لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 59
فصل اول: نگرشهایی در مورد کار
نگرشهای فلسفی و اجتماعی به کار و مسائل آن
کار برای اکثریت انسانها عمددهترین فعالیت زندگی را تشکیل و کار به زندگی انسانها معنی میبخشد و اهمیت آن بیش از یک فعالیت برای بدست آوردن درآمد و ادامه زندگی است کار، انسان را در عرصه زندگی کامروا و با به عکس ناکامی میکشد. هر چند که بسیاری از مردم برای خود کار میکنند ولی در عین حال عده کثیری برای دیگران کار میکنند و از طریق فروش نیروی کار خود امرار معاش مینمایند.
معمای آزادی و اجبار
هرچند کارفرما به انسان این آزادی را میدهد که از زندگی و دنیای موجود استفاده بیشتری ببرد اما محدودیتهایی را نیز برای او و آزادی او در پی دارد.
معمای فراهمی
انسان امروز از دنیای در دسترس استفاده میکند و از زندگی خود بهره میگیرد. هر چند دنیای او فراهمتر میگردد او نیز درمییابد در دسترستر و فراهمتر باشد. فراهم بودن او دنیای او را میسازد.
معمای فقر و غنای کار
انسانی که کار بیشتری انجام میدهد توانایی آن را خواهد یافت که زندگی بهتری برای خود و افراد وابستهاش پدید آورد.
مفهوم کار در نگرشهای نو
نگرش غالب امروز ما بر این دلالت دارد که انسان بگونهای خلاق و آزدانه هستی و ارزش انسانی خود را در حیات مولد خود جستجو میکند.
کاربه معنای وسیع کلمه WORK در نگرشها غربی با مفهوم کار یدی متفاوت بوده است.
فصل دوم: نظام ارزش کار در اسلام
ارزش ارزش ما” ارج” هم ریشه میباشد و به معنی حالت حاصل از ارح گذاشتن است. انسان به بعضی چیزها ارج مینهد و به آنها اهمیت میدهد که البته آن چیزها باید هم به حال او نافع و مفید باشند و هم بتواند آنها را در مالکیت خود درآورد. آیا کار در اسلام دارای ارزش ذاتی است؟
سؤالی که مطرح میشود این است که آیا کار ارزش ذاتی دارد و صرفنظر از هر قراردادی ارزش آن مساوی است با مقدار معین کارگر یا مبلغی پول معرف ارزش ذاتی آن است.
بطور کلی اجتماع تقاضای مقدار معینی کار دارد که این مقدار کار را تعدادی کارگر انجام میدهند هرچند علت اصلی تعیین کننده بها عرضه و تقاضا نیست بلکه خود کار است.
واحد اندازهگیری کار، زمان است. باید متوسط زمان مصرف شده برای هر واحد کار را محاسبه کرد و طبق آن قیمت کار معین شود. هرچند ایراداتی بر این مسأله وارد است.
در ضمن باید بدانیم کارها مولد هستند و دارای ارزشهایی نو هستند و حتماً لازم است که قابل استقاده باشد. با تمام این توضیحات سرمایهداری از لحالظ اسلامی به هیچ شکلی قابل قبول نیست و فقط بعضی از شکلهای سرمایهداری از لحاظ اقتصای، اخلاقی و اسلامی قابل قبول است.
احتیاج عامل کار
انسان برای بقاء و حیات خود علاوه بر اینکه به غذا و لباس و مسکن که وسائل امرار معاش است به امور دیگری مانند خانواده، فرهنگ، دین ، سیاست، نیز احتیاج دارد. یکی از مهمترین احتیاجات انسان امور اقتصادی است اموری که انسان در حیات و بقاء شخص و خانوادگی خود به آنها نیازمند است و بدون آنها قادر به ادامة حیات نیست.
روابط اقتصادی و کار
انسان ملزم است به اینکه غالب وسائل معاش خود را با کار آماده کند و از طرفی استعداد چنین کارهایی نیز در او وجود دارد. هر چند باید توجه نمود که تولید و کار معمولاً انفرادی نیستند بلکه اشتراکی هستند و تعاونی میباشند و با توجه به مبادلات اقتصادی و دریافت فرد میتوان این اشتراک را در امور تولیدی دیگران استفاده نمود.
