وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی

وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی

دانلود مقاله وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی با فرمت ورد و قابل ویرایش در 32 صفحه

مقاله وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی کاملترین و دقیق ترین مقاله در رابطه با این موضوع است که توسط تیم تخصصی دانشجو طراحی  و تدوین گردیده است.

با هم بخشی از مقاله وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی را در زیر مشاهده می کنیم:

چکیده

آموزش‌ و پرورش‌ یکی‌ از ابزارها و قلمروهای‌ توسعه فرهن در جامعه و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی است‌ که‌ بقای‌ فرهنگی‌ جامعه‌ را از طریق‌ فرایندهای‌ جامعه‌پذیری‌ و فرهنگ‌پذیری‌ تضمین‌ می‌نماید. یک‌ سوم‌ از جمعیت‌ 60 میلیونی‌ کشور ما تحت‌ تأثیر مستقیم‌ فعالیت‌های‌ این‌ نهاد است‌. کودکان‌، نوجوانان‌ و جوانان‌ بهترین‌ و مساعدترین‌ زمان‌های‌ زندگی‌ خود را در مدارس‌، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌گذرانند. آموزش‌ و پرورش‌ از یک‌ سو عهده‌دار حفظ‌ نظم‌ اجتماعی‌ از طریق‌ درونی‌ کردن‌ ارزش‌های‌ اصلی‌ فرهنگی جامعه‌ در دانش‌آموزان‌ و دانشجویان‌؛ و از سوی‌ دیگر عهده‌دار پرورش‌ حس‌ خلاقیت‌ و نوآوری‌ و در یک‌ کلام‌ تغییر در آنان‌ است‌. همانطور که واقفیم بسیاری از کلمات، سخنان، مفاهیم، کلید‌واژگان و حتی شعارها و جملات ناب در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر از چند گاهی به مناسبتی یا به دلیل تاکید مقام رهبری بر سر زبان‌ها می‌افتد و در رسانه‌ها و سایت‌ها و سخنرانی‌ها و همایش‌ها مطرح می‌شود ولی به مرور زمان دچار یک نوع روزمرگی کلامی و شیوع زبانی شده و به‌تدریج هم فراموش می‌شوند یا بعد از زمانی یا دوره‌ای باز به همان دلایل مذکور دوباره بازپروری شده ولی هیچ‌گاه عملیاتی و کاربردی نمی‌شوند. از آن جمله واژگان کلیدی و بسیار ارزشمند که در معرض این خطر و آفت قرار دارد مانند بسیاری دیگر از این دست کلیدواژه‌ها واژه ولنگاری فرهنگی است که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به آن اشاره کردند و آن را مساله‌ای مهم برشمردند و توجه مسئولان و مردم را به آن جلب نمودند.آنچه در اولین گام به ذهن می‌رسد این است که در فرهنگ، نوعی عدم نظارت دقیق و رصد عمیق وجود دارد و مساله‌ای به این مهمی یا بدون متولی است و یا اگر متولی یا متولیانی دارد، این متولیان کارشان را به نحو شایسته و بایسته صورت نمی‌دهند و از ابزارهای نظارتی کافی و لازم برخوردار نیستند و یا اگر هم هستند به آن بی‌توجه یا کم‌توجه و بی‌دقت هستند و اهمیتی نمی‌دهند. بله ولنگاری فرهنگی مفهومی که ما امروزه با آن زندگی می‌کنیم و در آن غوطه‌وریم، ولی چرا و به چه علت دچار آن شده‌ایم و راه‌های جلوگیری از آن و مسدود کردن ترویج آن چیست.در مقاله حاضر به بحث ولنگاری فرهنگی خواهیم پرداخت و به وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی اشاره خواهیم نمود.

کلیدواژه :

ولنگاری فرهنگی-نظام-آموزش و پرورش-شبیخون فرهنگی

مقدمه

آموزش و پرورش در شکل فراگیر و رسمی آن، حتی برای چند ساعت آموزش رسمی روزانه در مدرسه‌، توانایی آن را دارد تا در توسعه‌ی علمی و عقلانی افراد یک جامعه مؤثر باشد و با جامِه‌ی عمل پوشاندن به کارکردهای عمده‌ی خود بتواند یکی از سهامداران اصلی تغییر و تحول فرهنگی‌ و اجتماعی جامعه باشد. توسعه‌ی انسان‌ها بیش از همه به آموزش و پرورش و تحولات برنامه‌ای، روشی و کارکردی آن در تربیت انسان‌هایی بالنده و خود شکوفا وابسته است‌.این آموزش و پرورش است که می تواند بخش عمده ای از ولنگاری فرهنگی را برطرف نماید.

بخشی از مساله ولنگاری فرهنگی به خود ما و خانواده‌ و محیطی برمی‌گردد که بر آن احاطه داریم، مثل کنترل و نظارت همراه با آموزش صحیح خانواده بویژه فرزندان و جوانان عزیز که در معرض چنین آفت بزرگی هستند.

....................



خرید و دانلود وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در مقابله با ولنگاری فرهنگی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.