مشخصات این فایل
عنوان: یافتن مشاهدات پرت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 24
این مقاله در مورد یافتن مشاهدات پرت می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله یافتن مشاهدات پرتچرا مشاهدات پرت مسأله و مشکل هستند ؟
روشهای در حال توسعه بر جستجوی مشاهدات پرت و فهمیدن این که تحلیلهای آماری را پیچیده میکنند بخش مهمی از تمام تحلیل را در برمیگیرد.
برای مثال با حضور مشاهده پرت در هر آزمون آماری میانگین و انحراف معیار تحریف میشود. برآورد ضرایب رگرسیون که مجموع مربعات خطا را مینیمم میکند بسیار تحت تأثیر مشاهده پرت ....(ادامه دارد)
همسازی یا تطابق :
همان طور که گفته شد منابع مشاهدات پرت عبارت است از ثبت و اندازه گیری نادرست – ترکیب دادههای ناشناخته یا اثر جدیدهمچنین فرض غلط در مورد توزیع دادهها میتواند دادهها را به عنوان یک مشاهده پرت هدایت کند.دادههایی که به خوبی در یک توزیع بر ارزش نشدهاند ممکن است در یک توزیع دیگر به خوبی برازش نشوند. همان طور که در شکل نشان داده شده....(ادامه دارد)
تفسیر خروجی :
خروجی به سه قسمت تقسیم میشود :
مرحله اول آماده آزمون را محاسبه میکند.
مرحله دوم مقدار بحرانی بالایی را برای آماده آزمون در سطوح معنیداری مختلف را چاپ میکند.
مقدار سطوح اول سطح اطمینان آزمون است که معادل 100 است که ما فرض صفر را رد میکنیم. اگر مقدار آماده آزمون چاپ شده در مرحله اول از مقدار بحرانی چاپ شده در آخرین ستون بزرگتر باشد....(ادامه دارد)
آزمون Rosner :
این آزمون برای کشف k تا مشاهده پرت میتواند استفاده شود که تعداد دادهها باید بیشتر از 25 باشد.
این آزمون مشاهدات پرتی که هم بیشترین مقدار و هم کمترین مقدار را دارند مشخص میکند بنابراین همیشه دوطرفه است.
ابتدا دادهها رتبه بندی میشوند (به صورت صعودی) و میانگین و انحراف معیار آنها تعیین میشود.سپس یک آماره آزمون (R) محاسبه میشود....(ادامه دارد)
آزمون Chi – squared
این آزمون برای نمایش دادن یک مشاهده پرت تنها است که بر مبنای توزیع کای – دو بنا شده است که آماده آن بصورت است که با مقادیر که بر مبنای بحرانی جدول مقایسه میشود.این آزمون دیگر امروزه رایج نیست و استفاده نمیشود و به جای آن از چندین آزمونهای قوی دیگر استفاده میشود....(ادامه دارد)
یافتن مشاهدات پرت :
چرا مشاهدات پرت مسأله و مشکل هستند ؟
با مشاهدات پرت چه باید کرد؟
تبدیل :
حذف کردن :
همسازی یا تطابق :
مشاهده پرت
مقادیر بحرانی برای z :
محاسبه یک p-value تقریبی :
تفسیر خروجی :
خروجی به سه قسمت تقسیم میشود :
4) آزمون Rosner :
5) آزمون Chi – squared
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 4
فهرست مطالب:
سعدی
نظرات درباره تاریخ تولد و درگذشت
آرامگاه
سعدی
ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله مشهور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری) شاعر و نویسندهٔ پارسیگوی ایرانی است. شهرت او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. مقامش نزد اهل ادب تا بدانجاست که به وی لقب استاد سخن دادهاند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات وی است.