مالکیت اشتراکی کار
اسلام مالکیت اشتراکی کار را نمیپذیرد. یعنی طرفدار این اصل نیست که کار به مقدار استعداد و خرج و بقدر احتیاج نمیگوید همه ملزماند کار کنند. از نظر اسلام افراد میتوانند کار اشتراکی را انتخاب کننند همانطوری که زارعین در قدیم بطور اشتراکی کار میکردند از نظر منطق و از نظر اسلام قسمتی از سرمایهها یعنی سرمایههای عمومی میتواند مشترک باشد ولی کار مشترکی که الزامی و اجباری باشد به هیچ وجه نمیتوان از اسلام استنباط کرد.
فصل سوم اخلاق کار:
کار یکی از مهمترین فعالیتهای بشری در روی زمین است و بخش بزرگی از زندگی را شامل میشود. کار در نظر اسلام با زمنیههای فرهنگی و فکری گوناگون متفاوت میباشد با نگرش کمی در مورد کار درخواهیم یافت که مردم از دو زاویه متفاوت به کار مینگرند:
1- در زبان عامیانه با کارگیری روزمره آن کار به معنای رنج و سختی است که انسان برای گذراندن زندگی خود بدان نیاز دارد.
2- دوم کاربمعنای فضیلت و کمال انسان است و آن چیزی که هستی او را بدرستی میرساند و پیامبرگرامی اسلام برای کار ارزش والایی قائل بودند. و می فرماید کارکردن در راه بهرهبرداری و سود بردن برای تأمین زندگی ماند جهاد است در راه خدا.
در زمینه کار در اسلام روایات زیادی وجود دارد و همچنین در دنیای امروز و علیالخصوص غرب نیز دانشمندان و سخنوران زیادی در این باب سخن گفتهاند. اما در مورد کار هرگونه که بیندیشیم و اخلاق کار هرگونه برای ما جلوهگر شود شک نیست که کار امروز یکی از مهمترین مقولاتی است که بشر بدان میاندیشد. مثلاً بسیاری از مردم ساعتها در روز کار میکنند بدون آنکه احتیاجی به درآمد آن داشته باشند فقط کار برای آنها مهم است و آنچه را که میسازند یا از کار پدید میآید مورد نظر است.
عدهای بزرگترین تفریح و بشر و حسن خود را در کار جستجو میکنند و کار را برتر از هر چیزی در زندگی خویش میدانند این خود شاید اخلاق کار خاصی را نیازمند باشد.
فصل چهارم:
براساس مبانی فقهی و حقوقی رابطه کارگر و کارفرما در ایران
به موجب تعریفی که در ترمینولوژی حقوق ارائه شده است» اجاره عقدی است که به موجب آن یک طرف منفعت عینی یا نیروی کار خود را در ازاء اخذ اجرت معامله میکند و مورد اجاره ممکن است اشیاء یا حیوان یا نیروی انسانی باشد.«
به موجب تعریف فوق اگر کسی نیروی کار خود را در ازاء اخذ اجرت معامله کند اقدام به عقد اجاره نموده است. بر این اساس» اجارة انسان فعال در مقابل اجاره اشیاء وحیوانات بکارمیرود در همان مورد که اجارة خدمات بکار رفته استعمال شده است.«
» اجاره خدمات« عقد اجارهای است که نیروی کار خود را در مقابل اخذ مزد معامله میکند صاحب نیروی مزبور را اجیر( خدمتکار) و کارگر مینامند و طرف او را مستأجر( کارفرما) و صاحب کار گویند.
بررسی مبانی قرارداد کار در فقه
بطور کلی درکتب فقهی بنای قرارداد کار فیمابین کارگر و کارفرما در مبحث اجاره مطرح شده است. و اجاره به سه دسته است: اجاره شیء: حیوانات و انسان تقسیم میشود و شخص را که نیروی کار ( منفعت وجود) خویش را به اجاره میدهد،( جیرمینامند).
در کتب فقه مباحثی که امروزه قراردادهای دسته جمعی کار مورد توافق نمایندگان کارگران و کارفرما قرار میگیرد و یا در قوانین کار راجع به آنها مقرراتی وجود دارد. ازقبیل، تعطیلات مرخصیها حفاظت و بهداشت کار، کارهای سخت و زیان آور و حل اختلاف بازرسی کار و … وجود ندارد. و چانچه ملاحظه میشود مبانی قرارداد کار در متون فقهی عقد اجاره است یعنی اجاره نیروی کار با منفعت وجودی و صریح مطالب و ضوابط بیشتر در روابط ماده و روزمره افراد اجتماع کاربرد دارد.
