دیدگاه نظریه‌های شخصیت

دیدگاه نظریه‌های شخصیت

دانلود تحقیقدیدگاه نظریه‌های شخصیت ، راجع به متغیرهای زیر:

 

۱) اراده یا جبرگرایی۲)  طبیعت یا تربیت۳) گذشته یا حال۴) خوشبینی در مقابل بدبینی(نوع نگاه به انسان)۵) تغییر پذیری شخصیت (آیا شخصیت تغییر پیدا  می‌کند یا خیر؟)

 

 فهرست مطالب

۱- اراده یا جبر گرایی۲- طبیعت یا تربیت۳- گذشته یا حال۴- خوش بینی در مقابل بدبینی۵- تغییر پذیری شخصیت۶- منابع ۱) دیدگاه نظریه‌های شخصیت راجع به اراده آزاد یا جبرگرایی
این مساله که آیا انسان سرنوشت خود را به دست خود رقم می زند یا قربانی تقدیر و سرنوشت است، همواره از جمله مسائل بحث انگیز از گذشته تا حال بوده است. گروهی بر این اعتقادند که آدمی در رفتار و اندیشه خود محکوم گذشته و رویدادهای خارج از خویش است؛ در حالی که مخالفان، چنین موضعی انسان را موجودی آزاد می دانند که با انتخاب های آزادانه مسیر زندگی و جهت رفتارش را تعیین می کند.
جبر و اختیار مسألة بسیار سرنوشت ساز است که انسان اگر قایل به اختیار باشد یک نوع تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند و اگر گرایش به سوی جبر پیدا کند به سوی سرنوشت دیگری به پیش خواهد رفت.۱٫۱٫ مکتب روانکاوی
اولین مکتب روانشناسی که از آن بوی جبر به مشام می‌رسد، مکتب روانکاوی یا مکتب روان تحلیل گری است. بنیان گزار این مکتب زیگموند فروید(۱۹۳۹ – ۱۸۵۶) است وی مسألة هشیار، نیمه هشیار و ناهشیار را مطرح کرد، که به نظر وی بسیاری از کارهای ما در ناخودآگاه ما پنهان است و انسان را وادار به انجام می‌سازد اگرچه خود انسان متوجه نباشد. از این روی مکتب روانکاوی انسان را مجبور می‌داند تا به آنچه تن دهد که در ضمیر ناهشیار او مخفی گشته است. یا آنچه که به عقدة رانده شده در این ضمیر یاد می‌شود، بر انسان تسلط دارد. تقریبا هر چیزی که انجام می‌دهیم، فکر می‌کنیم و خواب می‌بینیم، توسط غرایز زندگی و مرگ، نیروهای دست نیافتنی و نادیدنی درون مان، از پیش تعیین شده‌اند. شخصیت بزرگسال ما توسط تعامل‌هایی که قبل از پنج سالگی ما صورت گرفته‌اند تعیین می‌شود، یعنی در زمانی که کنترل کمی داشته‌ایم. این تجربه‌ها برای همیشه ما را در چنگال خود نگه می‌دارند.

 

نوع فایل: wordتعداد صفحات: ۳۹ برای مشاهده متن کامل تحقیق دیدگاه نظریه‌های شخصیت محصول را خریداری و دانلود نمایئد..تشکر از خریدتان

خرید و دانلود دیدگاه نظریه‌های شخصیت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.