سعدی در شیراز زاده شد. پدرش در دستگاه دیوانی اتابک سعد بن زنگی، فرمانروای فارس شاغل بود.[نیازمند منبع] سعدی کودکی بیش نبود که پدرش در گذشت. در دوران کودکی با علاقه زیاد به مکتب میرفت و مقدمات علوم را میآموخت. هنگام نوجوانی به پژوهش و دین و دانش علاقه فراوانی نشان داد. اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان محمد خوارزمشاه و به خصوص حمله سلطان غیاثالدین، برادر جلال الدین خوارزمشاه به شیراز (سال ۶۲۷) سعدی راکه هوایی جز کسب دانش در سر نداشت برآن داشت دیار خود را ترک نماید.[۱] سعدی در حدود ۶۲۰ یا ۶۲۳ قمری از شیراز به مدرسهٔ نظامیهٔ بغداد رفت و در آنجا از آموزههای امام محمد غزالی بیشترین تأثیر را پذیرفت (سعدی در گلستان غزالی را «امام مرشد» مینامد). غیر از نظامیه، سعدی در مجلس درس استادان دیگری از قبیل شهابالدین عمر سهروردی نیز حضور یافت و در عرفان از او تأثیر گرفت.این شهاب الدین عمر سهروردی را نباید با شیخ اشراق، یحیی سهروردی، اشتباه گرفت.معلم احتمالی دیگر وی در بغداد ابوالفرج بن جوزی (سال درگذشت ۶۳۶) بودهاست که در هویت اصلی وی بین پژوهندگان (از جمله بین محمد قزوینی و محیط طباطبایی) اختلاف وجود دارد. پس از پایان تحصیل در بغداد، سعدی به سفرهای گوناگونی پرداخت که به بسیاری از این سفرها در آثار خود اشاره کردهاست. در این که سعدی از چه سرزمینهایی دیدن کرده میان پژوهندگان اختلاف نظر وجود دارد و به حکایات خود سعدی هم نمیتوان بسنده کرد و به نظر میرسد که بعضی از این سفرها داستانپردازی باشد (موحد ۱۳۷۴، ص ۵۸)، زیرا بسیاری از آنها پایه نمادین و اخلاقی دارند نه واقعی. مسلم است که شاعر به عراق، شام و حجاز سفر کرده است و شاید از هندوستان، ترکستان، آسیای صغیر، غزنین، آذربایجان، فلسطین، چین، یمن و آفریقای شمالی هم دیدار کرده باشد.
از نظر اسلام جمیع مخلوقات در جهت کمال و رشد و تعالی و هدفی که ایده آل آنهاست هدایت فطری شده اند. آیات قرآنی نیز با بیان های مختلف بدین معنا اشاره دارد،مثل آیه ی شریفه ای که می فرماید:
«رَبُّنَا الَّذِی أَعطی کُلَّ شَیءِ خَلقَهُ ثُمَّ هَدی»
«پروردگار ما همان است که همه ی اشیای را نعمت حیات بخشیده،سپس هدایت (تکوینی) را بر ایشان مقرّر فرموده است ».
انسان نیز مانند سایر مخلوقات،بر اساس فطرتی که او را به سوی تکمیل نواقص و رفع حوائجش فرا می خواند آفریده شده،لکن به واسطه ی وجود اختیاری که در نهاد او به ودیعت گذاشته شده، . به خاطر نیازها و احتیاجات تکوینی بیشتری که دارد نمی تواند همه ی نواقص خود را به تنهای تکمیل نماید،بلکه کمال کامل و حقیقی انسان از دیدگاه اسلام مستلزم تعاون و همکاری و مساعدت های فراوانی است که از مسیر ازدواج آغاز و با مشارکت و تلاش جمعی در رفع موانع حیات انسانی و تأمین نیازهای عامه و ایجاد زمینه ی تشکیل محیطی سالم برای رشد و تعالی انسان -ها امکان پذیر می گردد.
و در این مسیر، نیازمند اصول و قوانینی است علمی و محتاج راه و روش و سنتی است عملی،که از قابلیت ها و خواسته های نهادینه شده ی او ریشه گرفته،پاسخگوی احتیاجات حقیقی او باشد.واین همان مفاد و محتوای کلّی ادیان الهی است و فطری بودن دین نیز می تواند به معنای همسویی و موافقت اصول و احکام اسلامی با فطرت توحیدی انسان باشد:
« فَأَقِم وَجهَکَ لِلِّدینِ حَنیفاً فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها»
«پس روی خود را به سوی این دین حنیف کن (با اعتدال کامل و توجّه تمام به دین،اقبال نمای، که مطابق است) با همان فطرت و سرشتی که خداوند،مردم را بر آن سرشت آفریده است».
