کتاب مرجع مهندسی گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع (HVAC Engineer)

کتاب مرجع مهندسی گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع (HVAC Engineer)

 

 

 

 

 

 

 

HVAC مخفف سه کلمه Heating, Ventilating and Air Conditioning به معنی “گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع” می باشد. در اصل علت ایجاد سیستم های تهویه مطبوع جهت داشتن آسایش و هوای داخلی خوب بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بوده است. HVAC یک رشته فرعی در مهندسی مکانیک به شمار می رود که بر اساس علوم ترمودینامیک، سیالات و انتقال حرارت تشکیل شده است. وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش، رطوبت دهی و خشک  کردن و تصفیه هوا می باشد. برای انسان دما و رطوبت لذت بخش در داخل محل زندگی دمای ۲۲C و رطوبت نسبی ۵۰% است.

کتاب مرجع مهندسی گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع (HVAC Engineer)، یکی از کتاب های مرجع رشته تاسیسات می باشد. این کتاب مشتمل بر 17 فصل، 292 صفحه، با فرمت PDF، به زبان انگلیسی، همراه با تصاویر، جداول، روابط مهم و فرمول های کاربردی سیالات و ترمودینامیک، به ترتیب زیر گردآوری شده است:

Chapter 1: Abbreviations, symbols and conversionsChapter 2: Standards for materialChapter 3: Combustion Chapter 4: Heat and thermal properties of materials Chapter 5: Properties of steam and air Chapter 6: Heat losses Chapter 7: Cooling loads Chapter 8: Heating systems Chapter 9: Steam systems Chapter 10: Domestic services Chapter 11: Ventilation Chapter 12: Air conditioning Chapter 13: Pumps and fans Chapter 14: Sound Chapter 15: Labour rates Chapter 16: Bibliography Chapter 17: Standards

جهت خرید کتاب مرجع مهندسی گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع (HVAC Engineer)، به مبلغ فقط 2000 تومان و دانلود آن بر لینک پرداخت و دانلود در پنجره زیر کلیک نمایید.

!!لطفا قبل از خرید از فرشگاه اینترنتی کتیا طراح برتر قیمت محصولات ما را با سایر محصولات مشابه و فروشگاه ها مقایسه نمایید!!

!!!تخفیف ویژه برای کاربران ویژه!!!

با خرید حداقل 20000 (بیست هزارتومان) از محصولات فروشگاه اینترنتی کتیا طراح برتر برای شما کد تخفیف ارسال خواهد شد. با داشتن این کد از این پس می توانید سایر محصولات فروشگاه را با 20% تخفیف خریداری نمایید. کافی است پس از انجام 20000 تومان خرید موفق عبارت درخواست کد تخفیف، شماره همراه و ایمیلی که موقع خرید ثبت نمودید را به ایمیل فروشگاه (catia2015.sellfile@gmail.com) ارسال نمایید. همکاران ما پس از بررسی درخواست، کد تخفیف را به ایمیل شما ارسال خواهند نمود.



خرید و دانلود کتاب مرجع مهندسی گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع (HVAC Engineer)


دانلود مقاله کامل در مورد شناخت حقوق بین الملل

دانلود مقاله کامل در مورد شناخت حقوق بین الملل

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 108

 

مقدمه تحلیلی

الف . کلیات

بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است، سازمان ملل باید همچون هسته ای مرکزی ، هماهنگ کننده اقداماتی باشد که برای برقراری صلح و امنیت بین المللی و توسعة روابط دوستانه میان کشورها براساس اصل تساوی حقوق و خود مختاری ملل و حصول همکاریهای بین المللی در قلمرو و امور اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و ترغیب دولتها به رعایت حقوق بشر و آزادیهای اساسی به عمل می آید. از این روی، همة کشورها باید، به لحاظ عضویت در سازمان، تعهداتی را که به موجب منشور به عهده گرفته اند و کلیه اختلافات بین المللی خویش را از راههای مسالمت آمیز، براساس اصول عدالت و حقوق بین الملل ، حل و فصل نمایند و در روابط خود را تهدید به زور یا استفاده از آن بر ضد تمامت ارضی یا استقلال یکدیگر خودداری ورزند.

زمانی که منشور به تصویب شماری از کشورهای جهان رسید، بسیاری از متفکران و صلح دوستان گمان می کردند که سازمان ملل و تشکیلات وابسته به آن از جمله دیوان بین المللی دادگستری خواهند توانست با نهادین کردن اصول و قواعد بین المللی ، اصل زیبای «جهان فارغ از جنگ» را بر روابط بین الملل حاکم گردانند؛ اما حوادثی که ظرف این چهل و چند سال در گوشه و کنار عالم به وقوع پیوسته است نشان می دهد که جنگ و ستیز بر سرکسب منافع بیشتر همچنان بر دوام بوده و اختلافات میان کشورها افزایش یافته و پریشیدگیها و تنشهای زیادی دامنگیر آنان شده است ، تا حدی که بی نظمی و آشفتگی جایگزین آن نظامی گردیده که منشور بدان پرداخته و از آن سخن گفته است.

پیش از این، میثاق جامعة ملل نیز از کشورها خواسته بود که ، برای پایداری صلح و استقرار امنیت بین المللی، به مقررات حقوق بین الملل احترام گذارند و به تمام تعهدات بین المللی خویش عمل کنند. واضعان میثاق، برای هموار کردن راه صلح و ترغیب کشورها به ایجاد نظم عمومی بین المللی، از آنان دعوت کرده بودند که اختلافات خود را از راههای مسالمت آمیز ، از جمله اقامة دعوی در مراجع دعوی داوری و قضایی، فیصله دهند تا از این رهگذار نهاد قانون و قاضی جایگزین هرج و مرج و دفاع از خود گردند. به همین سبب، اندک زمانی پس از تشکیل جامعه ملل ، دادگاهی جهانی به نام «دیوان دائمی دادگستری بین المللی» بنیاد گذاشته شد که تا پایان جنگ دوم دوام آورد. جامعه ملل و دیوان دائمی در طول حیات موثر خود به اختلافات زیادی رسیدگی کردند، اما هیچ کدام نتوانستند در مقام شخصیتی مستقل در مقابل متجاسران به حریم حقوق بین الملل ایستادگی کنند و صلح و امنیت را بر جهان مستولی گردانند.

در بدو امر شاید این تصور پیش آید که نویسندگان میثاق و منشور، با دور ماندن از واقعیات سیاسی جهان، به مفاهیمی از حقوق بین الملل دل بسته بودند که هنوز از انسجام کافی برخوردار نبود، همچنانکه این فکر نیز وجود دارد که حقوق بین الملل اصولاً واقعیت ندارد و آنچه در این قالب نمایان شده همان حربه ای است که کشورهای قدرتمند جهان برای تجاوز به حاکمیت کشورهای ضعیف و درهم کوبیدن استقلال و تمامت ارضی آنان ساخته و پرداخته اند. این ادعا که بیانگر درماندگی کشورهای ضعیف در قبال قدرتهای زورگو و متجاوز است این پرسش را به میان می آورند که آیا حقوق بین الملل به راستی قالبی در هم شکسته و بی محتوا است؟ و اگر چنین نیست این نظام تا چه میزان قادر به ادارة روابط بین الملل و حفظ صلح وامنیت جهانی است؟ پاسخ به این پرسش چندان آسان نیست و مستلزم شناخت اجتماعی نظام بین المللی و معرفت منطقی به اصول و قواعد آن است که هریک برای خود دارای روشی جداگانه است. این دو روش، با اینکه در پاره ای از موارد با هم تناقض دارند، در تحلیلی نهایی مکمل یکدیگرند.

