پروژه هواپیما ربایی و اقدامات علیه امنیّت پرواز در اسناد بین المللی و قانون جزای ملی . doc

پروژه هواپیما ربایی و اقدامات علیه امنیّت پرواز در اسناد بین المللی و قانون جزای ملی . doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 50 صفحه

 

چکیده:

با انواع اختراعات و تسهیلات فراوانی که در امور مربوط به حمل و نقل کشورها، به ویژه حمل و نقل هوایی، پدید آمده؛ دامنه فعّالیّت بزهکاران نیز گسترش یافته است، چون معمولاً هر پدیده‌ی جدیدی در کنار فایده‌ها و تسهیلات خاص خود، مشکلات به خصوصی را نیز به دنبال خواهد داشت و ممکن است؛ وسیله‌ای جهت نیل به برخی مقاصد و اهداف شوم فرصت طلبان باشد. به همین جهت کنوانسیون‌هایی در این زمینه به تصویب رسیده است:

اوّل – کنوانسیون توکیو، مورخ 14 سپتامبر 1963 به نام کنوانسیون راجع به جرایم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در هواپیما (در ایران 21/2/55 تصویب شد)

دوم – کنوانسیون لاهه برای سرکوبی تصرف غیر قانونی هواپیما، منعقده در لاهه در تاریخ 16 دسامبر 1970 میلادی (در دی ماه 1350 به تصویب ایران رسید)

سوم – کنوانسیون راجع به اقدام برای سرکوبی اعمال غیرقانونی علیه امنیّت هواپیمایی کشوری منعقده در مونترال در تاریخ 23 سپتامبر در سال 1971 میلادی است ( در ایران مورخ 7/3/52 تصویب شد)

مفاد این کنوانسیون‌های بین المللی هر یک مکمل دیگری است.

در ایران علاوه بر تصویب این کنوانسیون‌ها قوانین دیگری نیز به تصویب رسیده است که برخی از این قوانین قبل از تصویب این کنوانسیون‌ها، وجود داشته‌اند.

با این وجود، قوانین مذکور دارای نقایصی است؛ که نیازمند اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مؤثرتر و رفع نواقص موجود و ایجاد الزامات بیشتر برای دولت‌ها در مسیر مبارزه با این جرائم است.

واژگان کلیدی : هواپیماربایی، امنیّت پرواز، کنوانسیون

 

مقدمه:

آرزوی همیشگی بشر این بوده که هم چون پرندگان پرواز کند؛ تاریخ بشر این علاقة وافر انسان را به وضوح نمایش می‌دهد و برای رسیدن به این هدف راهی طولانی را طّی نموده است؛  تا اینکه بالاخره دو برادر امریکایی به نام برادران رایت در اواخر قرن نوزدهم میلادی قادر به پرواز شدند.

اصولاً هر پدیده‌ی‌ جدیدی در کنارفایده‌ها و تسهیلات خاص خود، مشکلات به خصوصی را نیز به دنبال دارد و می‌تواند وسیله‌ای جهت نیل به برخی مقاصد و اهداف شوم و رذیلانه باشد.

هواپیما در طول جنگ جهانی اوّل و دوم تحوّل قابل توجّهی پیدا کرد. در چند دهه‌ای که از عمر ساخت هواپیما و بهره برداری از آن می‌گذرد بارها شاهد تحقق جرائم هواپیمایی بوده‌ایم؛ و به خاطر آثار زیان بار آن بر افراد و شرکت‌های هواپیمایی از یک سو و انزجار افکار عمومی از سوی دیگر باعث شده در مبارزه با جرائم هواپیمایی کنوانسیون‌هایی به تصویب برسد و دولت ایران هم آنها را پذیرفته و طرف این قراردادهای بین المللی شده است.

از جمله جرایم هوایی، جرم هواپیماربایی که ممکن با انگیزه‌های مختلف از جمله انگیزه‌های سیاسی و حکومتی، تبلیغاتی، مالی، روانی، جنایی، قومی و مذهبی و ... ارتکاب یابد به هر حال با هر انگیزه‌ای که باشد نظم جهانی و بین الملل و داخلی را به خطر می‌اندازد.