طرز تفکّر افراد اجتماع – درباره ی حقیقت زندگی دنیا و بینش آنان درباره ی آغاز و پایان جهاد – به هر شکلی باشد،سنت هایی که در آن اجتماع وضع می شود همان گونه شکل می گیرد.
و به عبارت دیگر؛صورت و شکل زندگی با اختلاف در اصول اعتقادی مختلف می گردد.
ازدیدگاه اسلام ،انسان هدف و غایتی ندارد مگر سعادت و کمال ،و خوشبختی و کمال جز برآورده شدن نیازهای حقیقی و به فعل رسیدن قوا و استعدادها و مقتضیات واقعی او چیزی نیست.
شامل 15 صفحه فایل word قابل ویرایش
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه49
فهرست مطالب
اهمیت و ضرورت بهداشت صنعتی
موضوع رنگ و بهداشت صنعتی:
بهسازی محیطهای صنعتی:
رئوس مسائل در بهسازی محیط کار:
خصوصیات بیماریهای حرفهای:
مهمترین خصوصیات بیماریهای حرفهای:
آموزش بهداشت در پیشگیری از شیوع بیماریها در محیط کار
میکروبهای بیماریزا به گروههای زیر قابل تفکیک هستند:
بیماریهای عفونی
پیشگیری از بروز بیماریهای عفونی:
اقسام مصونیت: مصونیت در مقابل بیماریهای واگیر به دو قسم میباشد:
مصونیت اکتسابی:
عبارتند از:
بیماریهای واگیری که با واکسن قابل پیگیری هستند
خصوصیات بیماریهای واگیر:
از طریق دستگاه گوارشی:
عوامل زیانآور محیط کار به عوامل زیر تقسیم میشود:
- از طریق دستگاه تنفسی:
الف- اقدامات پزشکی و بهداشتی در مورد کارگران:
«بهداشت صنعتی» عبارتست از فراهم آوردن موجبات سلامتی، تندرستی و شادابی روح و جسم کارکنان در محیط کار (و همچنین مراجعان به سازمان) و رعایت اصولی که از بیماریها و حوادث ناشی از کارهای صنعتی جلوگیری میکند. موضوع بهداشت و حفظ سلامت کارکنان در محیطهای صنعتی، یا بهداشت شغلی.
یکی از مسائل بسیار مهم بوده و آشنایی با اصول بهداشتی و کمکهای اولیه برای جلوگیری و محافظت از خطرات حاصله از بیماریها در محیطهای صنعتی و تولیدی، که کارها به صورت گروهی و دستهجمعی انجام میشوند حائز کمال اهمیت میباشد. بررسی عوامل زیانبخش در محیطهای کار و کنترل آنها و رعایت اصول بهداشتی باعث سلامت و شادمانی کارکنان و موجب افزایش بهرهوری در محیطهای صنعتی میشود.
در محیطهای صنعتی و تولیدی علاوه بر حوادث، مسائلی مثل «امراض حرفهای» مطرح است.
منظور بیماریهایی است که ناشی ازکارهای صنعتی و تماس با مواد و ترکیبات شیمیای زیانآوری باشد و از طریق خوردن، آشامیدن، تنفس و پوست مبتلا به انسان میشود.
همچنین در محیطهای کاری عوارض و بیماریهای حاصل از مواد رادیواکتیو و پرتوهای پولساز و امراضی نظیر سل، رماتیسم، دیسک، آرتروز، تنگی نفس،سرطان، عقیم شدن، کاهش حساسیت حواس پنجگانه و اعضای بدن و مسمومیت شغلی ناشی از سرو کار داشتن با موادی چون سرب، سیلیس، گرد و خاک و امثالهم وجود دارند البته عوارض حرفهای ممکن است واجد اهمیت کمتری نسبت به سوانح در محیط کار باشند.