روش شناخت اجتماعی نظام بین الملل، کنار گذاشتن بینشهای نظری حقوق بین الملل و پرداختن به واقعیات موجود و«استخراج صبورانه و دقیق داده های تاریخی و اجتماعی است که «محتوای زنده یا ماده »قاعده  حقوقی را تشکیل می دهد»

اما، روش معرفت منطقی اصول و قواعد حقوق بین الملل ، تبیین سرشت و شیوة استدلال حقوقی است که در استنباط صحیح احکام حقوقی  و شناخت و تحلیل مقررات حقوق بین الملل و سرانجام معرفی نظام حاکم بر روابط بین الملل تاثیری در خور دارد.

با استفاده از روش نخست، جامعة بین المللی ابتدا کالبد شکافی میشود، آنگاه حیات آن در حرکت مورد مطالعه قرار می گیرد (روش استقرایی)؛ همچنانکه با بهره گرفتن از روش دوم، صحت و سقم آن قضایا و احکام ارزیابی میگردد که مقدمه احکام دیگر است (روس استنتاجی ) این دو روش یعنی مشاهده عینی وقایع و استدلال صحیح و منطقی، اگر هماهنگ شوند راه تحلیل نظام بین الملل و تبیین خصوصیات آن همواره می گردد و حقوق بین الملل در جایگاه خود قرار می گیرد.

روش منطقی که شیوه های استنباط قواعد را معین می کند، با ایجاد رابطه ای منظم میان اصول و قواعد، نظامی منسجم و مبتنی بر سلسله مراتب برپا می دارد که در آن قاعده اعتبار خود را از قاعدة برتر    می گیرد. این روش اصولاً به رابطة حقوق با واقعیات حیات اجتماعی نمی پردازد، زیرا حقوق را همچون ساختاری دستوری بر قاعده بنیادین یا مفهومی مبتنی نموده که برای ایجاد وحدت میان قواعد «فرض » شده است.

البته، اگر هدف از تحقیق فقط پرداختن به مسائل محض حقوقی یا شالودة نهادی حقوقی باشد این روش خود به تنهایی بسنده              می نماید، اما اگر غرض جستجوی مبنای قواعد و مقررات باشد، عدم کفایت آن آشکار میگردد؛ زیرا مبنای حقوق واقعیاتی است که در بیرون ساختار آن قرار گرفته و فقط با استفاده از روش جامعه شناسی ، یعنی از طریق مشاهده عینی، می توان به آنها پی برد.

در بررسی جامعه شناختی قواعد و مقررات هر نظام، حقوق صرفاً به صورت قلمروی بسته مورد مطالعه قرار نمی گیرد بلکه همچون بخشی از واقعیت بررسی می گردد. به لحاظ چنین مطالعاتی ، تاثیر حقوق برواقعیت اجتماعی و نفوذ واقعیت اجتماعی (یعنی آنچه در بیرون از قلمرو و حقوق قرار دارد و در ایجاد و بقا وزوال قاعده حقوقی موثر است) بر حقوق آشکار میشود. بنابراین، دریافت نقاط ضعف یا قوت و میزان رشد و میزان رشد و توسعه هر نظام حقوقی زمانی میسر است که آن را جزئی از حیات اجتماعی تلقی کنیم؛ زیرا «در واقع ، حیات اجتماعی تنها با حقوق به نظم در نمی آید بلکه عواملی دیگر مثل آداب و رسوم و اعتقادات اخلاقی، مذهبی ، مکتبی ، سیاسی ، اقتصادی و حتی موقع جغرافیایی کشورها، تراکم جمعیت، میزان قدرت نظامی ، امکانات سوق الجیشی قومی نیز در ساخت این نظم دخیل است» به دیگر سخن، هر قاعدة حقوقی به محیطی معین تعلق دارد و از نیروهایی سرچشمه می گیرد که در فضای متعلق به آن قرار گرفته است. این نیروها که «ماده» قاعده حقوقی را تشکیل می دهد، اگر با «صورت» قاعدة هماهنگی کند، وضعی مناسب برای جامعه پدید می آورد که معرف رشد و توسعه و میزان اهمیت آن جامعه است به هیم جهت اثر هر قاعده در هر محیطی متفاوت است: بسا قاعده ای که در محیطی مفید و در محیط دیگر زیانبار است.

حقوق بین الملل نیز، همانند هر نظام حقوقی دیگر، قلمروی است که شناخت آن مستلزم استفاده از هر دو روش منطقی و جامعه شناختی است؛ زیرا در ساخت این نظام عوامل غیر حقوقی بسیاری نفوذ کرده است که در کنار هر استدلال حقوقی باید آنها را در نظر گرفت. به اعتقاد یکی از صاحبنظران «بحث و اندیشه درباره مضمون اصلی حقوق بین الملل فقط بخشی از تحلیل است. برای اینکه کار تحقیق به سامان برسد، باورهای بین المللی ، سلوک کشورها و اخلاق بین المللی نیز باید ارزیابی گردد تا تصویری تمام عیار (از حقوق بین الملل) پدید آید» از این روی ، دل بستن به صورت حقوق و از یاد بردن «ماده » آن در روابط بین الملل، که قواعد خاص بر قواعد عام غلبه دارد، پایه های هر استدلال حقوقی را سست می کند و جزمهای منطق انتزاعی را بر روابط میان کشورها حاکم می سازد. به همین سبب ، برای شناخت نظام بین المللی کافی نیست که فقط منطقی قواعد و مقررات و سلسله مراتب میان آنها بررسی گردد؛ زیرا «این قواعد محتوایی دارند که به لحاظ تفاوتهای عمیق نژادی و تاریخی ملل و عدم تساوی کشورها در بهره مند بودن از منابع ثروت و بسامان یا نابسامان بودن روابط متقابل آنان و نیازهای جدید سازمان بین المللی شکل گرفته است».

اما بررسی واقعیات بین المللی در اوضاع و احوال فعلی از آن روی لازم می نماید که «حقوق بین الملل کنونی :

1 ـ هنوز بخش اعظمی از روابط بین الملل را به نظم نکشیده و مقرراتی برای آن تدوین نکرده است؛

2 ـ در حال حاضر از عهدة تنظیم آن وضعیت هایی که تقسیم ناعادلانه قدرت سیاسی در جامعه بین المللی نتیجه آن است عاجز مانده است؛

3 ـ از واقعیت «پویایی اجتماعی » غافل مانده است. وانگهی، از آنجا که هنوز قدرتی فراملی به وجود نیامده که بتواند کشورها را ملزم به رعایت مقررات بین المللی بنماید، این واقعیت را زیر پا گذاشته است؛

4 ـ نظام دستوری ایستایی شده که غالباً پاسخگوی نیازهای جامعة بین المللی نیست، زیرا ابزاری لازم برای تجدید نظر در مقررات و در نتیجه الغای مقررات حقوق مهجور و غیر قابل اجرا و مباین بازیست اجتماعی بین المللی در دست ندارد».

رهافت جامعه شناختی تنها روشی است که به مدد آن می توان به کنه واقعیات بین المللی پی برد و کاستیهای حقوق بین الملل سنتی را برطرف ساخت. این روش با اینکه ظاهر با روش منطقی شناخت قواعد در تناقض است اما، در واقع ، آن را به کمال می رساند و غبار از چهره آن می زادید. عبارت دیگر ، این دو روش ، با اینکه دارای دیدگاهی متفاوت با دیگری است ، موضوعی واحد دارند که آنها را به هم پیوند می دهد به این معنی که « اگر حقوق جزمی ، موضوعی را از درون کاوش می کند ، جامعه شناسی آن را از بیرون نظاره می نماید». بدین ترتیب، فقط با مطالعة جامعه شناسی حقوق بین الملل می توان معلوم کرد که چرا حقوق بین الملل فقط بخشی از روابط بین الملل را تنظیم کرده و از حل مسائلی که بر سر آن تضادهای سیاسی بسیار وجود دارد عاجز مانده است. بنابراین، پرداختن به واقعیات بین المللی ، پیوندی میان آنچه «هست» و آنچه «باید باشد»ایجاد می کند و یا دست کم از تعارض این دو مفهوم می کاهد. در نتیجه ، می توان گفت که هدف از مطالعه جامعه شناختی حقوق بین الملل نفی حقوق و فلسفه وجودی آن نیست بلکه گسترش دیدگاههایی است که در رشد و تکامل این نظام تاثیری بسزا دارد.

