مقاله بررسی و ارزیابی کاربرد دانش زیست فناوری در مبارزه و کنترل پایدار آفات

مقاله بررسی و ارزیابی کاربرد دانش زیست فناوری در مبارزه و کنترل پایدار آفات

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 13 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

آفت‌کش‌های بیولوژیکی، اولین فرآورده‌های حاصل از کاربرد بیوتکنولوژی در کشاورزی هستند که تجاری شده‌اند. از سال 1960 تاکنون بسیاری از آفت‌کش‌های بیولوژیکی که براساس نقش یک باکتری به نام باسیلوس توریجینسیس عمل می‌کنند، مورد استفاده بوده‌اند. دانش بیوتکنولوژی از طریق مهندسی ژنتیک چندین نوع پروتئین در یک ارگانیسم تولید کرده و طیف اثرات آن را وسعت میدهد. ژن کد کننده این اثرات را می‌توان به گونه‌ایی تغییر داد که مقدار بیشتری از این سموم با بازدهی بیشتری بر علیه آفات تولید شود، به علاوه، فرمول سموم را طوری تهیه کرد که تأثیر آن‌ها در محیط زیست طولانی نشود. باکتری BT پاتوژن اختیاری تعدادی از گونه‌های حشرات می‌باشد. پژوهشگران ژن مربوط به سم BT را در باکتری دیگری وارد کردند تا سم بیشتری تولید کنند. باکتری پس از تولید سم از بین رفته ولی دیواره سلول تثبیت می شود. ذره‌ای که به جای می‌ماند که حاوی سم بلوری با پوشش محافظ و با دوام است. باکتری‌های کشته شده را روی گیاهان اسپری می‌کنند و آفت‌‌های حساس، هنگام تغذیه از این گیاهان کشته می‌شوند. آفت‌کش‌های بیولوژیکی می‌توانند به گونه‌ای گسترده بر روی واریته‌های زیادی مورد استفاده قرار گیرند، بدون اینکه نیازی به برنامه‌های طولانی به نژادی برای تولید گیاهان تغییر ژن یافته باشد، این گیاهان در مقابل آفات مقاوم هستند و نیازی به اسپری کردن آفتکش بر آن‌ها نیست.

 

مقدمه

آفت‌کش‌های بیولوژیکی، اولین فرآورده‌های حاصل از کاربرد بیوتکنولوژی در کشاورزی هستند که تجاری شده‌اند. از اوایل سال 1960 تاکنون، بسیاری از آفت‌کش‌های بیولوژیکی که براساس نقش یک باکتری به نام باسیلوس توریجینسیس[1] عمل می‌کنند، مورد استفاده بوده‌اند. اما آفت کش‌های بیولوژیکی، بخش کوچکی از بازار جهانی سموم را که تحت تسلط سموم شیمیایی است، تشکیل می‌دهند. بیش از 600 نوع سم شیمیایی توسط انجمن حفاظت محیط زیست آمریکا[2] تا به حال به تأیید رسیده است (4).

آفت‌کش‌های بیولوژیکی غیرنوترکیب[3] که مشابه B.T هستند، مزیت‌هایی بر سموم شیمیایی دارند، از جمله در مقابل آفات خاصی، بسیار سمی هستند، در حالی که برای انسان‌ها، گیاهان، حیات وحش و حشرات مفید زیانی ندارند. همچنین مدت اثر آن‌ها در محیط موقتی است و می‌توان آن‌ها را از طریق فرایند تخمیری تولید کرد. سموم میکروبی که به طور طبیعی تولید می‌شوند خیلی آهسته اثر می‌کنند و بسرعت در مزرعه تجزیه شده و از بین می‌روند. بیوتکنولوژی امکان بررسی این نقاط ضعف را بوجود آورده است. در نهایت از طریق مهندسی ژنتیک چندین نوع پروتئین در یک ارگانیسم تولید می‌شود و طیف اثر آن وسعت می‌یابد. ژن کد کننده این اثرات را می‌توان به گونه‌ایی تغییر داد که مقدار بیشتری از این سموم با بازدهی بیشتری بر علیه آفات تولید شود. به علاوه، می‌توان فرمول سموم را طوری تهیه کرد که تأثیر آن‌ها در محیط زیست طولانی شود

 

خرید و دانلود مقاله بررسی و ارزیابی کاربرد دانش زیست فناوری در مبارزه و کنترل پایدار آفات


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.