عوامل محیط طبیعی
عوامل جوی و محیط خارجی یا اتمسفر طبیعی یعنی نوع زمین، آب، نور خورشید و هوا (سرما، گرما، رطوبت) در افراد بسیار مؤثر بوده و روی رفتار و کردار آنها اثر فوقالعادهای دارد.
لذا لازم است کارفرمایان حتیالمقدور به عوامل جوی توجه داشته و از نظر انتخاب محل احداث کارخانه در مورد این مسائل مطالعات کافی به عمل آورند و محل کار من اسب با احتیاجات روانی و جسمانی آنها فراهم آورند و حتیالمقدور جای خوش آب و هوای را برگزینند در غیر این صورت، خطراتی متوجه کارکنان شده و مالاً باعث کاهش بهرهوری نیروی انسانی میشود (که به ضرر کارفرما خواهد شد).
عوامل مؤثر در بهداشت صنعتی
رعایت امور زیر در بهداشت محیط کار مؤثر است:
1- محیط کار باید برعلیه میکروبها ضدعفونی شود و نقاط مشکوک آلوده به میکروب و عفونت گندزدایی و تمیز شده و عاری از میکروب شود.
2- گازها، گردها و بخارهای مضر، سمی و بدبوی متصاعد شده در محیط کارگاه و کارخانه با ایجاد سیستم تهویه به خارج هدایت شود و گردهای که باعث خفگی یا مسمومیت گردند کارکنان با ماسکهای مخصوص مجهز شوند .
3- کف کارگاهها باید از مواد غیرقابل نفوذ ساخته شده باشند تا آب در آنها نفوذ نکند زیرا دیوارهها و کف سطوح خیس و مرطوب باعث بیماری رماتیسم میشود.
4- لازم است وسائل کمکهای اولیه در محیط کار وجود داشته باشد و کارکنان با اصول کمکهای اولیه در کارخانه آشنا باشند.
تا در صورت نیاز به کمک مصدومین بشتابند در عین حال باید داروخانةکوچکی در سازمانهایی که تعداد کارکنان آنها زیاد است وجود واحد و فرد مسئول در این زمینه الزامی است.
5- به منظور مبارزه با بیماریهای واگیردار و پیشگیری از آنها که ممکن است به وسیلة آب و هوا سرایتکننده کارکنان به موقع واکسینه و مایهکوبیهای لازم بشوند تا در مقابل بیماریها ایمنی حاصل کنند.
6- کلیه کارکنان از سرویسهای پزشکی، بهداشتی و خدمات درمانی به نحو احسن برخوردار باشند.
7- کلیه نقاط محیط کار از نظر پزشکی، بهداشتی و خدمات بطور مستمر مورد بازرسی و به
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات74
در این مبحث بر آنیم تا پاره ای از مسایل زندگی اخروی و صحنه هایی را که قرآن و روایات برای انسان پس از رستاخیر ترسیم می کند، مورد بررسی قرار دهیم.
تأکید قرآن بر معاد
دعوت به معاد باوری یکی از ویژگی های ادیان الهی است. قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و هدایت کننده ی بشر به سوی عالم نور و رها کننده ی وی از همه ی پلیدی ها و ظلمت ها و تصدیق کننده ی کتب آسمانی پیشین درباره ی رجوع انسان به سوی خداوند به تفصیل سخن گفته است. بی شک پس از دعوت به توحید، مقوله ای به این اندازه مورد تأکید قرار نگرفته است. شواهد ذیل می تواند اهمیّت معاد را از دیدگاه قرآن کریم نشان دهد:
الف ـ کثرت آیاتی که زندگی آدمی را در برزخ و قیامت توضیح میدهد.
