مقاله بهره‌وری نیروی کار با نگاهی بر وضعیت معادن مس شیلی با بهره‌وری بالا و رقابت‌پذیری بیشتر

مقاله بهره‌وری نیروی کار با نگاهی بر وضعیت معادن مس شیلی با  بهره‌وری بالا و رقابت‌پذیری بیشتر

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 16 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

زامبیا هم مانند شیلی ذخایر مس قابل توجهی دارد، اما تولید مس در این دو کشور تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. غنی بودن مواد معدنی شیلی در مقایسه با زامبیا بخشی از میزان اندک تولید این کشور را توجیه می‌کند، بخش اعظم میزان تولید این کشور به عدم بهره‌وری مناسب در کشور زامبیا باز می‌گردد. اما به‌راستی بهره‌وری در میزان تولید معادن مس چقدر موثر است؟

 

از عوامل مهم و تاثیرگذار در تولید هر محصول، علاوه بر داشتن ذخایر، مواد یا پتانسیل‌های اولیه، داشتن بهره‌وری بالا در تولید آن محصول است. بهره‌وری در مفهوم کلی به نسبت ستاده به داده تعریف می‌شود. در بین عوامل تولید، بهره‌وری نیروی انسانی به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و در دسترس بودن آمار و ارقام آن اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین برای بررسی وضعیت بهره‌وری در معادن، پس از برآورده شدن پتانسیل‌های لازم اولیه، بهره‌وری نیروی انسانی جایگاه مهمی دارد.

از آنجا که به‌کرات به بررسی و مقایسه حجم ذخایر موجود و میزان استخراج کشورها پرداخته ‌شده است، بنابراین مقاله پیش‌رو با هدف بررسی وضعیت رقابت‌پذیری معادن مس کشورهای مطرح تولیدکننده، به تحلیل روند بهره‌وری نیروی انسانی پرداخته و در نهایت تعدادی از سناریوهای آینده صنعت مس شیلی را ارایه می‌دهد.

زامبیا به‌رغم داشتن ذخایر قابل‌ توجه مس، با توجه به نمودار (1)، همواره تفاوت زیادی در تولید مس با شیلی دارد. بخشی از این تفاوت با توجه به غنی‌تر بودن معادن مس شیلی قابل توجیه است، اما میزان ذخایر به‌تنهایی این اختلاف فاحش را توضیح نمی‌دهد و می‌توان بخشی از این فاصله تولید را به عدم بهره‌وری مناسب زامبیا نسبت داد چرا که صنعت مس در این کشور به خاطر ضعف چارچوب کاری و نبود زیربنای مناسب، در میان دیگر کشورهای مطرح، قادر به توسعه مطلوب خود نبوده و به دلیل عدم وجود زیربناها و چارچوب‌های کاری مناسب، پیشرفتی نداشته است. در بازار رقابتی کنونی که قیمت محصولات در تقابل عرضه و تقاضا تعیین می‌‌شود و هزینه‌های تولید در تعیین قیمت حداقل نقش را ایفا می‌کند، کاهش هزینه‌های تولید به‌ویژه هزینه‌های نیروی کار که انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، می‌تواند منجر به کسب سود و منفعت بیشتری در هر صنعتی شود، در غیر این صورت تولیدکننده با افزایش هزینه‌های تولید خود و در نتیجه انتظار قیمت فروش بیشتر، نه‌تنها بازار خارجی بلکه بازار داخلی خود را نیز از دست خواهد داد.



خرید و دانلود مقاله بهره‌وری نیروی کار با نگاهی بر وضعیت معادن مس شیلی با  بهره‌وری بالا و رقابت‌پذیری بیشتر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.