل روحی لازم برخوردار نیستند و در معرض سوانح قرار خواهند گرفت.



خرید و دانلود مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار - مدیریت - word


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.