پروژه رشته حقوق با موضوع بررسی اقاله. doc

پروژه رشته حقوق با موضوع بررسی اقاله. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 60 صفحه

 

مقدمه:

هنگامی که دو طرف برای برآوردن نیازها و تأمین منافع خود با یکدیگر عقدی را منعقد می‌سازند, این عقد و پیمان از آثار شرعی برخوردار می‌شود و برابر با قاعده و اصل اوّلی در عقود پابرجا و وفای به آن ضروری خواهد شد, زیرا هرکدام از دو طرف عقد به هنگام بستن عقد منظور و هدفی را دنبال می‌کرده‌اند که برای برآورده شدن آن به انعقاد عقد روی آورده‌اند؛ این هدف و حق نباید ضایع گردد. حال اگر هرکدام پس از انعقاد عقد دریابند که به هدف مورد نظر خود دست نمی‌یابند و یا به هر دلیلی از انعقاد عقد پشیمان شوند, آن گاه نیز با توافق یکدیگر عقد را می‌توانند برهم بزنند. به گفته دیگر, همان گونه که اراده دو طرف در پدید آمدن عقد تأثیر می‌گذارد و بی این دو اراده عقدی برقرار نخواهد شد, همین دو اراده نیز در سرنوشت عقد تأثیر می‌گذارد؛ پابرجا بودن و یا از میان رفتن عقد, بنابر اراده دو طرف است. پس اگر به انحلال و زوال عقد و آثار آن تصمیم بگیرند, عقد از بین می‌رود و در پی آن, آثار عقد نیز زایل می‌گردد؛ به این عمل حقوقی (اقاله) یا (تفاسخ) گویند.

از آن جا که دلیل معتبری برای بطلان عقد با اقاله و بازگشت هریک از عوضین به مالکیت مالکان اوّلیه آن نیاز است, اقاله را عملی خلاف قاعده برشمرده‌اند, زیرا حکم لزوم عقد با تنها رضایت دهی و توافق متعاقدان به فسخ و تفاسخ عقد به طور قهری از بین نمی‌رود و می‌بایست دلیلی معتبر برخیزد تا بطلان عقد با اقاله به اثبات رسد. در مشروعیت اقاله نیز هرگز نباید تردید کرد, زیرا نصوص معتبری بر مشروعیت اقاله تأکید می‌کند؛ خبر ابن حمزه:

(أیّما عبد أقال مسلماً فی البیع أقال الله عثرته یوم القیامة.)

که مانند چنین روایتی در میان اهل سنت به روایت ابوهریره از پیامبر وجود دارد. نیز خبر سماعة بن مهران و مرسل جعفری از شمار نصوصی است که بدانها بر مشروعیت اقاله می‌توان استناد کرد.

در این نوشتار, بنابر فقه تطبیقی به دو نکته مهم درباره اقاله, نگاهی افکنده شده و دیدگاه مکاتب فقهی در آن باره بررسی شده است:

عقد بودن و یا فسخ عقد بودن اقاله؛ جواز شرط در ضمن عقد بر دادن و ستاندن بیش از پرداختیِ هنگام معامله و بر دیگر شروط, آن گاه که اقاله را عقد بشمریم.

تأثیرگذاری نوسان های شدید اقتصادی در بازار و کاهش روزافزون ارزش پول از شمار عواملی است که ضرورت توجه به این دو نکته و دیگر نکات درباره اقاله را برمی انگیزد. برای نمونه: دو فردی که هرکدام هدف ویژه ای را دنبال می‌کنند و در پی به دست آوردن سود بیشتری, با یکدیگر به دادوستد می‌پردازند تا از رهگذر آن به مقصود خود برسند, اگر دریابند که به خواسته خود نمی‌رسند و تصورشان پنداری باطل بوده است و آن گاه با توافق یکدیگر عقد به وجود آمده را نافرجام گذارند و خویشتن را از بند آن برهانند, سپس خریدار ارزش پول دادوستد شده را کاهش یافته ببیند, چنان که نتواند حتی همان مال را بخرد, آیا جبران چنین خسارتی را می‌تواند درخواست کند؟ آیا خریدار افزون بر پول پرداختی با گذاردن شرطی در ضمن اقاله, جبران خسارتش را می‌تواند خواهان شود؟ نیز اگر فروشنده برای پاره ای از خدمات انجام شده بر روی مال دادوستد شده مبلغی را درخواست کند و با گذاشتن شرطی در ضمن اقاله, برای جبران خسارت, پرداخت افزون بر مال به خود را خواهان شود, آیا چنین شرط هایی رواست و یا آن که باطل بوده و به بطلان اقاله می‌انجامد؟

 

فهرست مطالب:

مقدمه

اقاله در لغت        

اصطلاح و کاربرد اقاله       

بررسی ماهیت اقاله

مقایسه اقاله و حقّ فسخ

مبنای اقاله           

فایده و آثار حقوقی بحث       

اقاله؛ عقد یا فسخ عقد          

قلمرو اقاله           

عقود و موارد اقاله ناپذیر      

شرایط صحت اقاله

قصد و رضای طرفین اهلیت دو طرف معلوم و معین بودن موضوع اقاله

تلف عوضین در اقاله          

تغییر عوضین      

آیا افزودن یا کاستن از عوضین اقاله را بی اثر می‌کند        

تلف عوضین معامله           

خاستگاه نزاع       

آثار اقاله

آثار اقاله در عقد تملیکی       

عقد عهدی

نتیجه‌گیری

منابع و مآخذ        

 

منابع و مأخذ:

اصفهانی، محمدحسین، بحوث فی الفقه, ج10, کتاب الاجاره, مؤسسه نشر اسلامی, قم.اعتضاد بروجردی, محمد، مجله کانون وکلای دادگستری, اقاله, ش4(32)/ 52 ـ 50, سال پنجم, خرداد و تیرماه 1332.افتخاری، جواد، کلیات عقود و حقوق تعهدات.جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولژی حقوق، ص68، ش511.حسینی عاملی, سید محمدجواد، مفتاح الکرامه, ج4/767, دار احیاء التراث, بیروت؛ مؤسسه نشر اسلامی, قم, 1411هـ.ق.شهیدی، مهدی، حقوق مدنی 3 تعهدات.شیخ طوسی, الخلاف, ج3/206 و 207, مؤسسه نشر اسلامی, قم, 1411هـ.ق.عاملی (شهید اول)، شیخ عبدالله شمس‌الدین محمدبن جمال‌الدین مکی، ترجمه علی شیروانی، سمعه (مشقیه)، جلد اول ، ص219.کاتوزیان, ناصر، حقوق مدنی, ج5/12, قواعد عمومی قراردادها.محقق داماد و دیگران, سید مصطفی، سؤال جواب/194.نجفی, محمدحسن، جواهرالکلام, ج24/353.

خرید و دانلود پروژه رشته حقوق با موضوع بررسی اقاله. doc


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.