ب ـ معاد باوری از ارکان ایمان است زیرا در کنار ایمان به خداوند قرار گرفته است:
«ذلک یوعظ به من کان منکم یؤمن بالله والیوم الآخر.»(بقره / 232)
و انکار آن در ردیف انکار خداوند واقع شده است:
«قاتلوا الذین لایؤمنون بالله ولا بالیوم الآخر.» (توبه / 29)
و از این روست که دعوت مردم به معاد در سرلوحه ی برنامه ی انبیا بوده است:
«یا معشر الجنّ والانس الم یأتکم رسل منکم یقصّون علیکم آیاتی وینذرونکم لقاء یومکم هذا.» (انعام / 130)
ج ـ خداوند به پیامبر دستور می دهد که بر وقوع قیامت قسم یادکند:
«و یستنبؤنک احقّ هو، قل ای وربّی انّه لحقّ.» (یونس / 53)
«زعم الذین کفروا ان لن یبعثوا، قل بلی وربّی لتبعثنّ.» (تغابن / 7)
د ـ عبث بودن خلقت در صورت منتفی بودن معاد:
«أفحسبتم انّما خلقناکم عبثا وانّکم الینا لاترجعون.» (مؤمنون / 115)
استدلال قرآن بر معاد
قرآن کریم، در عین آنکه ایمان به معاد را ضروری می شمارد، در مواردی نیز به استدلال بر معاد می پردازد و این مطلب گواه بر منافات نداشتن مقوله های ایمانی با تعقل و خردورزی است. این استدلال ها مبتنی بر خداشناسی است و معادشناسی بدون خداشناسی صحیح و مصون از خطا به انجام نمی رسد. بر این اساس، اسما و صفات ثبوتی خداوند چون حکمت، قدرت، صدق و... یا صفات سلبی هم چون امتناع لهو و ظلم از خداوند، می تواند دلیلی عقلی بر تحقق معاد باشد. بنابراین اصل معاد هم از راه درونْ دینی و هم از راه برونْ دینی (که گاه با هدایت متون دینی به مواد و مقدمات لازم به انجام می رسد) قابل اثبات است. در اینجا به اختصار پاره ای از استدلال های قرآن بر معاد را که مبتنی بر حکمت و عدل الهی است یادآور می شویم:
الف ـ قرآن بقا و جاودانگی و رجوع به سوی خداوند را توجیه کننده ی خلقت آسمان و زمین می داند و حذف معاد را موجب عبث و بیهودگی خلقت عالم می شمارد، در حالی که هم خالق حقّ است و هم خلقت او، و باطل به هیچ روی به طبیعت حق راهی ندارد.
«و ما خلقنا السّموات والارض وما بینهما لاعبین. ما خلقناهما الاّ بالحقّ ولکنّ اکثرهم لایعلمون.» (دخان / 39 ـ 38)
«وما خلقنا السموات والارض وما بینهما الاّ بالحقّ وانّ السّاعة لاتیة.»(حجر / 85)
لعب به افعالی گفته می شود که غایت آن ها خیالی است، نه واقعی; هم چون افعال کودکان که صرفاً از توهم و خیال کودکانه ناشی می شود. و چون افعال لعب صاحب خود را از اعمال واقعی یعنی اعمالی که غایت حقیقی دارند، باز می دارد، از مصادیق لهو به شمار می روند. بر اساس آیه ی یاد شده اگر خلقت عالم، غایتی نداشته باشد و رو به عدم و نیستی برود، وجودش عبث و بیهوده می شود و خداوند منزه از کار عبث و بیهوده است.
خداوند بسیاری از امور را به وجدان و بنیاد اخلاقی آدمی سپرده است، تا خود داوری کرده حق را دریابد. چگونه می توان پذیرفت که انسان عاقلی کاری را انجام دهد و هیچ هدف و مقصدی از آن نداشته باشد. چیزی را بسازد که می خواهد نابودش کند. و یا وقتی از او می پرسند چرا کاری را انجام می دهد توجیهی نداشته باشد. حال که چنین است، خداوند ما را به وجدانمان ارجاع می دهد. شما آدمیان چگونه می توانید کار خداوندی را که علم و قدرتش مطلق و بی نهایت است، عبث و بیهوده تلقی کنید. انکار معاد خلقت خداوند را عبث و بیهوده می نمایاند. پس کل نظام مخلوقات باقی و برقرار خواهد بود.