ب . فرایند تاریخی روشهای شناخت علمی قواعد و مقررات حقوق بین الملل

روشهای شناخت اصول و مقررات حقوق بین الملل ، به موازات تحولاتی که در روشهای شناخت علمی پدیده های طبیعت روی داده است، رشد و تکامل یافته و به مرحلة امروزین خود رسیده است. این روشها در هر عصری از مبنایی الهام گرفته که برای حقوق در نظر گرفته شده است؛ چنانچه زمانی تحت تاثیر نظریة جامعه واحد جهانی و حقوق طبیعی، گاهی تابع پوزیتیویسم منطقی و زمانی دیگر منعکس کنندة نظریه های جامعه شناختی بوده است.

نظریه پردازان حقوق بین الملل در قرون وسطی که از پیروان ارسطو و توماس اکویناس بودند، با اعتقاد به اینکه بشر موجودی است که به زندگی اجتماعی تمایل دارد، حقوق را برای هر جامعه سیاسی ضرورتی حیاتی به شمار می آورند و مدعی بودند که حقوق از دو قسمت ترکیب یافته است : یکی حقوق طبیعی که انعکاسی از نظام الهی است و انسان آن را به مدد عقل و غایت اجتماعی در می یابد، و دیگری حقوق موضوعه که انسان به اراده خود و به لحاظ منفعتی که در آن دارد پدید می آورد.

مکتب حقوق طبیعی که سودای حقوق آرمانی و جهانی می داشت با القای این نظریه که حقوق طبیعی متضمن قواعدی است که در هر زمان و در هر مکان پاسخگوی نیازهای بشری است، بی آنکه به حد و حدود و یا نحوه اجرای این قواعد بپردازد و با اتکا به بینشهای ذهنی محض و رد هر نوع استدلال و تجربه، یقین و قطعیت در معرفت را اساس احکام خود قرار داده بود. ویتوریا و فرانچسکو از جمله پیروان سرسخت این مکتب بودند.

اما در قرن هفدهم به لحاظ تحولات شگرفی که در اوضاع و احوال اجتماعی جهانیان پدید آمده بود، سرانجام عقل جانشین جزم گردیده و روش عقلی شناخت مقررات حاکم بر زندگی اجتماعی نخستین جلوه های خود را آشکار ساخت. دکارت (1596 ـ 1650 ) نخستین متفکری است که پس از فروپاشی مکتب اسکولاستیک توانست علم و فلسفه را با هم آشتی دهد و خردگرایی را جانشین پندارهای یقینی کند.

«وی برای اینکه بتواند مسائل مربوط به واقعیت را استنتاج کند با استفاده از روش ریاضی، آن اصل بدیهی را مبنای کار خود قرارداد که شک دربارة حقیقت آن متضمن باشد» برای یافتن این اصل ، دکارت به روش حذف روی آورد و کوشید تا هر چه را که بدیهی نیست رد کند.

به عبارت دیگر، دکارت با اعتقاد به اینکه «منطق اصولاً برای تبیین آنچه شناخته شده مفید است و نه برای کشف آنچه ناشناخته مانده است»، استدلال و تعقل خود را برمبنای معلومات استوار نمود و از آن نردبانی برای رسیدن به نادانسته ها ساخت.

چندی بعد، بندیکتوس اسپینوزا (1632 ـ 1677) با استفاده از روشهای علوم محض، خاصه هندسه ، دستگاه فلسفی خود را مبتنی بر دلیل و برهان نمود. وی بر خلاف دکارت که معتقد بود «جهان مادی ماطبق اصول علمی گسترش می یابد و نفس انسانی به اقتضای اصول اخلاق آزادانه عمل می نماید» نفس را راس هرم تصورات قرارداد و خدا را راس جهان واقعیات و به این ترتیب، کوشید تا با استنتاج هندسی، همه تصورات را از یک تصور جامع بیرون کشد. وی ، با استفاده از همین روش، در رساله الهیات و سیاست به تبیین علوم سیاسی که تا آن زمان ناشناخته بود پرداخت ، اسپینوزا در این کتاب بر این نکته اصرار ورزیده است که «غرض وی از مطالعه مسائل سیاسی این نبوده است که نظریه ای نویا آرمانی بسازد و بپردازد بلکه خواسته است با توضیح و تبیین دقیق وضع و حال خاص طبیعت انسانی و اخذ نتیجه های لازم از آن ، نظریه ای ترتیب دهد که با واقعیات هماهنگی داشته باشد. به این سبب، برای اینکه در قلمرو و علوم سیاسی آن بیطرفی را که لازمة تحقیق در مفاهیم ریاضی است حفظ نماید، کوشیده است که رفتار انسان را آن گونه که هست دریابد.پس ، آن را نه به سخره گرفته و نه از آن شکوه نموده است».

گروسیوس نیز، با جدا کردن حقوق از الهیات ، فقط آن قوانینی را با طبیعت انسان سازگار دانست که مبنایی عقلی داشته باشد و منتسکیو روح قانون را در روابطی ضروری جستجو نمود که از طبیعت اشیاء ناشی می شود. وی، با اعتقاد به اینکه حقوق متغیری است از اوضاع و احوال تاریخی و اقلیتی و مذهبی، هرگونه نظم یقینی را نفی کرد و به تفکری علمی روی آورد.

چندی بعد، با ظهور پوزیتیویسم ، حقوق طبیعی و روشهای فلسفی شناخت مبنای آن به کنار گذاشته شد و در نتیجه مفاهیم صوری اعتبار یافت. پوزیتیویسم (اثبات گرایی ) دکتر ینی بود که فقط به حقوق موضوعه می پرداخت و آن را همچون پدیده ای غیر ذهنی مورد مطالعه قرار می داد. این مکتب، که خود را انقیاد اصول پیش ساخته ذهنی رها ساخته بود، اساساً به حقوق طبیعی و ذاتی و مفاهیم متافیزیکی و اشرافی وقعی نمی نهاد .

حقوق دانان اثبات گرا، با کنار گذاشتن بینشهای انتزاعی فلسفی ، هم خود را بیشتر مصروف توضیح متون قانونی می کردند و از انتقاد آن دوری می جستند . اینان به جای جستجوی مبنای حقوق به نهادهایی پرداخته بودند که عینیت داشت. موزر نخستین صاحب فکری است که در قرن هیجدهم برای نخستین بار مفهوم پوزیتیویسم را در قلمرو و حقوق بین الملل داخل نمود. به نظر وی هدف حقوق بین الملل تبین و توضیح آن قواعدی است که کشورها از آن پیروی می کنند و به آن اعتبار می دهند ؛ از این روی ، معتقد بود که کار حقوق بین الملل باید تحقیق در ریشه قواعد و بررسی رویه بین الملل باشد و نه تنفیذ مفاهیم حقوق بین الملل. این مکتب که حقوق را تا حد یک «فن» ساده تنزل می داد و غایت آن را نادیده می گرفت و حقوق دان را در بند الفاظ خشک و تفسیرهای قانونی می انداخت مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که مبنای حقوق را در آداب و رسوم و عرف ملی هر کشور جستجو می کردند؛ چنانکه ساوینی در قرن نوزدهم در پاسخ به پروفسور تیبو استاد دانشگاه «ینا»، که به تقلید از فرانسویان خواستار تدوین مقرراتی برای آلمان شده بود، جزوه ای تهیه کرده و ضمن آن نوشت که آلمان هنوز به آن درجه از رشد و تعالی اجتماعی نرسیده است که بتواند مجموعة مقرراتی موافق با خواستهای ملی داشته باشد. ساوینی برای توجیه این نظریه، مدعی بود که «احساسات ملی هر قومی از ابتدا در ایجاد قواعد و مقررات حاکم بر روابط اجتماعی تاثیر داشته است. این احساسات خود مبنای آداب و رسومی شده است که ، سرانجام ، به صورت عرف در آمده و حقوق یک ملت را به وجود آورده است. کار حقوقدان در این میان فقط غور و تفحض در این عرف و تنظیم علمی آن است. بنابراین آنچه مولد و خالق حقوق است وجدان یا روح ملی است نه اراده قانونگذار» ساوینی، با نظریه ای که ترتیب داده بود. وجدان و باورهای عمومی را جایگزین عقل محض کرد و حقوق را تحت الشعاع تاریخ و روشهای شناخت آن قرارداد.

