دانلود مقاله مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب

دانلود مقاله مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب

 

مشخصات این فایل
عنوان: مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 104

این مقاله در مورد مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب

آلودگی آب درجهان:
حدود 69 % آب مصرفی جهان ، صرف کشاورزی و عموما آبیاری می‌شود. 23 % به مصرف صنایع می‌رسد و مصارف خانگی تنها حدود 8 % را شامل می‌شود. در کشورهای توسعه یافته ، کشاورزی و صنایع ، بیشترین مصرف آب را داشته ، بالاترین نقش را در آلودگی آب ها دارد.
مسائل بهـره برداری از منابع آب جهـان فقط به مصرف نادرست بر نمی‌گـردد ؛ گـاهی انسان با کارهای نادرسـتش ماهیت آب را تغییـر می‌دهـد که به آن آلودگی آب گوینـد . آلودگی آب ، تغییـرات فیزیکی ، شیمیایی و زیستی ( میکروبی ) را شامل می‌شود. که عمده‌ترین این آلودگی‌ها را در زیر لیـست می‌کنیم.
وارد کردن زباله های صنعتی یا خانگی در آب ، ریختن فاضـلاب صنعت ، خانـگی و بیمارستانی در آب آلودگی حرارتی آب که از طریق عملیات صنعتی در آب رودخانه‌ها ایجاد می‌شود . مثلا نیروگاه‌های تولید برق ، تولید فلزات و برخی کالاهای دیگر سبب آلودگی حرارتی آب می‌شوند . گرم شدن آب ، .....(ادامه دارد)

تامین آب آشامیدنی شهر و روستا:         
مردم به آب سالم برای آشامیدن و پرداختن به امور بهداشتی نیاز دارند. تامین آب با صرف هزینه و سرمایه گذاری زیاد انجام می‌‌شود. در تامین آب سالم و مناسب ، به مراحل زیرین پرداخته می‌شود:
کشف منابعی که برای آشامیدن و سایر مصارف مردم مناسب باشد؛
جمع آوری آب های سطحی یا بهره برداری از آب های زیرزمین ؛
تصفیه آب برای از بین بردن آلودگی های احتمالی ؛
انتقال آب از محل تصویه به محل‌های مصرف (شهر و روستا) ؛
مراقبت از تاسیسات ، کانال ها و لوله‌های انتقال آب ؛
همه موارد اخیر به تخصـص ، هزینه و زمان نیـازمند است. بنابراین ، در مناطق شهری و روستایـی آب های آشامیدنی لوله کشی شده یا تصفیه شده با صرف مخارج زیادی فراهم می‌شود و باید در استفاده از آنها دقت کافی به عمل آید. زندگی شهرنشینی و تراکم جمعیت در شهرها و توجه به امور .....(ادامه دارد)

کمک منعقد کننده‌ها :
کمک منعقد کننده‌ها با ایجاد پل بین ذرات ریز لخته حاصل از کار منعقد کننده‌ها ، آنها را به صورت لخته‌های درشت و سنگین در آورده ، عمل ته‌‌نشینی را سرعت می‌بخشند. همچنین محدوده PH  بهینه را گسترش داده ، مقدار مصرف ماده منعقد کننده را کاهش می‌دهند.
کمک منعقدکننده ها به ورودی یا همزمان با منعقدکننده برای بهبود لخته ها؛ اضافه می شود . کمک منعقد کننده ها از طریق تشکیل سریعتر لخته ها ، فرآیند ته نشینی را ( که  ته نشینی مواد بر اساس دو مکانیزم 1- قطر مواد  2- سبک و سنگین بودن مواد انجام می شود) تسریع  و  بارگذاری کدورت روی فیلترها ( که در اغلب تصفیه خانه های آب از فیلتر شنی ثقلی استفاده می شود که در .....(ادامه دارد)

تاثیرات نرخ ترکیب برروی انعقاد آلوم :
علاوه بر محلول شیمی شرایط مخلوط کردن از قبیل نرخ و زمان استقرار بر راندمان انعقاد تاثیردارد. مطالعات قبلی  نشان داد که زمان ترکیب و سرعت  تفاوت کمی را در راندمان انعقاد ایجاد می کند و بنابراین تاثیر مخلوط سریع تاثیر می گذارد.نتایج زیر می تواند از مطالعه اخیر حاصل شود:
1) زمانی که آلوم از بعد از عمل شیره فاضلاب به کار گرفته شد مقدار  pHاولیه باید بالای 7باشد تا راندمان انعقاد را افزایشدهد.. تحت شرایط بهینه به عنوان مثال در  pH =8و دوز آلوم  4.5 glحدود  67%و 89% به ترتیب  COD و رنگ برداشت شد .
2) pH مهم تر از دیگر فاکتور های دارای نفوذ می باشدودر تعیین کردن راندمان انعقاد موثر است؛
3) خنثی سازی بار مکانیزم موثری در انعقاد شیره و فاضلاب با آلوم است ؛
4) polyeletroyte به عنوان کمک کننده در عامل انعقاداست و تاثیر خوبی برروی عمل انعقاد .....(ادامه دارد)

