تحقیق درباره بررسی وضعیت صنعت ژاپن

تحقیق درباره بررسی وضعیت صنعت ژاپن

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 17 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی و مقدمه  :

استراتژی صنعتی ژاپن در قرن 21، تمرکز بر صنایع با ارزش افزوده بسیار بالا با تکیه بر کارگر ماهر خود، حفظ اسرار تولیدی، سازماندهی محیط کار در داخل و سرمایه گذاری خارجی برای بهره برداری از مزیت سایر کشورهاست.

 

سالهای اخیر صنعت ژاپن به دلایلی چون بالا بودن نرخ دستمزدها که گاهی نسبت به کشورهای همسایه و حتی جهان به 20 تا30 برابر نیز بالغ میشود، سرمایهگذاری و تولید در کشورهای خارجی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است. اما در میان کشورهای خارجی، چین مطلوبترین گزینه برای صنایع و صنعتگران ژاپنی محسوب میشود. در واقع، با وجودی که هماکنون چین به یک رقیب جدی برای تولیدات صنعتی ژاپن تبدیل شده است، ولی صنعتگران ژاپنی برای بهرهبرداری از مزیتهای نسبی تولید در چین، همچنان به نقاط صنعتی این کشور چشم دوختهاند. هرچند، شرکتهای ژاپنی بیش از آنکه نگران رقبای خود در اروپا و آمریکا باشند، رقابت نفسگیر شرکتهای چینی در بازارهای سراسر جهان، آنها را به ستوه آورده است. البته همه شرکتهای ژاپنی چنین وضعیتی ندارند. زیرا بسیاری از آنان با استفاده از استراتژیهای خاص خود نظیر بکارگیری تکنولوژیهای بسیار پیچیده و پیشرفته، عملاً رقبای خارجی خود اعم از چینی و غیرچینی را خلع سلاح کرده و بدون نگرانی از تولیدات ارزانقیمت آنها به فعالیت خود ادامه میدهند. برای مثال، میتوان به شرکتهایی نظیر تویوتا و کَنون اشاره کرد که با استفاده از سیستمهای بسیار پیچیده تولیدی خود، نگرانیهای مربوط به کپیبرداری از تولیداتشان را تقریباً خنثی کردهاند. در سایر بخشها نیز کمپانیهای معروف ژاپنی یاد گرفتهاند که چگونه اسرار تجاری و تولیدی خود را از دستبرد رقبای خارجی محفوظ نگه دارند. حتی شرکتهای بزرگ این کشور به این نتیجه رسیدهاند که سرمایهگذاریهای قبلی آنها، این امکان را فراهم ساخته تا در آینده بدون نگرانی بر روی نسل جدید تولیدات خود سرمایهگذاری کنند. اما تنها نقطه ضعف ژاپن در این زمینه، انبوه تولیدات ارزان قیمتی است که هر ساله روانه کشورهای فقیر جهان میشود. البته کمتر شرکت ژاپنی را میتوان یافت که در سطح داخلی بر روی تولیدات ارزانقیمت سرمایهگذاری کند. یکی از این شرکتها کمپانی موتورسازی سوزوکی است که اخیراً به تولید یک نمونه ارزانقیمت موتور سیکلت (اسکوتر) پرداخته که نسبت به نمونههای قبلی شرکت، به بهایی کمتر از نصف فروخته میشود. در این نمونه که برای مسافتهای کوتاه درون شهری طراحی شده، برخی از لوازم نمونه قبلی آن نظیر ترمز عقب حذف گردیده است. اما باوجودی که این نوع تولید به نوبه خود یک تیزهوشی به شمار میرود، ولی تولید ارزان قیمت در ژاپن به تولیدات کم اهمیت و تقریباً داخلی محدود میشود.

 

از طرف دیگر، ادارات دولتی ژاپن که تا قبل از این به شدت در مورد چشمانداز تولیدات صنعتی کشور نگران بودند، هماکنون به دقت مراقب تولیدات صنعتی پیشرفته کشور هستند تا مبادا دانش فنی آن در اختیار خارجیها قرار گیرد. هیدتاکا فوکودا، مدیر فنآوری اطلاعات وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، در این رابطه میگوید: "در سال جاری وزارتخانه متبوع وی کمپانی اِن ای سی- (NEC) که یک شرکت بزرگ الکترونیکی است - را مجاب نمود تا تکنولوژی تولید نمایشگرهای پلاسما را به جای یک سرمایهگذار خارجی، به یک شرکت داخلی واگذار کند تا به این وسیله خطر کپیبرداری از تولید این نوع نمایشگرها از بین برود." به گفته وی، اخیراً مذاکراتی با 10 شرکت دیگر داخلی برای عدم فروش تکنولوژی خود به خارجیها صورت گرفته است.



خرید و دانلود تحقیق درباره بررسی وضعیت صنعت ژاپن


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.