پس از چندی، دورکیم (1888 – 1917) با پیروی از این طرز تفکر، بررسی عینی وقایع اجتماعی را مبنای کار علوم اجتماعی قرارداد و ادعا کرد که « نخستین و اساسی ترین قاعده این است که وقایع اجتماعی را شیی (یعنی  آنچه داده شده و یا بهتر بگوییم با مشاهده به ما تحمیل شده است) یا امری جدا از تفکر به شمار آوریم» یعنی پدیده های اجتماعی را «آنچنانکه هستند و جدای از موجودات خود آگاهی که آنها به تصور خود در می آورند» مورد تامل قرار دهیم.

نظریه های دورکیم که در زمان خود مورد استقبال بسیاری از حقوق دانان از جمله موریس هوریو و لئون دوگی قرار گرفته بود، پس از چندی، اثبات گرایان حقوقی را به خشم آورد تا آنجا که جامعه شناسان اثبات گرا را در نظریه پردازانی خواندند که «در قلمرو و علم نغمه سرایی می کنند» و این بدان سبب بود که نظریه پردازان بعد از دورکیم ، با اندیشه های متفاوتی که ابراز نموده بودند و این اندیشه ها با روشهای عینی پوزیتیویستهای جامعه شناس فاصله بسیار داشت، جامعه شناسی عینی رابه صورت جامعه شناسی ذهنی درآورده بودند.

هانس کلسن از جمله این اثبات گرایان حقوق است که با پرداختن نظریه ای جدید (نظریه محض حقوقی) برای نخستین بار در مخالفت با جامعه شناسان ، تحقیق درباره مبنای جامعه شناسی حقوق را به کنار گذاشت و حقوق را به صورت محض مورد مطالعه قرارداد. وی با اعتقاد به اینکه هرنظام دستوری ناشی از «اراده» است، مدعی بود که با مشاهده عینی وقایع اجتماعی و تبیین علی آن نمی توان به توصیف قواعدی پرداخت که مبنایی ارادی و دستوری دارند. از این روی ، به نظر وی، حقوق بین الملل که نظامی ارزشی است و در عمل و در نظر مبتنی بر معیارهای دستور است نمی تواند موضوع علمی قرار گیرد که به تبیین واقعیات می پردازد.

کلسن، همانطور که فرانسواژنی گفته است، در نظریة خود «از استدلال منطقی ابزاری برای تبدیل بینشهای انتزاعی به نظریه ای علمی ساخته، و با پنهان کردن واقعیات در حجاب نظریه های ذهنی، قالبهایی از کلمات جامد و احکامی به صورت فرمولهای خشک ارائه داده است، ودر نتیجه، از نظام حقوقی نمودار وسیعی از مقوله های متعدد و سخت پدید آورده که هر یک با دیواره ای نازک از دیگری تفکیک شده است» به همین جهت، این نظریه، با اینکه در فاصلة زمانی میان دو جنگ بزرگ پیروان زیادی داشت، با شکست مواجه شد. نظریه کلسن بیشتر از آن جهت سست می نمود که وی اصولاً منکر بررسی مبانی جامعه شناختی حقوق بود و گمان می کرد که بررسی علی نظامهای دستوری، از جمله حقوق بین الملل ، نفی علت وجودی آنها است. اما کلسن از این واقعیت غافل مانده بود که حقوق بین الملل را ، که خود حاصل برخورد نظامهای ارزشی است، نمی توان تنها با اتکا به منطق جزمی مورد مطالعه قرارداد؛ زیرا این ارزشها وقایعی اجتماعی هستند که فقط از رهگذر مطالعات جامعه شناختی می توان به حقیقت آنها پی برد. وانگهی «اگر حقوق بین الملل را فقط مجموعه قواعد و مقرراتی به شمار آوریم که نتیجه اراده صریح یا ضمنی کشورها است، چگونه

می توانیم الزام آور آن را توجیه کنیم؟…» حقوق بین الملل از همبستگی یا پیوستگی کشورها پدید آمده « و ترجمان حقوقی عینی است که پیش از قواعد موضوعه وجود داشته و به این لحاظ از آن برتر است. بنابراین ،مبنای حقوق بین الملل آن همبستگی عملی است که اعضای جامعه ملی و بین المللی را وحدت می دهد».

در این چند دهه اخیر، با اینکه معدودی از حقوق دانان بین المللی همچنان در بند پندارهای ذهنی خود باقی مانده اند بسیاری از حقوقدانان بلند آوازه بین المللی مثل «ماکسی هوبر ، شیندلر، بورکن ، آلوارز، ژرژسل، رویسن ، شوارزنبرگر، لاندهر، فریدمن، استون ، روتر ، میشل ویرالی و مهمتر از همه شارل دوویشر » برای شناخت حقوق بین الملل و تبیین قواعد آن به تحلیلهای جامعه شناختی روی آورده و بسیار کوشیده اند تا در کنار این تحلیلها از مقررات موضوعه و رابطة منطقی میان قواعد بین المللی غافل نمانند. در میان این بزرگان ، ماکس هوبر مقامی بس ارجمند دارد؛ زیرا وی در سال 1928 برای نخستین بار مبانی جامعه شناختی حقوق بین الملل را تحلیل نموده و راه را برای صاحب نظران دیگر از جمله دوویشر و دیتریش شیندلر و ویرالی هموار ساخت.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید



خرید و دانلود دانلود مقاله کامل در مورد شناخت حقوق بین الملل


گزارش کارآموزی شرکت صنعتی محورسازان ایران

گزارش کارآموزی شرکت صنعتی محورسازان ایران

دانلود گزارش کارآموزی شرکت صنعتی محورسازان ایران 

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 38

 

 

 

 

 

فهرست:

گزارش فعالیت‌های انجام شده‌ی دوره‌ی کارآموزی:

اینجانب در تاریخ ... وارد شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو مشغول به گذراندن دوره‌ی کار‌آموزی زیر نظر آقای مهندسی لطف‌الله مقدم مشغول شدم. دراین قسمت ابتدا آموزشهای نرم‌افزار AUTOCAD را دیدم و در حین آموزش با جیگ و فیسکچر وانواع آن آشنا شدم و پس از چند هفته‌ی اول حضورم شروع به کشیدن اجزای مختلف فیکسچرهای کردم و همچنین دراین قسمت با بعضی از موارد خاص نقشه‌کشی واستانداردهای آن که قبلا در مورد آنها اطلاعاتی نداشتم، آشنا شدم. و سپس در تاریخ ...دوره‌ی کارآموزی خود را به پایان رساندم و یکی از فواید دوره‌ی کارآموزی برای بنده یادگیری دستورهای نرم‌افزار اتوکد بود تا حدی که بتوانم نقشه‌ها را به طور کامل بکشم.