بررسی اثر پلی آلومینیم کلراید بر کاهش کدورت دریک پساب صنعتی
آب های سطحی عموماً محتوای محتوی انواع مختلفی از ناخالصی های کلوئیدی هستند که باعث کدورت و تا حدودی موجب تغییر رنگ می شوند. برای حذف کلوئیدها باید ذرات مجزای کلوئیدی با هم مجتمع و از نظر اندازه بزرگ شوند. برای این کار می توان از مواد شیمیایی به عنوان منعقد کننده استفاده کرد. این مواد نیروهایی را که موجب پایداری ذرات کلوئیــدی می شوند خنثی می کننـد که به این فرآینـد ناپایدارسازی ذرات کلوئیدی انعقاد شیمیـایی می گویند . سپـس به ذرات ناپایدار شده در حالی که به آرامی به هـم زده می شود زمـان داده می شود تا لختـه ها ایجاد شوند که به این عمـل فلوکولاسیون گفته می شود.
مهمترین عوامل موثر در کارایی  فرآیند انعقاد, pH  یون های موجود در محلول آبی (قدرت یونی آب),غلظت مواد هیومیک, دمای آب و نوع منعقد کننده می باشند.یکی از جدیدترین مواد منعقد کننده .....(ادامه دارد)

نتیجه گیری نهایی :
برای کلیه نمونه ها با PH  مختلف با افزایش دز پلی آلومینیوم کلراید به مخلوط کدورت کاهش می یابد. شیب کاهش کدورت حد فاصل دز   تا    بالا می باشد و افزایش ماده منعقد کننده بیشتر از    تغییـر چندانی در کاهـش کدورت ایجاد نمی کنـد با توجه به میـزان کدورت سرعت ته نشینی می توان نتیجه گرفت که در  PH=7دز بهینه ای نمی توان در نظر گرفت ولی در  PH=8 غلظت بهینه  می باشد که در این حالت برای دستیابی به حجم زلال شده ی بیشتر٬باید زمان ته نشینی به بیش از 30 دقیـق افزایش یابد.برایPH=9   ،دز بهینه  گرم  می باشد و درPH =11   دز بهینه تا گرم می باشد . همچنین با توجه به نتایج حاصل از تغییرات PH در طی آزمایشات ملاحظه می شود که PH=8 بهترین PH برای انجام فرآیند انعقـاد و لختـه سازی در این نمونه پسـاب می باشـد و به عنوان نتیجه گیری نهایی می توان .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب

مقدمه:1
فصل اول: انواع روشهای تصفیه
انواع فرآیند در تصفیه آب و پساب :15
1) فرآیند انعقاد و لخته سازی :15
2 )  فرآیند جذب سطحی :15
3 )  فرآیند غشائی :16
4 )  فرآیند تبادل یونی :17
5 )  فرآیند اکسیداسیون شیمیایی :17
6 )  فرآیند بیولوژیکی :18
تصفیه آب :18
اهداف تصفیه آب :18
مراحل تصفیه آب :19
فصل دوم: استفاده از فرایند انعقاد و لخته سازی در تصفیه
مقدمه :28
ویژگی های ذرات ریز معلق :28
ناخالصی های آب:31
انعقاد و لخته سازی در فرآیند تصفیه ( Coagulation & Flocculation )  :32
انعقاد آب :32
مکانیسم انعقاد :33
مواد شیمیایی :34
منعقد کننده ها :34
انواع منعقد کننده‌ها : ) منعقد کننده‌های آلومینیوم‌دار :34
2)  منعقد کننده‌های آهن دار :35
کمک منعقد کننده‌ها :36
کلر در تصفیه آب و فاضلاب :37
عوامل مؤثر در انعقاد :38
تعیین میزان تزریق:39
نقاط تزریق :آزمایش های انعقاد و پایش کدورت :41
1) آزمایش جار :41
2) روش مشاهده پتانسیل زتا :42
3) فیلترهای پایلوت :



خرید و دانلود دانلود مقاله مطالعه و بررسی امکان بکارگیری فرایند انعقاد در بهبود پساب تصفیه خانه فاضلاب


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.