دانلود مقاله معنای قلب

دانلود مقاله معنای قلب

 

مشخصات این فایل
عنوان: معنای قلب
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 31

این مقاله در مورد معنای قلب می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله معنای قلب

معنی و سبب حضور قلب
در بیان سایر شرایط و معانی باطنی نماز و موانع پذیرفته شدن آن است .
محصل معانی باطنی  نماز شش چیز است :
اول-  حضور قلب : غرض از آن خالی بودن فکر است از غیر آنچه به آن سرگرم است یعنی تنها متوجه نماز باشد و این مطلب پیدا نمی شود مگر وقتی که راستی بحقارت دنیا یقین کند و باورش شود که آخرت بهتر و پایدار تر است .و بداند ...(ادامه دارد)

هیبت ، نتیجه شناسائی قدرت
چهارم : هیبت است و آن حالتی است که برای نفس انسان بواسطه شناختن قدرت حق پیدا می شود . وقتی که فهمید خدا بر هر چیزی تواناست   و سطوت او که اگر خداوند به آن می ترساند  و نفوذ و مشیت او بقسمی که اگر بخواهد بفضلش با کسی معامل ننماید بلکه بعدلش مؤاخذه نماید ، جمیع عباد را می تواند بحکم عدل معذب بفرماید و کیست بتواند اعتراض نماید یا بتواند معذرت بطلبد که در آنروز سخن نتواند بگویند و به آنان اجازه داده نمی شود تا عذر بخواهند . بهر حال هر چه علم بخدا و بقدرت بی پایانش زیاد تر شود ، خشیت و هیبت از او ...(ادامه دارد)

حیاء نتیجه علم به عظمت و غنای حق
ششم حیاء است سبب آن شناختن جلالت و عظمت الهی است که هیچگونه نیازی بعبادت بندگانش ندارد باید نمازگذار یقین کند اگر عبادت ثقلین (جن وانس) را داشته باشد ، باز قیام بحق عبادت ننموده یعنی آنطوری که سزاوار بندگیست انجام نداده است.
پنهان نیست که جان عبادت همانا شناختن بزرگی حق و نیاز و ناتوانی و احتیاج باون در همه امور است که از آن جمله نیاز بتوفیق عبادت است در نتیجه خود را مقصر می داند و بفضل و کرم ش چشم دارد و از عدلش می ترسد .
از اینجاست که سید المرسلین می فرماید :آنطوریکه سزاوار شناختن هستی ، ترا نشناختیم و آنگونه که سزاوار پرستش هستی ...(ادامه دارد)

حدیث معاذ و اتمام حجت پیغمبر (ص)
در این حدیث شریف رسول خدا (ص) به معاذ می فرماید : « اگر این حدیث را حفظ کنی ترا سودمند می باشد واگر حفظ نکنی ، نزد خدا بر تو حجت است و خلاصه حدیث آنست که آنحضرت دراین حدیث هفت حجاب ذکر می فرماید که هر یک مانع از قبول عمل است .
حجاب نخست غیبت است که نمی گذارد عمل صاحبش پذیرفته گردد. حجاب دوم ریاء و غرض از عمل ، بخاطر دنیا بودن است . حجاب سوم تکبر بر بندگان خداست و حجاب چهارم عجب و پنجم حسد است . حجاب ششم  قساوت  قلب و بیرحمی است و حجاب هفتم اراده شهرت داشتن بعمل است .معاذ گریه کرد و اظهار عجز و قصور خود نمود پس ...(ادامه دارد)

نتیجه گیری
پس از مطالعه های انجام شده برای تحقیق دریافتم که انسان در نماز برابر چه قدرت مطلقی قرار می گیرد . و اگر بتواند تصور این صحنه را انجام دهد . نماز او حتماً رنگ و بوی دیگری خواهد داشت . اگر انسان بتواند نماز خود را با حضور قلب کامل انجام دهد . عبادت او از این حالت فعلی برایش به مشابه یک لذت و آرامش می شود که دوست دارد هرچه بیشتر از این لذت و آرامش استفاده کند.
برای من هم همین طور است نماز های فعلی ام خیلی فرق می کند با نمازهای قبلی ام و الان سعی می کنم در نمازهایم حضور قلبی بیشتری داشته باشم و بدانم که ...(ادامه دارد)

 فهرست مطالب مقاله معنای قلب

مقدمه    2
فصل  اول    5
در تحقیق معنای قلب    5
معنی و سبب حضور قلب    11
فهمیدن معانی و تعظیم نماز    11
هیبت ، نتیجه شناسائی قدرت    12
رجاء در اثر یقین به وفای حق    12
حیاء نتیجه علم به عظمت و غنای حق    12
گنهکاری مانع قبولی عمل است    13
حدیث معاذ و اتمام حجت پیغمبر (ص)    14
فصل دوم    16
راه تحصیل حضور قلب    16
نتیجه گیری    24
منابع و مآخذ



خرید و دانلود دانلود مقاله معنای قلب


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.