 

«مقدمه»

 

مقدمه‌ی آشنایی با جیگ و فیکسچر وطراحی ابزار:

 

جیگ و فیکسچرها بمنظور تبدیل ماشین‌های افزار استاندارد به ماشین‌های افزار خاص به وجود آمده‌اند.  همچنین می توان در جایی که محصول با تولید کم مورد نظر بوده ولی قابلیت تغییرات اهمیت داشته باشد وهمچنین درجایی که نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیله‌ی خاصی مشکل باشد، به کمک تکنسین‌های ماهر از آن بهره‌گرفت، وقتی هدف قبول یا رد یک قطعه باشد واندازه‌گیری دقیق آن چندان  اهمیت نداشته باشد از شابلون‌های اندازه سنج استفاده می‌شود از  فیکسچرهای بازرسی وقتی استفاده می‌شود که موقعیت‌های سوراخ‌ها، سطوح و غیره باید مورد سنجش قرار گیرند. فیکسچرها مونتاژ کردن و جوشکاری بمنظور نگهداری قطعات طوری طرح شده‌اند که هر دو دست تکنسین‌ آزاد است و نیازی به نگهداری قطعه ندارد .


تهیه‌ی یک وسیله‌ی خاص با در نظر گرفتن جنبه‌ی اقتصادی آن.

 

اگر قیمت یک وسیله اهمیت داشته باشد، قیمت مجاز آن معمولا بایستی با کاهش قیمت بعلت استفاده از این وسیله و تعداد قطعاتی که می‌باید تولید شود، رابطه داشته باشد. حداقل تعدادی که می‌باید تولید شود را باید محاسبه کرد.

 

طراحی جیگ و فیکسچر:

 

اولین قدم در طراحی ترسیم خطوط کلی یا محیط ظاهری قطعه می‌باشد. این ترسیم  وضعیتی که می‌باید روی قطعه کار انجام شود صورت می‌گیرد، هم‌چنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیره‌بندی نیز جزو این مرحله است. سپس سیستم  هدایت ابزار در داخل طرح اولیه ترسیم گردیده و درآخر برای شکل دادن یک  واحد کل این ترسیمات به یکدیگر مربوط می‌شوند.

 

اصول طراحی جیگ و فیکسچر:

 

اصول طراحی جیگ و فیکسچر عبارتند از : الف) موقعیت‌دهی  ب) گیره‌بندی  ج) فضای آزاد   د) ثبات و استحکام    ه) جابجا کردن.

 

جیگ‌های سوراخ‌کاری: جیگ‌های سوراخ‌کاری برای نگهداری قطعه در موقع مته زدن، برقو زدن، سوراخ کردن ، خزینه زدن داخلی و خارجی، پرداخت کردن سطوح برجسته و قلاویز کردن به کار می‌روند. به استثنای حالت قلاویز کردن در بقیه‌ی موارد ابزارها معمولا در موقع برش هدایت شده و به این علت جیگ‌های سوراخکاری باید علاوه بر داشتن سیستم‌های موضع‌دهی، دارای وسائل هدایت ابزار باشند.

خرید و دانلود گزارش کارآموزی شرکت صنعتی محورسازان ایران


دانلود پروژه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا

دانلود پروژه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا

در این پژوهش خصوصیات فیزیکوشیمیایی (رطوبت ،pH  ، فعالیت آبی و حجم مخصوص) و حسی (بافت ، طعم ، رنگ و بو) کیک روغنی حاصل از جایگزینی قسمتی از آرد گندم با سطوح مختلف آرد سویا و همچنین استفاده از سطوح مختلف صمغ گوار و آب در فرمولاسیون این کیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت کیک تایید شده جهت بررسی میزان غنی شدن توسط آرد سویا مورد آنالیز تغذیه ای قرار گرفت.

آرد سویا در سه سطح 5 ، 10 ، 15 درصد وزن آرد ، صمغ گوار در دو سطح  0 و 4/1 گرم و آب در دو سطح 110 و 120 گرم به عنوان متغیرهای آزمایش اول ( سه درصد اول) و آرد سویا در سه سطح 20 ، 25 ، 30 درصد وزن آرد ، صمغ گوار در دو سطح 0 و4/1 گرم و آب در دو سطح 120 و130 گرم بعنوان متغیرهای آزمایش دوم (سه درصد دوم) در نظرگرفته شده اند. نتایج حاصل به صورت آرایش فاکتوریل سه فاکتوره در قالب طرح کاملا تصادفی تجزیه شدند.

ویژگیهای حسی (بافت ، طعم ، رنگ ، بو) تیمارها نیز توسط چهار پانلیست ماهر با آزمون هدونیک 5 نقطه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه افزودن آرد سویا 25% در کنار صمغ باعث حفظ کیفیت محصول شد این تیمار به عنوان تیمار بهینه مورد پذیرش قرار گرفت و از نظر آنالیزهای تغذیه ای، میزان پروتئین آن 4/1، کلسیم 6/1، آهن 3/2 و ویتامین e  85/2 برابر نمونه کیک شاهد شد.

مصرف سویا در شرق به دلیل شناخت ارزش غذائی و داروئی آن آغاز شد . انواع خوراکی ، نوشابه ، مواد مایع غلیظ کننده و تخمیری ، فراورده های لبنی شیر ، ماست و پنیر و فراورده های گوشتی از سویا استحصال می شود. همچنین روغن استخراج شده از آن حدود 60% از روغن ایالات متحده امریکا را به خود اختصاص داده است .امروزه سویا به عنوان یک کالای استراتژیک نه تنها پاسخگوی مصارف غذایی متنوع در زنجیره غذائی است بلکه مصارف صنعتی فراوانی را نیز دارا می باشد.

سویا به علت داشتن مقدار  زیادی پروتئین با کیفیت بالا   همچنین خواص تغذیه ای و کاربردی آن دارای پتانسیل بالایی جهت مصرف در غذای انسان می باشد . یکی ازمهمترین کاربردهای آن جهت غنی سازی در محصولاتی است که پایه آنها غلات می باشد مثل محصولات نانوائی ،کیک و بیسکوئیت، ماکارونی ، پاستا و....

یک دلیل این امر آن است که آرد سویا دارای اسید آمینه های ضروری می باشد که در گندم  یافت نمی شود در واقع پروتئین سویا دارای تمام 9 اسیدآمینه ضروری می باشد که لزوم استفاده آن را در غذای انسان ایجاد می کند. تا به امروزبیشتر از  50 سال است که در محصولات نانوائی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که مصرف سویا و محصولات آن علاوه بر خواص تغذیه ای در غنی سازی ، دارای خواص مهمی از جمله کاهش خطر بروز بسیاری از بیماریها می باشد . یکی از آن موارد کاهش خطر سکته قلبی به علت کاهش میزان کلسترول خون می باشد. همچنین این گیاه به علت داشتن ترکیباتی به نام فیتواستروژن دارای خواص ویژه ای می باشد که سایر مواد غذایی از آن بی بهره اند و یکی از خواص آن در جلوگیری از بسیاری سرطانها می باشد.

کاربرد سویا به علت داشتن پروتئین بالا خواص عملکردی ویژه ای را در محصولات نانوائی مثل بهبود بافت ، افزایش رطوبت باقیمانده ، رنگ پوسته و افزایش زمان ماندگاری ایجاد می کند.(35)

 تاریخچه

غله در زبان فارسی به معنی گندم ، برنج ، جو ، ارزن ، ذرت ، چاودار و تریتیکال است که در

فرهنگ دهخدا چنین تعریف شده است. غلات از حبوبات و نخود و جزء آن از گیاهان تیره گندمیان است که دانه برخی را آرد کرده و به مصرف می رسانند مثل گندم و برخی را آرد نکرده به مصرف می رسانند مثل برنج و ذرت و برخی را به خوراک دام و طیور می رسانند مثل جو ، چاودار و ارزن. وقتی صحبت از غلات می شود فراورده های حاصل از آنها نیز مدنظر قرار می گیرد(1)

غلات از اولین غذاهای شناخته شده بشر بوده که از زمانهای بسیار کهن تاکنون همواره نقش بسیار مهمی در اقتصاد و تغذیه مردم دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه داشته است و به همین جهت سمبل غلات یعنی گندم و نان حاصل از آن همواره در میان مذاهب و فرهنگهای کشورهای دنیا مقام والا و ارزنده ای داشته و خواهد داشت .(1)

مراحل مختلف آماده سازی غلات را در طول تاریخ تکامل بشر می توان به این صورت تصور کرد که ابتدا مصرف غلات با ساقه و پوشینه ایجاد مشکلاتی در هضم و جذب آن می نموده است و به این دلیل با اصطکاک دانه ها به یکدیگر قسمتی از ساقه و پوشینه را از دانه جدا می نمودند که نهایتا به خرمن کوبی منتهی گردید. مراحل بعد عبارت بودند از خرد کردن دانه ، اختلاط آندوسپرم نرم و ریز شده با آب که در نهایت منجر به تولید خمیر و پخت آن بر روی آتش گردید. در افسانه ها آمده که نانوای فرعون به دلیل فراموشی ، خمیر مانده و ترش شده را به خمیر اضافه کرد که در نتیجه کیفیت نان بهبود قابل ملاحظه ای کرد که این مقدمه ای برای خمیر ترش گردید. برای صدها سال نان با استفاده از افزودن خمیر ترش عمل آوری می شد. در سال 1859 دانشمند بزرگ فرانسوی لوئی پاستور نشان داد که میکروارگانیسم قند را به گاز دی اکسید کربن تبدیل می کنند ، که این گاز می تواند خمیر راحجیم کند و با این اکتشاف بود که علم به آرامی وارد صنعت نانوائی شد.(11)

امروزه نیز از غلات مختلف به صورتهای گوناگون استفاده می شود. در این مورد می توان به برنج ، گندم ، ذرت و ... اشاره نمود که بر اساس اصول علمی به صورت بوداده و یا طی مراحل آماده سازی جهت استفاده در غذای کودک و غذاهای آماده و یا در اشکال مختلف رشته ماکارونی ، انواع کیک، شیرینی و بیسکوئیت مورد استفاده در تغذیه مردم جهان واقع گردد.(11)

2-1- تعریف کیک 

کیک یک نوع شیرینی با بافت و نرمی بخصوص می باشد که مواد اصلی آن آرد ، روغن، شکر و تخم مرغ می باشد. جهت بهبود بافت و افزایش ماندگاری این فرآورده از افزودنیهای مختلف مثل امولسیفایر ، سوربیتول ، اینورت ، گلوکز ، بیکینگ پودر و ... استفاده می شود.(23و1)

3-1- طبقه بندی کیک 

1-3-1- کیک پوند:[1] قدیمی ترین نوع کیک است. تفاوت آن این است که در فرمول اولیه آن وزن آرد، شکر ، تخم مرغ و کره برابر یک پوند بوده است. در این کیک عمل هوادهی متوسط فرایند کرمینگ شکر و کره انجام می شود و پس ازکرمینگ تخم مرغ و آرد اضافه می شود و عمل مخلوط کردن تا بدست آمدن خمیر یکنواخت ادامه می یابد.(23و1)

2-3-1- کیک موفین:[2] برای این نوع کیک فرمولاسیون های زیادی وجود دارد. این نوع کیک دارای دانه بندی نسبتاً نامنظم و بافت الاستیک می باشد.وخمیر این کیک به شکل قرص های کوچک است که با افزایش اندازه کیک میزان رطوبت آن نیز افزایش می یابد. یک فرمولاسیون کلی برای موفین عبارتست از : 4/27 قسمت شکر ، 13 قسمت شورتنینگ ، 3/0 قسمت نمک ، 2 قسمت بیکینگ پودر ، 5/11 قسمت  تخم مرغ مایع ، 4/27 قسمت آرد، و 4/18 قسمت شیر کامل مایع. 

برای تهیه خمیر کیک ابتدا شکر ، شورتنینگ ، نمک و بیکینگ پودرکرم می شود سپس تخم مرغ اضافه و مخلوط می شود و بعد از بدست آمدن یک مخلوط یکنواخت و صاف آرد و شیر اضافه می شود و در پایان قبل از مخلوط کردن نهایی سایر افزودنیها به خمیر افزوده می شود. (23)

3-3-1- کیک آنژل[3]: این کیک عاری از روغن است و ترکیبات اصلی آن سفیده تخم مرغ ، شکر و آرد می باشد. نسبت های معمول این ترکیبات 30 تا 40 قسمت آرد، 100 قسمت سفیده تخم مرغ و 80 تا 100 قسمت شکر می باشد. در فرمولاسیون این کیک از نمک، کرم تاتار و طعم دهنده نیز استفاده می شود.(23و1)

4-3-1- کیک اسفنجی[4]: در این نوع کیک مقدار شکر ، آرد و تخم مرغ کامل تقریباً برابر است. به خاطر استفاده از تخم مرغ کامل که در مقایسه با سفیده تخم مرغ کمتر پف می کند بایستی مواظب افزایش حجم خمیر کیک بود. اضافه نمودن کرم تاتار ، آب لیمو و شکر به تشکیل حالت اسفنجی و ثبات آن کمک می کند. (23و1)

5-3-1- کیک چیفن[5] : این کیک مشابه کیک آنژل و کیک اسفنجی است منتها در این نوع کیک برای حجیم نمودن محصول از مواد شیمیایی مجاز نیز استفاده می شود. در این کیک از روغن ، مایعات مناسب مثل شیر و آب هم استفاده می‌شود. هنگام تهیه خمیر ابتدا افزودنیهای ایجاد کننده کف جداگانه زده می‌شوند.(23و1)

6-3-1- کیک لایه ای[6]: از متداولترین انواع کیک ها هستند این کیک ها در ظرفهای لوله ای، صفحه ای و ... پخت می شوند و در آنها دو یا چند نوع کیک با نوع ماده پر کننده ساندویچ شده و گاهی روی آنها را با یک لایه آیسینگ می پوشانند.(23و1)

 

4-1- استاندارد کیک ایران :

1-4-1- کیک روغنی: کیکی است که در آن میزان روغن افزوده شده حداقل 10% وزن محصول بوده و دارای ویژگیهای مذکور در این استاندارد باشد. این کیک می تواند دارای مغزی ، پوشش ، تزئین و یا به صورت لایه ای باشد.

 2-4-1- کیک اسفنجی: کیکی است که در آن میزان تخم مرغ حداقل 20 درصد وزن محصول بدون مغزی بوده و دارای ویژگیهای استاندارد باشد. این کیک می‌تواند دارای مغزی، پوشش ، تزئین یا به صورت لایه ای باشد.

3-4-1- کیک ساده : کیکی است بدون پوشش ، تزئین و یا کاکائو

4-4-1- مغزی: عبارتست از مخلوط تهیه شده ای از مواد خوراکی مناسب که بین لایه ها و یا درون کیک قرار داده می شود.

5-4-1- پوشش: عبارت است از مخلوط تهیه شده ای از مواد خوراکی متناسب که تمام سطوح یا بخشی از سطح کیک را می پوشاند. (12)

 5-1- ارزش غذائی کیک

اصولا کیک یک ماده غذائی انرژی زا با ارزش کالری زائی بالا است . به علاوه این ماده غذائی از امتیازات دارا بودن ظاهر جذاب ، طعم و آرومای مطلوب و یک بافت بسیار ذائقه پسند برخوردار است. (20و11)

کیک به عنوان یک منبع کالری زا در حد وسط نان و بیسکوئیت قرار می گیرد. در مقایسه ای که بین نان و بیسکوئیت انجام شده مشاهده گردیده که هر سه نوع  این محصولات حاوی مقادیر نسبتا بالائی کربوهیدرات می باشند. میزان پروتئین کیک از نان وبیسکویت کمتر است و در عین حال کیک حاوی بیشترین مقدار چربی است. کلسیم و فسفر تخم مرغ و شیر وهمچنین آهن موجود در تخم مرغ نیز بر ارزش غذائی کیک می افزایند . هر چه میزان تخم مرغ کیک بیشتر با شد میزان کلسیم و فسفر آن نیز بیشتر خوهد بود (20و11). اگر چه در گذشته کیک به عنوان منبعی از ویتامین ها در نظر گرفته نمی شد ، با این وجود این فراورده هم ویتامین A و هم ویتامین B را برای رژیم غذائی فراهم می کند. منبع ویتامین های گروه B آن آرد بوده و ویتامین A نیز به طور عمده مربوط به تخم مرغ و چربی کره کیک می باشد. با توجه به این که سازندگان مارگارین آن را از ویتامین A غنی نمی کنند ، بنا براین بیشتر روغن ها و مارگارین های نانوائی نمی توانند ویتامین A را تامین کنند (20و11) در طی فرایند پخت ، یک کاهش 10 تا 20 درصدی در میزان تیامین نان و کیک رخ می دهد. میزان این کاهش در مورد بیسکوئیت به علت استفاده از دماهای بالا حدود 50 درصد می باشد. (20)

 6-1- مواد اولیه کیک :

1-6-1- آرد: به طور کلی از آرد گندم به عنوان در برگیرنده اجزای مختلف کیک و شکل دهنده به آن استفاده می شود. به علاوه کیک بایستی دارای بافت متخلخل ، حفره های ریز با دیواره نازک و حالت اسفنجی باشد، برای ایجاد این کیفیت نقش اصلی به عهده گلوتن است، زیرا هر چند برای ایجاد تخلخل می توان از گار کربنیک و مواد شیمیایی تولید کننده این گاز و یا عمل هوادهی استفاده نمود اما حفظ حالت اسفنجی به عهده شبکه گلوتنی است ، بدیهی است در ثبات بافت محصول کیفیت نشاسته نیز دخالت دارد و یکنواختی اندازه ذرات نشاسته به خصوص ریز بودن آن، عدم آسیب دیدگی در اثر آمیلاز و یا طی عملیات آسیاب کردن دارای اهمیت است. (1)

گلوتن هنگامی که از قابلیت انبساط خوبی برخوردار نباشد زمانیکه خمیر تحت چرخش های مختلف قرار گیرد پاره خواهد شد و از طرف دیگر اگر گلوتن خیلی قوی باشد خمیر خیلی سفت شده و محصولات قنادی یک ظاهر متراکم در زمان پخت خواهند داشت. آردی که گلوتن قابل انعطاف داشته باشد بهترین نتیجه را خواهد داد. (2و11)

مقدار پروتئین آرد نباید از حد معینی بالاتر باشد زیرا از یک طرف موجب سفت شدن بافت کیک شده و از طرف دیگر موجب بالا رفتن مقدار شکر و روغن مصرفی می‌شود. اما چنانچه از آردهای خیلی ضعیف و کم پروتئین برای تولید کیک استفاده شود کیک حاصل بافت مطلوب را نخواهد داشت. برای رفع این نقیصه تخم مرغ به فرمول اضافه می شود به طور کلی آرد گندمهای نرم قرمز زمستانه با مقدار پروتئین 7 تا 9 درصد و pH حدود 2/5 مناسب است. کلرینه کردن آرد موجب بهبود کیفیت کیک می شود، زیرا رنگ پوسته را بهبود می دهد و دمای ژلاتینه شدن نشاسته را کاهش داده و موجب بسته شدن سریعتر کیک در فر در نتیجه کاهش افت حجم می شود. (1)  

طبق استاندارد ملی ایران ویژگیهای آرد گندم مناسب برای تولید کیک طبق جدول زیر

فهرست مندرجات:

 

صفحه

عنوان

2

چکیده

3

مقدمه

5

فصل اول: بررسی منابع

6

1-1- تاریخچه

7

2-1- تعریف کیک

7

3-1- طبقه بندی کیک

7

1-3-1-  کیک پوند

7

2-3-1-  کیک موفین

7

3-3-1- کیک آنژل

8

4-3-1- کیک اسفنجی

8

5-3-1- کیک چیفن

8

6-3-1- کیک لایه ای

8

4-1- استاندارد کیک ایران

8

1-4-1-  کیک روغنی

8

2-4-1-  کیک اسفنجی

8

3-4-1- کیک ساده

8

4-4-1- مغزی

8

5-4-1- پوشش

9

5-1-  ارزش غذائی کیک

9

6-1-  مواد اولیه کیک

9

1-6-1-  آرد

11

2-6-1-  شکر

12

3-6-1- روغن

12

4-6-1- تخم مرغ

14

5-6-1- حجم دهنده ها

14

6-6-1- امولسیفایر

15

7-1-  ویژگیهای کیک

15

1-7-1- وضعیت ظاهری 

15

1-1-7-1- پوسته کیک

15

2-1-7-1- بافت کیک 

15

3-1-7-1- مزه و بوی کیک

15

2-7-1- سایر ویژگیها

16

8-1- فرایند تولید کیک

16

1-8-1- تنظیم و متوازن کردن فرمول کیک

17

2-8-1- مخلوط کردن اجزای کیک

17

3-8-1- قالب گیری خمیر کیک

17

4-8-1- پخت کیک

18

5-8-1- سرد کردن کیک

18

9-1- غنی سازی کیک

19

1-9-1- غنی سازی با سویا

19

10-1- سویا

19

1-10-1- تاریخچه

21

2-10-1- سویا به عنوان یک عنصر مهم در تغذیه جهانی

22

3-10-1- ساختمان و ترکیب شیمیایی دانه آن

24

4-10-1- نیاز انسان به پروتئین

24

5-10-1- مقایسه سویا با پروتئینهای حیوانی

25

6-10-1- نقش سویا در سلامتی انسان

26

1-6-10-1- فیتواستروژنها

26

2-6-10-1- منابع فیتواستروژنها

28

3-6-10-1- بیوشیمی فیتواستروژنها 

28

4-6-10-1- طریقه عمل کردن فیتوستروژن های سویا در بدن

29

5-6-10-1- فوائد مصرف فیتواستروژنهای موجود در سویا

30

6-6-10-1- نقش سویا در مقابله با بیماریها

30

1-6-6-10-1- سویا وبیماری قلبی

31

2-6-6-10-1- سویا و فشار خون

32

3-6-6-10-1- سویا و استئوپروسیس

32

4-6-6-10-1- سویا و یائسگی

33

5-6-6-10-1- سویا و سرطان پروستات

6-6-6-10-1- سویا و سرطان                                                                            33

7-6-6-10-1- سویا و چند بیماری دیگر                                                               34

35

11-1- استفاده از سویا در غنی سازی مواد غذایی

35

1-11-1-  آرد غنی شده با آرد سویا (آرد پائوشتیک)

35

2-11-1-  کیفیت تغذیه ای آرد سویا 

38

12-1- محصولات سویا

39

1-12-1- آرد سویا

43

2-12-1- پروتئین هیدرولیز شده گیاهی

43

3-12-1- لستین

43

4-12-1- پروتئین سویا – بافت دار شده

43

5-12-1- گریتس سویا

43

6-12-1-ایزوله پروتئینی سویا

44

7-12-1- کنسانتر پروتئین سویا

44

8-12-1- فیبر سویا

45

9-12-1- روغن سویا و محصولات آن

45

10-12-1- نان سویا

45

13-1- جایگاه سویا در هرم غذائی

46

2-13-1- مصرف سویا در مقایسه با لبنیات

46

 3-13-1- سویا در مقایسه با گوشت ، مرغ ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات

47

4-13-1- مصرف سویا در مقایسه با سبزیجات

47

5-13-1- مصرف سویا در مقایسه بامیوه ها

48

6-13-1- مصرف سویادر مقایسه با غلات

48

14-1 کاربرد سویا در غنی سازی کیک

51

15-1- صمغ ها

53

1-15-1- خواص عمل کنندگی صمغ ها

54

2-15-1- هیدروکلوئیها در نقش امولسیفایر

54

3-15-1- پایداری سوسپانسیون 

55

4-15-1- پایداری کف 

55

5-15-1- صمغ های متداول در صنعت پخت کیک

59

فصل دوم : مواد و روشها

60

1-2- مواد اولیه

60

1-1-2- آرد گندم

60

2-1-2- آرد سویا

61

3-1-2- سایر مواد اولیه

62

2-2- انتخاب فرمولاسیون مناسب

63

3-2- روش تولید کیک

63

4-2- آزمونهای کیک

63

1-4-2- اندازه گیری دانسیته

64

2-4-2- اندازه گیری pH

65

3-4-2- اندازه گیری رطوبت

66

4-4-2- فعالیت آبی ()

66

5-4-2- اندازه گیری خاکستر کل

67

6-4-2- اندازه گیری قند

69

1-6-4-2- تهیه محلول استاندارد قند ذخیره و مصرفی

69

2-6-4-2- محلول استاندارد قند ذخیره

70

2-6-4-2- محلول استاندارد قند مصرفی

70

4-6-4-2- تعیین عیار فهلینگ جهت اندازه گیری قند

70

5-6-4-2- اندازه گیری قند موجود در کیک

71

6-6-4-2- اندازه گیری قند بعد از هیدرولیز

72

7-4-2- اندازه گیری پروتئین به روش ماکروکلدال

72

8-4-2- اندازه گیری چربی

73

9-4-2- اندازه گیری فیبر خام

75

10-4-2- خصوصیات ارگانولپتیکی(حسی)

75

11-4-2- مدل آماری طرح

78

فصل سوم : بحث و نتایج

79

1-3- اثر تیمارهای آزمایش سری اول بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی

80

1-1-3-اثر تیمارها بر رطوبت کیک

80

1-1-1-3- اثر سطوح آرد سویا بر رطوبت

81

2-1-1-3- اثرسطوح آب بر رطوبت

82

3-1-1-3- اثر سطوح صمغ بر رطوبت

83

2-1-3- اثر تیمارها برpH کیک

83

3-1-3-اثر تیمارها بر فعالیت آبی

83

1-3-1-3- اثر سطوح آرد سویا در فعالیت آبی

84

4-1-3- اثر تیمارها برحجم مخصوص

85

1-4-1-3- اثر سطوح آرد سویا در حجم مخصوص

86

2-4-1-3- اثر سطوح آب در حجم مخصوص

87

3-4-1-3- اثر سطوح صمغ در حجم مخصوص

87

2-3- اثر تیمارهای متقابل آزمایش اول بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی

88

1-2-3-  اثر متقابل  سطح سویا * آب برpH  

89

2-2-3- اثرمتقابل سویا*آب بر حجم مخصوص

90

3-2-3- اثر متقابل سویا* صمغ بر حجم مخصوص

91

3-3- اثر تیمارهای آزمایش سری دوم بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی

92

1-3-3- اثر تیمارها بررطوبت کیک

92

1-1-3-3- اثر سطوح آرد سویا در رطوبت

93

2-1-3-3- اثر سطوح آب در رطوبت

94

2-3-3-اثر تیمارها بر فعالیت آبی کیک

94

3-3-3-اثر تیمارها بر حجم مخصوص کیک

94

1-3-3-3- اثر تیمار درصد آرد سویا بر حجم مخصوص

95

2-3-3-3- اثر تیمار میزان آب بر حجم مخصوص

96

3-3-3-3- اثر تیمار میزان صمغ بر حجم مخصوص

97

4-3- اثر تیمارهای متقابل آزمایش دوم بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی

97

1-4-3- اثر متقابل سویا * آب بر حجم مخصوص

98

2-4-3- اثر متقابل سویا * صمغ بر حجم مخصوص

99

3-4-3- اثر متقابل آب * صمغ  بر- حجم مخصوص

99

5-3- اثر تیمارها بر صفات کیفی در آزمایش اول

100

1-5-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفات کیفی

100

1-1-5-3- اثر تیمار آرد سویا بر بافت کیک

101

2-1-5-3- اثر تیمار آرد سویا در طعم کیک

102

3-1-5-3- اثر تیمارآرد سویا در رنگ کیک

103

4-1-5-3- اثر تیمار آرد سویا درصفت بو

103

2-5-3- اثر تیمار صمغ بر صفات کیفی

103

1-2-5-3- اثر تیمار صمغ بر صفت بافت

104

2-2-5-3- اثر تیمار صمغ بر صفت رنگ

104

3-5-3- اثرات متقابل صفات کیفی در آزمایش اول

104

1-3-5-3- اثر متقابل تیمار درصد آرد سویا * درصد آب بر صفت طعم

105

6-3- اثر تیمارها بر صفات کیفی در آزمایش دوم

106

1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفات کیفی

106

1-1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت بافت

107

2-1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت طعم

107

3-1-6-3-  اثر تیمار آرد سویا بر صفت رنگ

108

4-1-6-3-  اثر تیمار آرد سویا بر صفت بو

109

 2-6-3-اثر تیمار آب بر صفات کیفی

109

1-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت بافت

110

2-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت طعم

111

3-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت رنگ

112

4-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت بو

113

3-6-3- اثر تیمار صمغ بر صفات کیفی

113

1-3-6-3-اثر سطوح صمغ بر صفت طعم

114

2-3-6-3-اثر سطوح صمغ بر صفت بو

115

7-3- میزان مقادیر غنی شده در کیک سویای پذیرفته شده و مقایسه آن با شاهد

122

منابع

125

Abstract

شامل 101 صفحه فایل word قابل ویرایش



خرید و دانلود دانلود پروژه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا


تحقیق در مورد روشهای کنترل فشار روانی

تحقیق در مورد روشهای کنترل فشار روانی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه19

فهرست مطالب

احساسات

افکار

جسمانی

علل فشار روانی

روشهای کنترل فشار روانی

 

 

                                     

 

مقدمه

 

فشار روانی جزء لاینفک زندگی روزمره است. اشکال خفیف فشار روانی به عنوان یک عامل برانگیزاننده و نیرو دهنده عمل می کند. به هرحال، اگر سطح فشار روانی شما بسیار بالا باشد، ممکن است برای شما مشکلات طبی و اجتماعی ایجاد شود.

 

 

 

فشار روانی (استرس) چیست؟

 

گرچه ما اغلب فشار روانی را دارای منشا خارجی می دانیم، اما خود حوادث، فشارزا نیستند. بلکه، شیوه نگرش و تعبیر و تفسیر و واکنش ما آنها را فشارزا می کند. مردم در نوع حوادثی که برای خود فشارزا تلقی می کنند و نوع پاسخشان به آنها به شدت متفاوت هستند. به عنوان مثال، صحبت در مجامع گروهی برای یک عده فشارزا و برای عده ای دیگر آرامش آور است.

 

 

 

 

 

نشانه های فشار روانی

 

 

 

نشانه هایی وجود دارند که لازم است به هنگام تحت

 



خرید و دانلود تحقیق در مورد روشهای کنترل فشار روانی