 

فهرست مطالب:

چکیده

مقدّمه

فصل اوّل : کلّیّات و تعاریف

گفتار اوّل : سیر تاریخی هواپیماربایی و جرایم علیه امنیّت پرواز

گفتار دوم : تعریف هواپیماربایی و جرایم علیه امنیّت پرواز

گفتار سوم : شروع به جرم

گفتار چهارم : معاونت در جرم هواپیماربایی

گفتار پنجم : هواپیماربایی جرم مستمر

فصل دوم : ابعاد بین الملل هواپیماربایی و جرایم علیه امنیّت پرواز

گفتار اوّل : معاهدات قبل از کنوانسیون توکیو (ایران 1344 ملحق شد)

گفتار دوم : کنوانسیون توکیو 1963 راجع به جرایم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در داخل هواپیما (در ایران در دی ماه 1350 تصویب شد)

گفتار سوم :‌کنوانسیون راجع به جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما (لاهه 1970) (ایران 1/7/50 ملحق و در 7/3/52 آن را تصویب کرد)

گفتار چهارم : کنوانسیون مونترال 1971 راجع به اقدامات غیر قانونی علیه امنیّت هواپیمایی کشوری

گفتار پنجم : سایر کنوانسیون‌های مرتبط با موضوع

فصل سوم : جرایم علیه امنیّت پرواز در قانون جزای ملّی

گفتار اوّل : جرایم مندرج در قانون هواپیمایی کشوری مصوّب 1328

گفتار دوم : جرایم مندرج در قانون مجازات اخلال کنندگان در امنیّت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی مصوّب 49

گفتار سوم : قانون تشدید مجازات کبوتر پرانی مصوّب 15/3/51

گفتار چهارم : جرایم مندرج در قانون مجازات اسلامی مصوّب 75

نتیجه گیری

پیوست‌ها

فهرست منابع و مآخذ

 

منابع و مأخذ:

الف) کتاب‌ها

حسینی نژاد، حسینقلی، حقوق کیفری بین الملل، تهران، نشر میزان، چاپ اول، بهار 1373. شاملو، احمدی، محمد حسین فرهنگ اصطلاحات و عناوین جزایی، نشر دادیار، 1380. صفوی، سید حسن، حقوق بین الملل هوایی و فضایی، تهران، شرکت خدمات چاپ، 1364. منصور، جهانگیر، مجموعه قوانین و مقررات جزایی، تهران، نشر دیدار، چاپ پانزدهم، 1368. نواده توپچی، حسین، مقدمه‌ای بر حقوق بین الملل هوایی، تهران، نشر عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، چاپ اول، 1377. نور بهاء، رضا، زمینه‌ حقوق جزای عمومی، تهران، انتشارات گنج دانش، چاپ پنجم، 1380.

 

ب ) پایان نامه‌ها

1- ابراهیمی، معصومه، امنیّت پرواز و سیاست کیفری در عرصه حقوق بین الملل هوایی، رساله کارشناسی ارشد، رشته حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 71.

2- رسولی توانا، عبدالله، جرایم علیه امنیّت هواپیما، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، 76.

3- نوریفر، قدیر، راهزنی هوایی و جرایم ارتکابی علیه هواپیما، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، 1352.

 

ج ) نشریه‌ها

1. روزنامه اطلاعات، پنج شنبه، 4 تیرماه 1349.

2- عباسی، شهاب، پرندگان و هواپیماها برای پرواز در آسمان‌های پر ترافیک با هم رقابت می‌کنند، نشریه نگاه برتر (نشریه تخصصی ایمنی هواپیمایی آسمان)، شماره 6 ، آذر 85.

 

د ) سایت

http://Ip.atu.ac.irwww.hamshahrionline.irhttp://www.iaa.ir

خرید و دانلود پروژه هواپیما ربایی و اقدامات علیه امنیّت پرواز در اسناد بین المللی و قانون جزای ملی . doc


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.