بررسی مبنای قرارداد در قانون مدنی ایران
ضوابط قانون مدنی در حقوق مبنای قرارداد فیمابین کارگر و کارفرما همان ضوابط فقهی در این خصوص است مطابق ماده 466 قانون مدنی: اجاره عقدی است که بموجب آن مستأجر مالک منافع عین مشاجره میشود اجاره دهنده با موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجر گویند). و مطابق ماده 467 همان قانون» مورد اجاره مکن است اشیاء یا حیوان یا انسان باشد« و مطابق ماده 513 قانون مدنی» اقسام عمده اجارة اشخاص از قرار زیر است 1- اجارة خدمه و کارگران 2- اجاره
متصدیان حمل و نقل
بررسی مبانی قرارداد کار در قانون کار در ایران
به موجب ماده 60 قانون مصوب 26/12/1337،» کارگر کسی است که به هر عنوان به دستور کارفرما در مقابل دریافت حقوق یا مزد کار میکند.« و» کارفرما کسی است که شخصی را اجیر میکند« به موجب ماده 3 قانون کار مصوب 26/12/1337 » کارفرما شصخص حقیقی یا حقوقی است که کارگر به دستور یا بحساب او کار میکند مدیران و مسولین و بطور عموم کلیه کسانی که عهدهدار ادارة کارخانه هستند نمایندة کارفرما محسوب میشوند و کارفرما مسؤل انجام کلیه تعهداتی است که نمایندگان مزبور در قبال کارگر بعهده میگیرند.«
قانون کار فصل هفتم خود را به قرارداد کار اختصاص داده است بموجب ماده 3 این قانون» قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که بموجب آن کارگر متعهد میشود در قبال دریافت مزد کاری را برای مدت معین یا مدت نامحدود برای کارفرما انجام دهد.«
و بموجب ماده 31 همان قانون» در قرارداد کار نمیتوان مزایای کمتر از آنچه در این قانون برای کارگر مقررشده منظور نمود.«
تعریف نظام روابط کار
روابط کر عبارت است از چگونگی تنظیم روابط کارگر و کارفرما با توجه به اینکه این روابط از زمان ورود افراد به سازمان تا جداشدن و حتی بعد از جدا شدن آنها از سازمان مورد توجه است. ب تعبیری تمام اقداماتی که در قلمرو بحث مدیریت منابع انسانی است را شامل میگردد. این تداخل در حدی است که نمودارهای تشکیلات سازمانها گاه بعنوان مسؤل روابط کار بجای مدیر پرسنل بکاربرده میشود. با توجه به اینکه مفهوم واژهها قراردادی است میتوان روابط کار را زیر مجموعة نظام مدیریت منابع انسانی و با برعکس مدیریت منابع انسانی را زیر مجموعه روابط کار قلمداد نمود.
روابط کار و انواع آن
روابط هماهنگ کاری میان کارکنان و مدیریت برای سازمان جایگاهی بسیار مهم دارد. تأکید بر این نکته کلی این است که برای رسیدن به کامیابی بلند مدت یا به نیروی کار و مدیریت راههای تأمین نیازها و خواستهای یکدیگر را بیاموزند نه اینکه آنها را نادیده انگارند بدین ترتیب هر دو طرف میتوانند همزمان به دو هدف دست یابند:
افزایش بهرهوریبهبود کیفیت زندگی شغلیروابط کار به دو نوع روابط فردی کاربرد روابط جمعی کار دستهبندی میشود.
در مورد روابط فردی کار مهمترین مسأله مطرح روابط فردی بین کارگر و کارفرما قرارداد کار و شرایط کار است لیکن در روابط جمعی کار علاوه بر سازمانهای کارگری و کارفرمایی دو موضوع مهم دیگردر یکی مذاکرات دستهجمعی و دیگری حل و فصل اختلافات از موضوعاتی هستند که در قالب روابط جمعی کار مورد بررسی قرار میگیرد.
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید